Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
SPOILER ALERT

Premiär för nya ”Gåsmamman” – så bra är seriens tredje säsong

Foto: Johan Paulin/C More
Alexandra Rapaport spelar Sonja Ek i ”Gåsmamman”, serien vars tredje säsong har premiär på C More 28 september och som sänds våren 2018 i Kanal 5. Foto: Johan Paulin/C More

Ovan och retsam – nya ”Gåsmamman” har en tveksam start. Men halvvägs in i säsong 3 är det dags att spänna säkerhetsbältet hårdare än någonsin. 

3geting

Få saker i den svenska televisionens värld är lika upphetsande som nya avsnitt av ”Gåsmamman”. Det här är en tv-serie som lyckas balansera hjärta och smärta, galghumor och action, mys och obehag samt känslomässiga berg och dalar och allt det utan att tappa en säregen glimt i ögat; en mix som parat med smart kvickhet i Richard Holms regi och resten av produktionsarbetet gör att ”Gåsmamman” alltid är intressant.

För att göra en musikalisk jämförelse: ”Gåsmamman” är Foo Fighters i det att det trots skrik och alltför tunga gitarriff ständigt finns melodier svåra att motstå. Det är också därför det är lätt att reagera på inledningen av ”Gåsmamman” säsong 3. Melodin finns där, men är dold av ett nytt instrument.

De nya avsnitten startar drygt ett år efter den andra säsongens slut. Sonja Ek tycks vara lycklig och försöker leva ett Svenssonliv med John, hans son Kasper och sina egna barn Nina och Linus samt Nico, barnet som Sonjas döda bror har med sin stora kärlek Hanna.

Sonjas äldsta grabb Gustav har däremot flyttat hemifrån och mycket av dramatiken i de första avsnitten kretsar kring honom. För i ”Gåsmamman” är lycka självklart flyktig och här ska minsann ingen glädje få bestå. Alltså som sig bör, fast nu med skillnaden att det tar för lång tid innan väggarna börjar rasa kring Sonja Ek och hennes familj. Det här är medvetet och visar sig följa en dramaturgisk kurva som är logisk, men det känns fel. Till och med skevt. Som att inget i seriens två första säsonger har hänt, som att Sonja Ek och hennes barn inte är märkta för livet av allt som de har tvingats uppleva.

Därför är det bra att C More gör två avsnitt tillgängliga varje torsdag. Den tveksamhet som finns efter säsongspremiären försvinner när ”Gåsmamman” pulserar vidare. Så lika svårt som det är acceptera vissa av komponenterna i inledningens muntra bedrägeri, lika förtjusande är det att låta ”Gåsmamman” skölja över en när skruvarna väl dras åt.

Och tro mig, skruvarna sitter tajt efter fyra avsnitt.

Foto: Johan Paulin/C More
Shelby Niavarani på en bild från ”Gåsmamman” säsong 3. Foto: Johan Paulin/C More

Kvar finns ”Gåsmammans” brutalitet, den som gör att det kryper i kroppen när ljuset tänds i huvudet och man mumlar: ”ska de döda den här personen på det här sättet?”. Överraskningarna duggar alltså titt som tätt när rollfigurer som tidigare varit perifera visar sig ha stor betydelse för och inverkan på handlingen.

En hel del av premissen i säsong 3 bygger på att Sonjas barn dras in i den värld som deras mamma desperat försöker hålla dem borta från. Framför allt Gustav (Joel Lützow) har nu öppnat den källardörr som Sonja ofta försöker stänga och låsa, men vid andra tillfällen smäller upp på vid gavel. Yngsta sonen Linus (Edwin Ryding) hamnar också i trubbel och som verktyg för att tvinga Sonja att ta fram nyckeln igen är deras respektive handlingslinjer välkomponerade. Däremot försvagas upplevelsen under de fyra första avsnitten av deras reaktioner på det dramatiska som inträffar. Här hoppar ”Gåsmamman” från a till c utan att på riktigt stanna vid b. Den brutna kedjan blir senare svår att laga. Och när den emotionella motorn saknar rätt sorts olja försvagas också ett upplägg med mer potential än det vi får se.

Christian Svensson på en bild från "Gåsmamman" säsong 3. Foto: Johan Paulin/ C More
Christian Svensson på en bild från ”Gåsmamman” säsong 3. Foto: Johan Paulin/ C More

Lyckligtvis hindrar det inte dominobrickorna från att falla som de ska. Målet är precis som alltid att välta Sonja Ek, en rollfigur som Alexandra Rapaport fortsätter att förädla, vilket är en uppgift svårare än vad man kan föreställa sig. Sonja är på väg att bli det hon föraktar, samtidigt som hon förr eller senare måste erkänna för sig själv att kriminalitet rinner i hennes blod. När Sonjas agerande nu handlar än mer om intuition i stället för logik, om desperation i stället för eftertanke speglas de motstridiga känslor även tydligare i Alexandra Rapaports gestaltning.

När Sonja dessutom måste handskas med Barry (Christian Svensson) på en helt ny nivå hittar ”Gåsmamman” en dynamik som tycks lova att andra halvan av säsong 3 mycket väl kan vara seriens motsvarighet till Foo Fighters ”Everlong”, den bästa låt Dave Grohl någonsin skrivit.

# ”Gåsmamman” säsong 3 har premiär 28 september på C More. Två avsnitt blir tillgängliga varje torsdag. De åtta avsnitten sänds våren 2018 i Kanal 5. Regissör är Richard Holm, manusförfattare Camilla Ahlgren och Martin Asphaug, producent Birgitta Wännström. I rollistan hittas bland andra Alexandra Rapaport, Allan Svensson, Grynet Molvig, Anja Lundkvist, Morgan Alling, Christian Svensson, Anastasios Soulis, Clara Christiansson, Joel Lützow, Edvin Ryding, Shebly Niavarani, Rakel Wärmländer, Tobias Zilliacus och Lisette Pagler.

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om ”Gåsmamman” säsong 3