Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

SPOILER ALERT

Så många såg Robin Bengtsson vinna Melodifestivalen i SVT

Robin Bengtsson efter vinsten i Melodifestivalen 2017 i SVT. Foto: Sven Lindwall
Robin Bengtsson efter vinsten i Melodifestivalen 2017 i SVT. Foto: Sven Lindwall

Melodifestivalen 2017 i SVT har gått i mål. Robin Bengtsson stod slutligen som segrare och representerar Sverige i Eurovision Song Contest.

Nu visar preliminära siffror från MMS att det var 3 802 000 som såg lördagens final. Eller om man så vill: Drygt 80 procent av alla aktiva tv-tittare under lördagen valde att se direktsändningen i SVT. UPPDATERING: MMS justerade senare under måndagen ner siffran till 3 794 000 tittare.

Programledare var, precis som tidigare i år, Clara Henry, David Lindgren och Hasse ”Kvinnaböske” Andersson. Om deras insats och årets så kallade schlagerfestligheter som helhet går det alldeles utmärkt att läsa här – nu blir det i stället än mer siffror.

I och med helgens målgång har tittarsiffrorna för Melodifestivalen 2017 i SVT landat som följer:

DELTÄVLING 1: 3 244 000

DELTÄVLING 2: 3 094 000

DELTÄVLING 3: 3 210 000

DELTÄVLING 4: 3 407 000

ANDRA CHANSEN: 3 097 000

FINALEN: 3 794 000

Anette Helenius är SVT:s projektledare för Melodifestivalen. Hon säger i en kommentar:

”När vi nu sammanfattar årets melodifestival-turné så är vi väldigt nöjda. Varje deltävling har lockat över 3 miljoner tittare vilket inte hänt sedan 2013, året efter Loreens ESC-vinst. Antalet röster som skickats in har slagit rekord i mer än hälften av programmen och 3,8 miljoner valde att följa Robin Bengtssons vinst i finalen. Sammantaget visar det att engagemanget för tävlingen och låtarna bara blir starkare och att innehållet i Melodifestivalen verkligen faller tittarna i smaken.”

Tidigare år har det varit så här många som har sett finalsändningen i SVT:

2016: 3 464 000

2015: 3 736 000

2014: 3 302 000

2013: 4 150 000

2012: 4 010 000

2011: 3 670 000

2010: 3 870 000

2009: 3 592 000

2008: 4 045 000

2007: 3 975 000

2006: 4 240 000

2005: 4 055 000

2004: 4 105 000

2003: 3 815 000

2002: 3 720 000

2001: 3 840 000

2000: 4 175 000

De preliminära tittarsiffrorna justeras alltid under måndagen. Men om de inte sjunker allt för mycket, eller höjs och landar över 3 815 000, så slår sig finalen i Melodifestivalen 2017 in på plats 12 över de mest sedda finalerna någonsin.

UPPDATERING: Att MMS justerade ner siffran för årets final till 3 794 000 har ingen betydelse för topplistan – placering tolv är fortfarande den som gäller.

Efter finalen i årets Melodifestivalen ser listan över de mest sedda finalsändningarna ut som följer:

1. Melodifestivalen 2006: 4 240 000

2. Melodifestivalen 2000: 4 175 000

3. Melodifestivalen 2013: 4 150 000

4. Melodifestivalen 2012: 4 110 000

5. Melodifestivalen 2004: 4 105 000

6. Melodifestivalen 2005: 4 055 000

7. Melodifestivalen 2008: 4 045 000

8. Melodifestivalen 2007: 3 975 000

9. Melodifestivalen 2010: 3 870 000

10. Melodifestivalen 2001: 3 840 000

11. Melodifestivalen 2003: 3 815 000

12: Melodifestivalen 2017: 3 794 000

13: Melodifestivalen 2016: 3 736 000

14. Melodifestivalen 1996: 3 730 000

15. Melodifestivalen 2002: 3 720 000

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Följ Spoiler alert på Facebook för det senaste om din favoritserie