Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
SPOILER ALERT

”Lång från perfekt” – så bra är ”Star Trek: Discovery” på Netflix

Sonequa Martin-Green selar rollfiguren Michael Burnham i "Star Trek: Discovery". Foto: CBS/Netflix
Sonequa Martin-Green selar rollfiguren Michael Burnham i ”Star Trek: Discovery”. Foto: CBS/Netflix

Lovande, men långt från perfekt. Ändå tyder mycket på att ”Star Trek: Discovery” är en serie värd att följa. 

2geting

Efter två avsnitt av ”Star Trek: Discovery” slår känslan till: det här är som att lyssna på Kygo när man vill höra Loney Dear. Alltså: här finns precis lagom mycket spänning, men inget som är emotionellt utmanande och känslosamt medryckande.

”Discovery” är den första ”Star Trek”-serien sedan ”Enterprise” (avslutades 2005) och inledningen är ett slags prolog; först senare kommer alltså ett definitivt svar på hur väl ”Discovery” klarar av att hantera de förutsättningar och den ryggsäck som den tvingas bära.

”Star Trek: Discovery” tappade seriens showrunner Bryan Fuller när han valde att koncentrera allt krut på ”American Gods”. Serien har också flyttats fram två gånger. Nu när ”Discovery” har premiär sker det med två avsnitt på Netflix, som har köpt rättigheterna till CBS-serien utanför USA och Kanada.

Det som är mest slående med ”Star Trek: Discovery” efter dubbelpremiären: det här är en serie som är sci-fi i ordets rätta bemärkelse och en plats för stora idéer och tankar. Som sig bör tangerar dessa samtidens politiska vildhet och den många på många håll frustrerande vägran till sansad diskussion.

Det är också en rollfigur med sådant temperament som är är seriens initiala katalysator och parallellerna mellan hans argument och mycket av det som exempelvis Donald Trump säger i tal eller på Twitter är naturligtvis ingen slump.

Sonequa Martin-Green (”The Walking Dead”) spelar försteofficer Michael Burnham medan Michelle Yeoh gör rollen som kapten Philippa Georgiou. Framför allt Sonequa Martin-Green gör en utmärkt insats. Hon klarar att balansera premissen som självfallet gör gällande att hennes rollfigur måste följa Starfleets många förordningar samtidigt som hon bör, till och med ska, bryta mot de samma. Kollektivet mot individen. Regler mot intuition. Michael Burnham är således en rollfigur som hamnar i spännande situationer och inte gör det förväntade.

Michelle Yeoh på en bild från "Star Trek: Discovery". Foto: CBS/Netflix
Michelle Yeoh på en bild från ”Star Trek: Discovery”. Foto: CBS/Netflix

Så här långt in i ”Star Trek: Discovery” tampas serien med andra problem. Som med alla ”Trek”-serien är även den här många gånger som bäst när rollfigurerna gör saker, ändå ägnas mycket tid åt att rollfigurerna pratar om vad de ska göra och hur de ska göra det. Och då har vi inte ens nuddat vid de flashbacks som är det svagaste kortet i asken under de två första avsnitten. Visst, de finns där av en anledning och mot slutet av det andra avsnitt förstår man varför, men trots det är flera av tillbakablickarna klumpigt konstruerade och än värre utförda.

Med facit i hand ska det trots svagheterna bli fascinerade att följa ”Star Trek: Discovery”. Främst eftersom det sedan länge varit känt att Jason Isaacs spelar Gabriel Lorca, kapten på USS Discovery – en rollfigur och ett skepp som vi efter två avsnitt inte har fått lära känna eller se.

Därför går det att vara säker på att ”Star Trek: Discovery” har en eller flera tvärvändningar på gång som kan förändra serien och hur vi ser på den.

# ”Star Trek: Discovery” har premiär 25 september på Netflix. Första säsongen är på 15 avsnitt uppdelade i vad som kallas två kapitel. De första åtta avsnitten sänds fram till 6 november. Sedan är det paus fram till januari 2018. 

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om Netflix originalserier