Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
SPOILER ALERT

”Grotesco vinner på teknisk knockout – sedan blir det bättre”

"Grotescos sju mästerverk" har premiär 3 november i SVT. Foto: Peter Cederling/SVT
”Grotescos sju mästerverk” har premiär 3 november i SVT. Foto: Peter Cederling/SVT

Grotesco går upp en viktklass och vinner på teknisk knockout i första ronden. Men matchen är inte slut där – det här är en originell programserie med fler höjdpunkter. 

4geting

Det är lätt att använda överord och plocka fram favoriter bland superlativen, men vi börjar med en objektiv observation: de fyra första avsnitten i ”Grotescos sju mästerverk” är på en helt annan nivå än de två säsonger som Grotesco gjort tidigare. Manus, regi och klippning är bättre, precis som alla medverkande.

Därtill: ambitionen med nya avsnitten är knäckande. Säsongspremiären har fått titeln ”Flyktingkrisen – en musikal” och tonsätter den period inom svensk politik som startade sommaren 2015. Det här är ett avsnitt som slår uppåt, åt sidan och precis lagom mycket nedåt; från Stefan Löfven och Jimmie Åkesson via Åsa Romson till det svenska debattklimatet och gemene mans inställning till krisen, vad man än tycker.

Det handlar om ett skärskådande på flera nivåer som är produktionstekniskt briljant: Micke Lindgrens regi, tonträffen i manus och utförandet som rör sig inom ett antal olika musikaliska genrer blir än mer imponerande ju fler gånger man ser avsnittet. Samtidigt är premiären en aning steril på grund sin egen perfektion, vilket är skälet till att jag föredrar de tre avsnitt som följer (jag har sett fyra stycken för den här recensionen).

Hanna Dorsin på en bild från avsnitt 2, "Föräldramötet - ett kammarspel". Foto: SVT
Hanna Dorsin på en bild från avsnitt 2, ”Föräldramötet – ett kammarspel”. Foto: SVT
Jakob Setterberg på en bild från avsnittet som har fått titeln: "Moralpanik - ett samtidsscenario". Foto: SVT
Jakob Setterberg på en bild från avsnittet som har fått titeln: ”Moralpanik – ett samtidsscenario”. Foto: SVT

Framför allt ”Föräldramötet – ett kammarspel”, men även ”Ladies Night – ett psykologiskt drama” är så bländande i fantasi och tvärvändningar att man häpnar. Båda avsnitten regisseras av Jens Jonsson och är pricksäkra i utförande och samtidskänsla.

Att Grotesco – Henrik Dorsin, Per Andersson, Micke Lindgren, Hanna Dorsin, Rikard Ulvshammar, Emma Molin, Jakob Setterberg och Emma Peters är några av de som ingår humorkollektivet – dessutom vill och vågar rikta strålkastaren mot sig själva och genom det öppnar för ett berättande som tar sig an samhällsproblem som går utanför och är större än något som hinns med på en halvtimme är beundransvärt.

Modern satir, metahumor, samtidskritiska lustigheter – det går att sammanfatta FLX-producerade ”Grotescos sju mästerverk” på många sätt, men till syvende och sist går det utmärkt att sätta punkt efter följande mening: det här är väldigt bra tv.

# ”Grotescos sju mästerverk” har premiär 3 november i SVT och SVT Play

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om SVT:s tv-program