
Melodifestivalen 2017 i SVT har gått i mål. Robin Bengtsson stod slutligen som segrare och representerar Sverige i Eurovision Song Contest.
Nu visar preliminära siffror från MMS att det var 3 802 000 som såg lördagens final. Eller om man så vill: Drygt 80 procent av alla aktiva tv-tittare under lördagen valde att se direktsändningen i SVT. UPPDATERING: MMS justerade senare under måndagen ner siffran till 3 794 000 tittare.
Programledare var, precis som tidigare i år, Clara Henry, David Lindgren och Hasse ”Kvinnaböske” Andersson. Om deras insats och årets så kallade schlagerfestligheter som helhet går det alldeles utmärkt att läsa här – nu blir det i stället än mer siffror.
I och med helgens målgång har tittarsiffrorna för Melodifestivalen 2017 i SVT landat som följer:
DELTÄVLING 1: 3 244 000
DELTÄVLING 2: 3 094 000
DELTÄVLING 3: 3 210 000
DELTÄVLING 4: 3 407 000
ANDRA CHANSEN: 3 097 000
FINALEN: 3 794 000
Anette Helenius är SVT:s projektledare för Melodifestivalen. Hon säger i en kommentar:
”När vi nu sammanfattar årets melodifestival-turné så är vi väldigt nöjda. Varje deltävling har lockat över 3 miljoner tittare vilket inte hänt sedan 2013, året efter Loreens ESC-vinst. Antalet röster som skickats in har slagit rekord i mer än hälften av programmen och 3,8 miljoner valde att följa Robin Bengtssons vinst i finalen. Sammantaget visar det att engagemanget för tävlingen och låtarna bara blir starkare och att innehållet i Melodifestivalen verkligen faller tittarna i smaken.”
Tidigare år har det varit så här många som har sett finalsändningen i SVT:
2016: 3 464 000
2015: 3 736 000
2014: 3 302 000
2013: 4 150 000
2012: 4 010 000
2011: 3 670 000
2010: 3 870 000
2009: 3 592 000
2008: 4 045 000
2007: 3 975 000
2006: 4 240 000
2005: 4 055 000
2004: 4 105 000
2003: 3 815 000
2002: 3 720 000
2001: 3 840 000
2000: 4 175 000
De preliminära tittarsiffrorna justeras alltid under måndagen. Men om de inte sjunker allt för mycket, eller höjs och landar över 3 815 000, så slår sig finalen i Melodifestivalen 2017 in på plats 12 över de mest sedda finalerna någonsin.
UPPDATERING: Att MMS justerade ner siffran för årets final till 3 794 000 har ingen betydelse för topplistan – placering tolv är fortfarande den som gäller.
Efter finalen i årets Melodifestivalen ser listan över de mest sedda finalsändningarna ut som följer:
1. Melodifestivalen 2006: 4 240 000
2. Melodifestivalen 2000: 4 175 000
3. Melodifestivalen 2013: 4 150 000
4. Melodifestivalen 2012: 4 110 000
5. Melodifestivalen 2004: 4 105 000
6. Melodifestivalen 2005: 4 055 000
7. Melodifestivalen 2008: 4 045 000
8. Melodifestivalen 2007: 3 975 000
9. Melodifestivalen 2010: 3 870 000
10. Melodifestivalen 2001: 3 840 000
11. Melodifestivalen 2003: 3 815 000
12: Melodifestivalen 2017: 3 794 000
13: Melodifestivalen 2016: 3 736 000
14. Melodifestivalen 1996: 3 730 000
15. Melodifestivalen 2002: 3 720 000
Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m
Följ Spoiler alert på Facebook för det senaste om din favoritserie