Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Felix Herngren om avgörande fördelen för ”Bonusfamiljen”

Amanda Lindh, Frank Dorsin, Erik Johansson, Vera Vitali och Jakob Lundqvist. Foto: Ulrika Malm/SVT
Amanda Lindh, Frank Dorsin, Erik Johansson, Vera Vitali och Jakob Lundqvist. Foto: Ulrika Malm/SVT

”Det stora dramatiska händelserna är inte viktiga egentligen, utan det är livet däremellan som vi har försökt skildra”. 

Det här är ett citat som ringar in ”Bonusfamiljen”, det är ett citat som beskriver varför SVT-serien för tillfället är det bästa svenska programmet på tv och även varför första säsongen av ”Bonusfamiljen” är den bästa svenska dramaserie som jag har sett.

Citatet kommer naturligtvis från Felix Herngren.

Det är han, Clara Herngren, Moa Herngren och Calle Marthin som är seriens ryggrad, som kan rollfigurerna utan och innan och som styr ”Bonusfamiljen”.

Och kvartetten har haft en fördel som är få förunnat: De kunde skriva säsongens manus medan inspelningen pågick.

Felix Herngren förklarar:

– Det där är intressant: När man gör drama och även humor i Sverige har kanaler och producenter varit väldigt måna om att man måste ha hela manuset färdigt innan man börjar filma.

– Tittar man på hur det fungerar i USA så är det absolut inte så. Där börjar man vrålskriva och spela in nästan samtidigt. Och så var traditionen även förr i Sverige – tidigare på Dramaten fick skådespelarna bara sina egna repliker och man visste inte allt som skulle hända i pjäsen.

Det är en fördel?

– Ja, och jag tycker att det här kan vara en stor fördel även som regissör: Man utgår bara från det läge där man står och sedan låter man det växa organiskt framåt. Alla beställare är kanske inte glada i en sådan process, men kreativt är det faktiskt väldigt positivt att jobba så.  Det blir mer som livet självt.

– Samtidigt: Ska man skriva en spionserie måste man självklart ha koll på alla trådar, men vi gör en serie om livet, och livet är väldigt oförutsägbart och tar många oväntade vändningar där vanliga dramaturgiska planteringar inte är bästa sättet att skapa bra vardagsdramatik.

En bild från avsnitt 3 av "Bonusfamiljen" i SVT. Foto: SVT
En bild från avsnitt 3 av ”Bonusfamiljen” i SVT. Foto: SVT

Och snart är vi där, vid det där citatet, det som ringar in ”Bonusfamiljen” och som är fundamentet för att serien särskiljer sig från så mycket annat som går att hitta på tv och hos streamingtjänsterna. Felix Herngren berättar:

– I en vanlig dramaserie så är det intressant med de stora dramatiska punkterna: Det stora grälet, det stora avslöjandet. Men det är kanske mer intressant att se vad som händer efter detatt den stora bomben har smält. Där hittar man vardagsdramat. Så ”Bonusfamiljen” går lite från vanlig dramaturgi på det sättet. Det handlar om vardagslivet, och då är de stora dramatiska händelserna inte lika viktiga egentligen, utan det är de livet däremellan som vi har försökt att skildra.

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om ”Bonusfamiljen”