Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
SPOILER ALERT

Hemligheten som hotar den fina relationen i ”Vår tid är nu” i SVT

Foto: Johan Paulin/SVT
Hedda Rehnberg och Adam Lundgren på en bild från ”Vår tid är nu” säsong 1. Foto: Johan Paulin/SVT

En öppnad dörr – sedan kan allt förändras. Hon som ska gestalta de omkullkastande omständigheterna heter Hedda Rehnberg och ”Vår tid är nu” är hennes första skådespelarjobb. 

Det känns som slumpen, och det är det naturligtvis, men ändå: två att tv-höstens stora genombrott sker i samma tv-serie, och skådespelarna som det handlar om heter båda Hedda i förnamn.

Naturligtvis tänker jag på Hedda Stiernstedt, som spelar Nina Löwander, och på Hedda Rehnberg, som gör rollen som Suzanne Goldstein i ”Vår tid är nu”.

För den senare är SVT:s dramasatsning det första skådespelarjobbet – alltså ingen dålig start på karriären.

Under bilden här nedanför finns min intervju med Hedda Rehnberg, men först: SPOILER ALERT om du inte har sett avsnitt 6 i den första säsongen av ”Vår tid är nu”. För kontext nämns händelser i det avsnittet som rör Rehnbergs rollfigur Suzanne Goldstein. Återigen: SPOILER ALERT.

Suzanne Goldstein (Hedda Rehnberg), Peter Löwander (Adam Lundgren) och Nina Löwander (Hedda Stiernstedt) på en bild från avsnitt 4 i första säsongen av "Vår tid är nu". Foto: Johan Paulin/SVT
Suzanne Goldstein (Hedda Rehnberg), Peter Löwander (Adam Lundgren) och Nina Löwander (Hedda Stiernstedt) på en bild från avsnitt 4 i första säsongen av ”Vår tid är nu”. Foto: Johan Paulin/SVT

Först är han som ett spöke. Suzanne Goldstein tittar ut genom fönstret och ser en bekant skepnad på gatan. Hon vänder bort blicken. Kan knappt tro vad hon ser. Hon tittar igen: ingen är där.

Tillbaka till pianolektionen.

Suzanne Goldstein hinner precis samla sig när dörrklockan ringer. ”Vem är det?”.

Franska som svar. Och ett namn hon aldrig förväntat sig: Philippe.

Philippe. Som i Suzannes make Philippe.

”Det är inte möjligt.” Sedan svimmar hon.

Senare: inte ett ord till Peter Löwander.

Ännu senare: ett samtal med Philippe. ”Du var ju död”, säger hon och avslöjar ännu en del av traumat hon tvingats bära med sig: Suzanne såg sin make skjutas och dö. Trodde hon i alla fall.

Två barn nämns. Och hans idé om en nystart. ”Jag orkar inte”, säger Suzanne och springer iväg.  På kvällen tänker hon berätta för Peter, hennes trolovade. Suzanne ändrar sig. Säger att hon troligtvis är sjuk. Sanningen tycks och är för kantig, för svår, för komplicerad att uttryckas i ord.

Foto: Johan Paulin/SVT
Hedda Rehnberg spelar Suzanne Goldstein i ”Vår tid är nu” i SVT. Foto: Johan Paulin/SVT

Under förberedelserna för rollen som Suzanne Goldstein kontaktade Hedda Rehnberg judiska församlingen i Lund. Hon fick träffa en kvinna som överlevt Auswitch. De pratade i några timmar. Nu säger Hedda Rehnberg:

– Det var berikande att få träffa den här kvinnan. Det var viktigt för mig att försöka förstå hur det var att komma till ett främmande land och vilja överleva och tacksamheten att få en andra chans.

När vi pratar om ”Vår tid är nu” frågar jag först om kärlekshistorien, den del av Suzanne Goldsteins berättelse som hör ihop med Peter Löwanders (Adam Lundgren). Hedda Rehnberg kallar det ”för en bonus” och förklarar:

– För mig är det viktiga berättandet av hur en skadad person utan någon känsla för identitet försöker bygga ett liv igen i en främmande kontext; att förmedla den historien som min rollfigur varit med om, från koncentrationsläger och att sedan hamna i Sverige och mötas av fördomar och att inte kunna språket, säger hon och fortsätter:

– När man har varit med om ett trauma blir det ringar på vatten. Som skådespelare är det en gåva att få möjligheten att utforska dessa grenar. Så för mig var det huvudsaken, men sedan är ju det här ju mitt första jobb, så jag ville tacka ja oavsett.

