Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

”Jordskott”-skaparen Henrik Björn: ”Flera skådespelare fick syner”

Henrik Björn och Moa Gammel under inspelningen.
Henrik Björn och Moa Gammel under inspelningen. Foto: Alex Kristoffersson

”Jordskott” är SVT:s senaste dramasatsning. Bakom den står Henrik Björn, som skapare, regissör och showrunner. När Spoiler Alert tog ett snack med honom har han precis suttit och klippt serien i fyra månader. Arbetet började dock långt, långt, tidigare.
– Jag har jobbat med film i massa år. Jag var bara runt 20 år när vi startade Palladium och började göra reklamfilm. Men drömmen om att göra drama och fiktion har funnits hela vägen. För 6-7 år sedan insåg jag till slut att ingen kommer komma självmant med de här manusen till mig. Så jag satt igång att skriva på ett eget projekt. Det var en befriande tanke att ingen hade beställt detta av mig och att ingen ens kanske vill ha det – och det gjorde att grundpremisserna och till och med titeln kom ner på papper redan första dagen. Där började det. Och jag tror det kom från rätt ände, från kärleken till filmskapande och att jag faktiskt skrev något jag själv ville se på tv, säger Henrik Björn.
Till en början var han ensam, men efter att ha tagit hjälp av kollegorna blev det också en trailer. Då nappade SVT.
– Jag skrev ensam till en början, och sedan tog jag det till kollegorna som gillade det och vi gjorde en trailer. SVT blev tidigt intresserade och utvecklingen påbörjades. Jag gjorde en liten ”casting” av svenska manusförfattare och fattade tycke för två herrar som jag kände kompletterade mig och varandra. Det var den strukturerade och kreativa Fredrik T Olsson som precis sålt sin senaste bok till Warner Brothers och Alexander Kantsjö – en verbal cineast och idéspruta. Vi satt i writers room enligt amerikansk modell i två år och lappade, skrev, debatterade, ändrade, skrev om. På slutet kom även prisade dramatikern Dennis Magnusson in i teamet. En rolig och utmattande process, säger Henrik Björn.

Fredrik T Olsson och Alexander Kantsjö (manusförfattare). Foto: Henrik Björn
Fredrik T Olsson och Alexander Kantsjö (manusförfattare). Foto: Henrik Björn

Henrik Björn fortsätter, om det smått galna arbetet:
– Parallellt med detta skapade vi bland annat en backstory som sträcker sig hundratals år tillbaka i tiden, och jag skrev dessutom massor av små sidohistorier, som backstories och till och med stamträd till karaktärerna och annat som aldrig kommer synas. Men allt det där arbetet gav en extra rikedom till universumet. Och också stöd till skådespelarna, när de ibland vill ha en liten knuff i rätt riktning. Jag regisserade ju ungefär hälften av materialet till serien och fann det gedigna arbetet i writers room väldigt användbart på set. Dessutom castade jag alla roller personligen och fick då en bra chans att träffa skådespelarna. Jag ville ha en sammansättning skådespelare där det fanns kemi och glöd, säger han.
Hur skiljer sig ”Jordskott” från andra svenska krimserier?
– Det är ett ganska komplext manus vi vävt, där de första avsnitten tar avstamp i mer bekant crime. Men det kommer inte sluta där. Det är snarare en genremash. Många frågar mig om det är en svensk ”Top of the Lake” eller ”True detective”. Det är det absolut inte, jag älskar de serierna men jämförelsen är knasig och skapar fel ingångsvärden. Jordskott har sin egen ton, look, tempo och budskap. Det står för sig självt – det är ”Jordskott” och inget annat. Jag tycker därför man ska närma sig ”Jordskott” med ett öppet sinne och inte förvänta sig att den ska vara som någon annan serie man sett. Då tror jag upplevelsen blir som bäst. Åk med, helt enkelt.
ITV har redan köpt serien för internationell distribution, och nyligen presenterades ”Jordskott” på Berlins filmfestival.
– Det är på något sätt hett att vara svensk och hålla på med drama just nu, men samtidigt är den skandinaviska crime-vågen något som pågått ganska länge och kan behöva en ny skjuts. Jag var heller aldrig intresserad av att göra crime, jag är i så fall mer inspirerad av min mormor och våra långa skogspromenader på Värmdö.
Jag vill förlägga alla de här historierna i en riktig värld, i nutid – även om ”Jordskott” förstås på många sätt befinner sig i en förhöjd verklighet, säger han och fortsätter:
– Det visuella är så jävla viktigt för mig också. Det ska vara vackert, breathttaking, med de små resurser man har. Vi har försökt trycka på för att få det snyggt.
Hur han ni jobbat för att hitta inspelningsplatserna – ett snyggt kalhygge till exempel?
–  Det är verkligen två olika saker att skriva att något utspelar sig på till exempel ett kalhygge eller vid ett slukhål och att sedan hitta en sådan fungerande miljö i verkligheten. Vår tid och budget har varit enormt pressad, som alltid vid den här typen av projekt. Att vi ändå har skapat en så pass visuellt snygg serie handlar om att jag jobbat med kompisar, folk jag litat på sedan 15 år tillbaka i reklamvärlden. Det är producenten Filip Hammarström som också debuterar i de här stora sammanhangen och har drivit visionen stenhårt, Augustin Moreaux som är produktionsdesigner och ett geni, chefsfotograf Pelle Hallert, en väldigt stark bildberättare som bidragit mycket till den visuella känslan, min överbegåvade bror Arvid Björn som står för alla specialeffekter, och givetvis resten av vårt hårt slitande team. Man önskar man kunde namnge alla.
Hur lyckas man få folk att slita?
– Första gången vi samlade teamet så höll jag något slags litet brandtal om vikten av att detta görs för kärleken till film. För det ligger ingen cynism i det här projektet, vi har inte följt någon trend eller försök flirta med någon noga utvald målgrupp. Vi har bara velat göra en spännande historia, full med cliffhangers och detaljer. Jag ville ha ”Jordskott” visuellt, underhållande, läskigt. Peppen har också varit stor i teamet att skapa serien, då den innehåller många svåra och utmanande scener. Jag hoppas att denna ambition och pepp också tränger igenom i serien. Det har varit jobbigt som fan, men också väldigt belönande.
Det är en standardfråga numera, men genomgår tv sin guldålder?
– Det har länge varit vattentäta skott mellan film och tv, men vi var precis i Berlin där de i år valt att lyfta fram tv-drama och där de valde ”Jordskott” som case. Vi är förmodligen mitt i en guldålder där det gamla luckras upp och där nya aktörer kommer in och satsar. Det enda som är säkert är att kvalitet aldrig blir omodernt. Att en serie som ”Jordskott” dök upp skakade om lite, även internationellt faktiskt. Vi fick mycket positiv uppmärksamhet i Berlin. ITV satt på scen tillsammans med mig och berättade om ett rekordhögt internationellt intresse, och då är de ändå en av världens största distributörer av tv. Så det verkar finnas ett sug efter serien vilket förstås är roligt.

