Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Premiär: Så bra är ”Boy machine” i TV4

Ja, det här är killarna i pojkbandet Boy Machine.  Foto: Pär Bäckstrand/TV4
Ja, det här är killarna i pojkbandet Boy Machine. Foto: Pär Bäckstrand/TV4

Fredagen den 16 oktober har ”Boy machine” premiär i TV4. I rollerna hittar vi Peter Magnusson, Jonas Karlsson, David Wiberg, Henrik Dorsin med flera. Huvudregissör är Micke Lindgren, och Per Gavatin huvudförfattare. Idén till serien kommer från Christer Garell. Texten är en lite längre version av min recension i Expressen, där jag ger ”Boy machine” tre getingar.

Pojkbandshits har en förmåga att sätta sig på hjärnan.
Och det gör även komediserien ”Boy machine”.
Det här har potential att bli riktigt, riktigt bra.

”Who beeped U (last night?)”? Ja, det kan man fråga sig. För det är inte bara en av ”Boy machines” största hitlåtar, det är också ett härligt bankade på en dörr som jag fick för mig var stängd. Det borde den inte vara. Och därför är de första minuterna av ”Boy machine” fantastisk tv. En musikvideo som osar 90-tal och en snabb tillbakablick: Skrikande fans, MTV-profilen Ulrika Eriksson, turnébussen samt bandmedlemmarna Mange, Torkel, Peder och Jens i trendkänsliga frisyrer och kläder.
18 år senare är Mange (Peter Magnusson) trubadur på en nedslående afterski i Sälen. Förändringen är störande för honom, patetiken stor och revansch enda utvägen. Självklart vill Mange därför återförena bandet.
Det är lättare sagt än gjort.
Hans storebror Peder (Jonas Karlsson) är jurist och lever ett materiellt rikt liv med familjen. Torkel (Henrik Dorsin) bor i skogen och har ett jätteskägg medan Jens (David Wiberg) är högstadielärare och den som gärna drömmer sig tillbaka till bandets framgångsdagar.
Utgångspunkten för komik är alltså strålande och skratt blir det.
Under de två avsnitt som jag har sett är det ytterst sällan som ”Boy machine” tappar den utrullade premisstråden – visst finns det svagare stunder, men serien räddas snabbt av underbara klipp från bandets glansdagar.
När persongalleriet växer efter premiäravsnittet finns också möjlighet för huvudkvartetten att spela ut än mer och låta sina rollfigurer få en ny kontext bortom ”Boy machine”. Då växer framför allt Jonas Karlsson, som tillsammans med David Wiberg, är de två skådespelare som står ut mest i seriens inledning.
Märk framför allt Jonas Karlssons fantastiska pendlande mellan att vilja stanna kvar i det som Peder har, och hans önskan om något annat. I avsnitt två finns en fantastisk scen på Peders kontor som bara varar någon minut, men som är talande för vilken utmärkt skådespelare Karlsson är, också i denna genre.
Stor eloge även till kostymörer, maskörer och scenografer som har lyckats få fyra medelålderns män att verkligen se ut som ett ungt pojkband.
Att TV4 har tablålagt ”Boy machine” med ”Idol” som lead-in är naturligtvis smart. Samtidigt är jag övertygad om att serien hade klarat sitt fint vilken dag i veckan den än hade sänts.
Så bil inte förvånad när din arbetskamrat visslar på melodin till ”Who beeped U (last night?)” på måndag morgon.

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Här hittar du Spoiler alert på Facebook