Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Premiär: Så bra är ”Modus” i TV4

Melinda Kinnaman som Inger Johanne Vik och Henrik Norlén som Ingvar Nymann. Foto: Johan Paulin/Miso Film/TV4
Melinda Kinnaman som Inger Johanne Vik och Henrik Norlén som Ingvar Nymann. Foto: Johan Paulin/Miso Film/TV4

Den 23 september är det premiär för ”Modus” hos TV4. Dramaserien är fritt baserad på Anne Holts böcker om Inger Johanne Vik.

Det är som ett tecken i tiden att TV4 firar 25 år i år och samtidigt börjar sända den bästa dramaserie som kanalen har producerat. ”Modus” är nämligen en sådan serie som kryper på en, som är självsäker i stil, regi, skådespeleri och framför allt manus.

”Modus” är en sådan serie som är svår att sluta titta på. Som gömmer små hemliga paket i varje hörn och som låter sina skådespelare växa och frodas. Exempelvis är det svårt att inte knockas av Krister Henrikssons enastående prestation; hans smärta, förvirring och, senare, beslutsamhet känns i magen. Hans rörelser är i perfekt synk med ögonen, dialogen och den berättelsebåge där Henriksson tillsammans med Johan Widerberg i stunder dominerar hela serien.

”Modus” styrka är också denna: Varje betydande roll och biroll är välskriven, och gestaltad av proffs. Lyckligtvis slipper vi alltså den svenska sjukan, där biroller i dramaserier sänker helhetsintrycket just för att skådespelarna är för dåliga.

Mai Brostrøm och Peter Thorsboe (”Mordkommissionen”, ”Örnen” och ”Livvakterna”) har skrivit manus, medan Lisa Siwe (”Bron”) och Mani Maserrat (”Våra vänners liv” och ”Arne Dahl”) regisserar.

I rollistan hittar vi bland andra Melinda Kinnaman, Henrik Norlén, Krister Henriksson, Alexandra Rapaport, Suzanne Reuter, Johan Widerberg, Marek Oravec, Simon J Berger, Cecilia Nilsson, Magnus Roosman, Liv Mjönes och Peter Jöback.

Krister Henriksson som Erik Lindgren. Foto: Johan Paulin/Miso Film/TV4
Krister Henriksson som Erik Lindgren. Foto: Johan Paulin/Miso Film/TV4

Melinda Kinnaman spelar kriminalpsykologen Inger Johanne Vik. När ”Modus” börjar har hon precis flyttat hem till Sverige efter ett jobb som profiler hos FBI. När vi träffar henne och hennes två barn är det vinter och det börjar närma sig jul.

Inger Johanne Viks ena dotter, som har en diagnos inom autismspektrumet, blir vittne till ett mord. Det är starten på att ett antal olika trådar börjar nystas upp. Kriminalkommissarie Ingvar Nymann (Henrik Norlén) är den som leder jakten på mördaren.

Om handlingen i ”Modus” finns inte så mycket att säga, framför allt för att det är svårt att efter fyra avsnitt se exakt var vi är på väg. Det är naturligtvis spännande på vägen, men till min stora förtret knäckte jag två av seriens gåtor lite för snabbt – å andra sidan finns det efter hälften av serien en mängd obesvarade frågor kvar som måste lösas.

En annan oroande invändning är att ”Modus” tappar fart i avsnitt fyra. Troligtvis är det endast ett lugnt andetag inför de avsnitt som återstår, då jag har fått höra att spänningssekvenserna, liksom handlingen, tar flera snabba kliv ju närmare slutet vi kommer.

”Modus” är en säker tittarsuccé för TV4 – inte bara för att serien har ”Bonde söker fru” som lead-in, utan också för att den har ett internationellt tilltal som svenska tv-tittare inte är vana vid när det kommer till inhemska dramaserier.

Som jag förstår det har TV4 rättigheterna till ytterligare ett antal av Anne Holts böcker. I och med SVT:s många gånger krångliga process när gäller klartecken för nya säsonger borde TV4 visa att de verkligen tror på sin nya dramasatsning och redan efter premiären av ”Modus” skicka ut ett pressmeddelande om att serien har förnyats för en andra säsong.

”Modus” är så bra att den förtjänar det.

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Här hittar du Spoiler alert på Facebook