Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

SPOILER ALERT

Årets bästa tv-serier

Nytt år – och vilket tv-år det kommer bli. Men först ska vi blicka bakåt. Det här var bäst under tv-året 2014.

tvåret
Tv-året sammanfattat i nyårsdagens Expressen.

MATTIAS BERGQVIST:

2014 var det bästa tv-året någonsin.
2015 ser ut att bli ännu bättre och det tackar vi självklart överjästa filmstudios för.   

”You don’t pick your parents and you don’t pick your partner”.
Det är Woody Harrelsons som pratar. Han menar vad han säger. Och som det senare ska visa sig, så har han rätt.
Repliken kommer från ”True detective” – Nic Pizzolattos antologiserie och det är den som är 2014 års allra bästa.
Inte bara för huvudrollsinnehavarna Woody Harrelson och Matthew McConaughey, utan framför allt för att Nic Pizzolattos manus var ett sådant som diskuterades, som sågades, som hyllades och som blev, ju längre in i serien vi kom, en vattendelare.
Till allt detta har vi dessutom Cary Fukunagas regi: Så precist i varje bildruta, så visuellt tilltalande och på något sätt rörande ovetande om omvärldens krav på hur det ska se ut.
Liksom ”Fargo” är ”True detective” en antologiserie, det vill säga att varje säsong har en fristående handling, med stor sannolikhet olika rollfigurer och därmed ofta, men inte alltid, olika skådespelare.
Detta gör det möjligt för stora namn i filmbranschen att jobba med tv – det finns inte längre något som säger att de måste binda sig vid en serie i fem, sex år. I stället handlar det om lika många månader.
Den serie med premiär under 2015 som fångat mitt intresse allra mest är HBO:s ”Westworld”, som baseras på Michael Crichtons film från 1973 med samma titel.
Dels för att det är Anthony Hopkins första riktiga tv-huvudroll, dels för det genialiska sätt som Jonathan Nolan och Lisa Joy har skrivit serien så att så många stornamn som möjligt kan vara med i ensemblen.
Hopkins spelar en uppfinnare som driver en nöjespark med människoliknade robotar. Dessa ska, enligt förhandsuppgifterna, kunna avlida, men sedan komma tillbaka med en annan persona – idén öppnar för kontrakt på flera år och en rejäl utmaning för skådespelarna och därför finns bland andra Ed Harris, James Marsden och Evan Rachel Wood med i rollistan.
Vad gäller kvalitet kan det numera omöjligen finnas någon som hävdar att film har lika stor populärkulturell betydelse som tv, men om så: 2014 var året då de bästa serierna utklassade allt som gick upp på biograferna.
Det mesta pekar på att 2015 blir ett ännu bättre år för oss som tycker det är mysigare i soffan än i biosalongen.

ÅRETS TIO BÄSTA:

"True detective" - en av årets absolut bästa tv-serier.
”True detective” – en av årets absolut bästa tv-serier.

1. ”True detective”
I januari skrev jag att ”TD” var årets bästa serie. Jag skriver samma sak i december. Naturligtvis finns det brister, men det är ”True detective” som jag har tänkt på mest i år.
2. ”The Leftovers”
Damon Lindelofs tv-comeback är årets moraliska vinnare. Redan från början visste vi att det inte skulle finnas några svar på seriens frågor, vilket gjorde det hela så mycket mer tilltalande.
Spoiler Entitlement
3. ”Orange is the new black”
Crazy Eyes! Taystee! Poussey! ”OITNB” är Netflix bästa originalserie och bevisade det när fokus flyttades från Piper till resten av ensemblens många fascinerande rollfigurer.
4. ”Fargo”
När året började var det svårt att förstå att Allison Tolman var den som skulle göra mest avtryck i en serie där Martin Freeman och Billy Bob Thornton spelar huvudrollerna.
5. ”Hannibal”
Visuell knasighet kan resultera i perfektion – det räcker med att se ”Hannibal” för att förstå det. Detta är fortfarande, för andra året i rad, den mest underskattade serien i världen.