Ja, ”Vår tid är nu” är ju första skådespelarjobbet för dig, hur var det för dig att kliva in i den här stora satsningen – fjärilar i magen?

– Fjärilar i magen på ett positivt sätt. Jag kände igen Suzanne Reuter, men visste inte att hon heter Suzanne Reuter. Jag visste att det här projektet skulle vara kvalitativt bra, men jag fattade inte vilken omfattningen var förrän allteftersom.

– Jag är så ny i det här så det var nog till min fördel att inte låta det gå upp i huvudet för mycket. Vilket jag försöker arbeta med i allt. Det jag var mer mest orolig för… eftersom jag aldrig har filmat icke-kronologiskt tidigare, så låg nervositeten lite i att jag hoppades att min berättelse och skildring skulle följa en röd tråd. Inte nog att hon har en historia som kommer ikapp henne och som är hemlig, hon har ju ett språk som rollfiguren inte behärskar och man vill ju ändå visa att rollfiguren utvecklas i det språket.

Exakt. Helt sant. 

– Att då få ihop de pusselbitarna i ett icke-kronologiskt filmande var en intressant och rolig utmaning. Jag har lärt mig så mycket och det var verkligen drömrollen som jag fick direkt.

Det är intressant det där med språket, eftersom serien ju hoppar i tid. Hur mycket lär mig sig på ett år? Hur mycket lär man sig på en månad? 

– Rent realistiskt så ska hon ju bryta mycket mer på franska, men vi valde att hålla det på en nivå där det inte distraherar, så att det som sägs tas in av tittaren. Det fick bli en liten kompromiss där.

Visst är det så att du är en mästare på språk och talar typ 14 stycken flytande?

– Nej, 15.

Hahaha. 

– Jag skojar bara. Jag pratar flytande franska, svenska och engelska. Och det är tack vare min uppväxt i Frankrike där jag bodde tills jag var 13. Mitt modersmål var franska. Jag tänkte, skrev och pratade på franska och det har haft glädje av i det här.

Det kan jag tänka mig, för även om man ska bryta så måste man kunna grundspråket, om du förstår vad jag menar. 

– Ja, för det är ju rytmen också. Hennes språk har ju en annan rytm. Alla regissörer som varit med gav mig också friheten att improvisera och slänga in franska ord och litade fullständigt på att det skulle passa. Så jag har också fått frihet, vilket är väldigt härligt.

Det måste har varit givande att det fanns tid för improvisation, precis som att det fanns tid för förberedelser inför inspelningen.

– Ja, och det har varit roligt eftersom jag inte har vetat hur min skådespelar-approach är, hur jag lär in och bäst övar. Jag är en ganska intuitiv person och det har varit skönt att få utlopp för det här.

Du har ju många scener med Adam Lundgren – vilken var den första som ni spelade in tillsammans?

– Den första som vi gjorde tillsammans kan faktiskt ha varit när vi kommer in till köket och hälsar på Ethel. Att spela mot Adam har varit så himla roligt och jag har lärt mig så mycket. Det har känts tryggt och vi har haft så roligt ihop.

Jag gillar verkligen den där scenen i avsnitt 2 med rotfrukterna som du och Adam har tillsammans

– Du, det kan faktiskt ha varit en av de första scenerna som vi gjorde tillsammans, nu när jag tänker på det. Vi hade i alla fall inte gjort många scener ihop.

Du gick bara in och dominerade direkt. 

– Ja, mic drop liksom.

Vår tid är nu” är en samproduktion mellan SVT, Viaplay och Film i Väst samt Jarowskij och därför kommer tv-serien senare att bli tillgänglig på Viaplay. Producent är Susann Billberg på Jarowskij.

”Vår tid är nu” sänds på måndagarna i SVT – de nya avsnitten blir tillgängliga natten mellan söndag och måndag i SVT Play. Seriens första säsong är på tio avsnitt.

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om ”Vår tid är nu”