Moa Gammel, huvudroll, Filip Hammarström producent, Henrik Björn, skapare, på Berlins filmfestival. Foto: Arvid Björn
Moa Gammel, huvudroll,Filip Hammarström producent, Henrik Björn, skapare, på Berlins filmfestival. Foto: Arvid Björn

Finns det någon händelse du minns extra väl från inspelningen?
Det jag tar med mig från inspelningen är skådespelarna, som Moa Gammel, Richard Forsgren och Göran Ragnerstam, som går in med sådan jävla pondus och energi. Alla skådespelare har verkligen hjälpt till att dra detta iland, trots att det ibland varit jobbiga omständigheter. Alla har trott på det här, och det var lustfyllt med mycket garv trots att det var ganska vidriga scener ibland. Jag är sjukt stolt över ensemblen.
Tror du publiken kommer hänga med, trots att ni lämnar ett tryggt crime-fack?
– Jag tror och hoppas att publiken är beredd att se något annat, helt enkelt är mogen för att bli utmanad. Serien är full av detaljer för filmnörden. Dessa skulle kunna bli snackisar och en möjlighet att försöka hitta ledtrådar och lösa pusslet själv. Vi har till exempel karaktärer och händelser som kanske bara nämns och hintas om. Sådant kan göra att universumet känns rikt och gediget.
Säsong två?
–  Man kan inte som skapare lägga ner så här mycket tid och energi och sedan sluta tänka på vad som ska hända härnäst. Men om det blir en fortsättning hänger på tittarna. Vi vill det och har klart för oss vad det skulle handla om. Vi har nämligen bara skrapat på ytan till detta universum. Så vi väntar bara på ett ”go” så kör vi.
Hur har du påverkats av att gå in i detta, med dina skogspromenader som bakgrund?
– Idén grundar sig mycket i det jag kunde upplevde som liten, när man gick i en skog och kände en slags närvaro och respekt. Den där känslan kan jag få fortfarande om jag bara låter fantasin skena lite. Så det känns bra, ”Jordskott” är kanske ett litet bidrag till att vi måste försöka leva i jämvikt med naturen, även om allt det förstås är förpackat i underhållning. Men jag vet att det kröp sig på även hos dem som jobbade med serien, flera skådespelare fick svårt att sova, drömde mardrömmar och fick syner.
Vad vill du säga till de tittare som inte har en aning om vad ”Jordskott” är och funderar på att bänka sig?
– Vi har gjort vårt bästa för att in i det sista överraska och hålla tittarna på halster. Man kan göra det lätt för sig och avslöja mer. Men jag tycker att tittarna ska gå in i ”Jordskott” utan förutfattade meningar, Häng med, så kommer ni en få väldigt visuell och i mitt tycke spännande resa. När sluttexterna rullar i avsnitt tio är vi någon helt annanstans än där vi började. Så är man redo för en mustig tv-serie som inte ryggar för att ta ut svängarna, och samtidigt få sig ett litet budskap om vikten av jämvikt mellan människa och natur så finns en tv-serie som heter ”Jordskott” man snart kan kolla på!

Peter Andersson och Henrik Björn. Foto: Arvid Björn
Peter Andersson och Henrik Björn. Foto: Arvid Björn

Följ David Lillemägi på Twitter, @lillemagi.