"Game of thrones" i topp även 2014.
”Game of thrones” i topp även 2014.

6. ”Game of thrones”
Som helhet inte seriens bästa säsong, men när världens dyraste tv-produktion är i gång levereras alltid åtminstone tre, fyra avsnitt som etsar sig fast.
7. ”Sons of anarchy”
Slutet är värdigt, sträckan dit lite för lång och kantad av onödigheter. Men när ”SOA” säger farväl för gott så gör Kurt Sutter det med shakespeareansk precision.
8. ”Sherlock”
Steven Moffats och Mark Gatiss skapelse med Benedict Cumberbatch och Martin Freeman fortsatte, och gjorde det med bravur. Om nu bara nya avsnitt kunde komma illa kvickt.

"Homeland" - årets uppryckning?
”Homeland” – årets uppryckning?

9. ”Homeland”
Efter två säsonger som varit utomordentliga besvikelser är det skönt att ”Homeland” visar var och hur skåpet ska stå.
10. ”Veep”
Årets roligaste, vilket jag även förväntar mig att ”Veep” är under 2015.

DAVID LILLEMÄGI

Tv:s guldålder är nu. Det har jag sagt, hört, hela året – och det är sant.
Men i Sverige har vi inte ens börjat vaska.

”Torpederna” och ”Blå ögon” dök upp i slutspurten. Men de är, precis som svenska sprinters, långt från att vara med i loppet.
Alla jag pratat med under 2014 har sagt samma sak – eller åtminstone svarat jakande på mina frågor om tv-världens utveckling:
Det är en guldålder.
I tv-serierna får de skådespelare som är trötta på att klä ut sig till superhjältar i filmens franchise-fetisch agera igen.
Manusförfattare, regissörer och producenter kan allt mer ge sig ut på kommersiellt ovandrade vägar – i en ständigt växande konkurrens.
Det har lett till att ”Sons of anarchy” fått fria sluttider i sin sista säsong, där skaparen Kurt Sutter lyckats få vartenda ord att verka ofrånkomligt och varje droppe blod falla med självklarhet.
Det ledde till att HBO kunde ge sig in i det mörker som är ”True Detective”, och låta det löpa ut i alldeles lagom takt under endast en säsong.
”Fargo” blev plötsligt något helt annat än en kultfilm, och ”Orange is the new black” kunde låta vår guide till fängelset, huvudkaraktären Piper, vila lite medan fängelsets vida karaktärsgalleri spände musklerna i säsong två.
Amazon dyker plötsligt upp, och smäller till med kritikerrosade ”Transparent”.
”The Leftovers” är något så fantastiskt som ett mysterium där man redan från början får veta att det aldrig kommer lösas. Amerikanerna vaskar också friskt, och gör mängder av kass komedi. Men ”New girl” får fortsätta – och skratten kommer bara tätare och tätare. ”Brooklyn Nine-Nine” är en överlevare bland alla piloter, och visar att den där lilla klimpen var 24 karat direkt från Andy Samberg.
2015 kommer de flesta serier på listan här bredvid tillbaka. Kriget mellan streamingtjänster, amerikanska kabelbolag och kanaler, fortsätter dessutom i jakten på tv-guld.
De svenska tv-kanalerna?
De har inte börjat vaska, skrev jag alldeles nyss. Sanningen är att de nog inte ens vet vad som händer.

ÅRETS TIO BÄSTA:

Världens bästa "Sons of anarchy".
Världens bästa ”Sons of anarchy”.

1. ”Sons of anarchy”
Bikergängets väg mot sorti i säsong sju var magi med timslånga avsnitt dränkta i blod från de varmaste ådrorna i den kallaste av världar.
2. ”True Detective”
McConaugheys totala förvandling kröntes i HBO:s mästerverk, där allt kändes.
48df0b3e641f4163b0b5fd5e411339e5-bd51f3b69dca4506bed608236fa644ad-6
3. ”Fargo”
Det är lite av en bragd att göra hyllad serie av filmklassikern. Att man lyckades beror bland annat på Martin Freeman och Allison Tolman.
4. ”Orange is the new black”
Säsong två var kanske inte lika självklar att plöja som första – men karaktärsgalleriet i ”OITNB” bara fortsatte imponera.

