Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
SPOILER ALERT

Naturens rätt – djupdykning inför upploppet av ”Jordskott” säsong 2

Anna Bjelkerud som Agneta Thörnblad och Moa Gammel som Eva Thörnblad på en bild från "Jordskott" säsong 2. Foto: Johan Paulin/SVT
Anna Bjelkerud som Agneta Thörnblad och Moa Gammel som Eva Thörnblad på en bild från ”Jordskott” säsong 2. Foto: Johan Paulin/SVT

Vi närmar oss slutet på säsongen. Är, som man säger, vid vägs ände. Samma gäller rollfigurerna, vilket blir tydligt med sjätte avsnittet i ”Jordskotts” andra säsong. Där finns möjligheten att vända, att undvika och att gå till vänster i stället för höger.

Alla involverade väljer naturligtvis höger, för annars hade seriens uppbyggda spänning tvärbromsat och stannat in. För tro inget annat än att det här är upploppet, säsongens sista sprint, tillfället när agnarna ska skiljas från vetet.

Precis som med ”Jordskott” säsong 1 är det Moa Gammel som spelar Eva Thörnblad, Göran Ragnerstam som gör rollen som Göran Wass och Richard Forsgren som spelar Tom Aronsson. Utöver det hittar vi bland andra Anna Bjelkerud som Angeta Thörnblad; Alexej Manvelov som rollfiguren Dr. Parker; Gerhard Hoberstorfer i rollen som Moreaux.

Först, innan vi går vidare: SPOILER ALERT om du inte har sett den andra säsongen av ”Jordskott” fram till avsnitt 6, för nu är det dags är gräva en aning djupare i berättelsens centrala linjer och tematik.

Richard Forsgren som Tom Aronsson i "Jordskott" säsong 2. Foto: Johan Paulin/SVT
Richard Forsgren som Tom Aronsson i ”Jordskott” säsong 2. Foto: Johan Paulin/SVT

När man tänker efter är mycket i ”Jordskott” oundvikligt. Från början må det vara en röra av ledtrådar och förhöjda mysterier, men tillsammans i en kokande gryta på rätt temperatur tjocknar såsen, köttet blir mört och varje smak framträder än mer.

Därför är det egentligen inte förvånande att Eva och Agneta Thörnblad sitter vid ett matbord tillsammans med Göran Wass när de får reda på sanningen.

Och sanningen gör ont.

För alla oss som har investerat tid i Eva Thörnblads liv och välbefinnande är det här avslöjandet värre än något i ”Jordskott” säsong 1; det avslöjande som kommer i andra säsongens sjätte avsnitt är ett fundament, en av anledningarna till att Eva Thörnblads liv ser ut som det ser ut. Att hon tvingats genomlida det som hon har fått genomlida.

Det här är helt enkelt en dräpande sanning.

Agneta Thörnblads identitet bokstavligen raderades, hennes skäl till att existera försvann, kvar fanns endast spillror av ett forna jag, av en mamma som älskade sin dotter. Därför är det också uppslitande att lyssna på kassettbandet och att se hur det skedde: Agneta var en annan sanning på spåren, hon stoppades av E.N. och tvingades bli den Agneta som vi träffade i början av andra säsongen.

Att höra hur Agneta kämpar, hur kärleken till Eva är hennes sista livlina, är en tematik som ”Jordskott” fångar och förädlar. Kärleken till barn, föräldrar, syskon går som en röd linje genom serien. Bandet finns mellan Agneta och Eva, mellan Tom och Ida, mellan Eddie och Jörgen och självklart, mellan Eva och det som finns kvar av hennes dotter Josefine.

Göran Ragnerstam, Richard Forsgren och Moa Gammel är alla tre tillbaka i "Jordskott" säsong 2, som har premiär 15 oktober i SVT. Foto: Johan Paulin/SVT
Göran Ragnerstam, Richard Forsgren och Moa Gammel. Foto: Johan Paulin/SVT

Tematiken har, som vi fått veta i första säsongen och nu också i den andra, historiska rötter. Alltid på plats, alltid närvarande: snubbarna från E.N. Att det bara verkar vara män som är agenter i organisationen skvallrar också om varför det ser ut som det gör: syftet kan en gång i tiden ha varit gott, men har efterhand blivit något annat, något maktfullkomligt.

På toppen: Mannen som heter Moreaux. Han som manipulerar. Han som sträcker ut sin hand med falska löften för att sedan vända ryggen till, men ändå inte avslöja målet med sina handlingar. Han som påstår sig vilja ”ge skydd åt dem som inte kan skydda sig själva”. Som talar om ”extraordinära insatser”, men som alltid tycks göra val som gynnar hans egna intressen i stället för de som han säger sig skydda.

Alexej Manvelov på en bild från "Jordskott" säsong 2. Foto: Johan Paulin/SVT
Alexej Manvelov på en bild från ”Jordskott” säsong 2. Foto: Johan Paulin/SVT

Att ”Jordskott” säsong 2 har valt att placera handlingen i Stockholm och i Silverhöjd gör att upphovsmannen Henrik Björn har än fler och större möjligheter att peka på ett slags rovdrift; i serien pågår ett krig mellan å ena sidan industrialiseringen/mänskligheten och å andra sidan naturens nödvändighet att bestå. Den samtida klang som detta är ett ljud av hittas självfallet i klimathotet. I ”Jordskott” hotas de resurser som finns för att överleva för vad vi kan kalla skogens varelser; i verkligheten är det vi som är skogens varelser, vi som med vår existens och gränslösa utnyttjande i förlängningen riskerar att försvinna och tvingas bo i grottorna under Norra länken.

Det förblindade utnyttjandet finns också i seriens rollfigurer: att Eva Thörnblad dränker sina sorger med den röda sörjan, en dryck skapad av blod. Samma verkar gäller agenterna i E.N. och det finns naturligtvis skäl till att den mumie vi såg i början av andra säsongen faller ihop, pulveriseras och försvinner när hans kropp blir ett dammoln efter ett slags påskyndad förmultning.

Och visst: i seriens tematik finns risken för sönderfall – själslig, kroppslig, moralisk –  runt varje hörn för alla personer i huvudensemblen.

”Men livet vi beskyddar naturen. Naturen ska alltid bestå”, sägs det under den Tom Aronssons invigningsrit. Det är fina ord som klingar falskt, både i det fiktiva universum som är ”Jordskotts”  precis som i vårt eget.

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om ”Jordskott” säsong 2