Why? Läs motiveringen.
Why? Läs motiveringen.

5. ”The Leftovers”
Titelmusiken räcker för att placera ”Lost”-mannen Damon Lindelofs och Tom Perrottas mysterium här. Slutade dessutom med en gnista hopp inför säsong två.
6. ”Ray Donovan”
Vilken återhämtning! Säsong två hade kapat all skit, och naglat fast det bästa med detta Liev Schreiber-ledda drama.
Episode 104
7. ”The Affair”
En utomäktenskaplig relation som berättar så mycket mer. Plus för löjligt stabila och nyanserade Dominic West och Ruth Wilson.
HOUSE OF CARDS
8. ”House of Cards”
Trodde ni att jag glömt kära Francis Underwood? Aldrig. En blick från honom och våra velande politiker hade lagt sig platt. Med Claire bredvid hade de flytt landet.
9. ”New girl”
Till och med Coach är rolig numera. Ju längre det här gänget får hänga med varandra, ju mer skrattfest blir det.

En av årets roligaste - "Brooklyn Nine-Nine".
En av årets roligaste – ”Brooklyn Nine-Nine”.

10. ”Brooklyn Nine-Nine”
ALLA är roliga i Andy Sambergs snutkomedi. DET är INTE lätt.

OCH – HÄR ÄR SERIERNA SOM VI SER FRAM MOT 2015:
DAVID LILLEMÄGI


1. ”Better Call Saul”

Det är ingen ny ”Breaking bad”. Men det är så nära vi kommer just nu. Det blir otroligt svårt att misslyckas med karaktären Saul, och Vince Gilligan som skapare.
2. ”Daredevil”
Serierna fortsätter att bli – serier. Netflix första resultat efter avtalet med Marvel har lyckats landa stabila skådisar i Charlie Cox och Rosario Dawson, samt ”Spartacus”-mannen Michael DeKnight bakom rodret.
3. ”Utopia”
Poppis i Storbritannien, och nu är det HBO som ger sig på en egen version. David Fincher skriver och regisserar pilotavsnittet, och Gillian Flynn som skrev årets bästa film ”Gone Girl” är huvudmanusförfattare.

4. ”Backstrom”
GW:s Bäckström blir Everett Backstrom. Rainn Wilson blir perfekt i huvudrollen. Landar i TV3 under året, efter amerikansk premiär i januari.
5. ”The last man on earth”
Äntligen! Sista mannen på jorden, och än så länge har varken zombies eller annat skit synts till i trailers. Kan bli hur bra som helst.


MATTIAS BERGQVIST:


1. ”Fortitude”

Brittisk serie som SVT snabbt köpt in med planen att börja sända i februari. Utspelar sig i en arktisk stad där ett våldsbrott aldrig ägt rum. Ett mord skakar därför om allt.
2. ”Bloodline”
Trion bakom ”Damages” gör en ny serie för Netflix med premiär i mars. Hemligheter, lögner och troligtvis en familjetragedi väntar runt hörnet. Bland andra Johan Renck regisserar.
3. ”Bosch”
För mig räcker det att veta att första säsongen av ”Bosch” baseras på tre av Michael Connellys romaner – ”Dockmakaren”, ”Dödens stad” och ”Räven” – för att jag omedelbart vill se allt.

4. ”Togetherness”
Bröderna Duplass första försök i tv-världen handlar om ett dysfunktionellt par i Los Angeles. Trailer lovar flera pinsamt underliga situationer.
5. ”Sense8”
Serien från Lana och Andy Wachowski samt J. Michael Straczynski förväntas landa på Netflix under året. Åtta personer länkas samman mentalt och emotionellt efter ett tragiskt dödsfall. Kan bli hur bra som helst. Eller pannkaka.

Gott nytt år, från Spoiler Alert.