Recension: Så bra är ”Gotham”

gotham2

På torsdagskvällen är det premiär för ”Gotham” på C More, som visar serien exklusivt i Sverige.

Ben McKenzie spelar huvudrollen som James Gordon och bland övriga skådespelare finns bland andra Donal Logue (Harvey Bullock), Jada Pinkett Smith (Fish Mooney), Robin Taylor (Oswald Cobblepot), Cory Michael Smith (Edward Nygma) samt David Mazouz (Bruce Wayne).

Bruno Heller (”Rome” och ”The Mentalist”) är showrunner. Danny Cannon (bland annat massa ”CSI”) regisserar första avsnittet som har titeln ”Pilot”.

”Gothams” utgångspunkt är mordet på Thomas och Martha Wayne, föräldrar till Bruce Wayne. James Gordon – ny och ung polis i Gotham – och Harvey Bullock börjar utreda fallet samtidigt som framför allt Gordon kämpar mot korruptionen i staden. Den första säsongen består av 16 avsnitt och ska enligt förhandsuppgifterna framför allt handla om hur och varför Oswald Cobblepot blir Pingvinen och hans strävan efter att ta över den kriminella världen.

Spoiler alert har förhandstittat på premiären och tycker att ”Gotham” är mer än lovande som ett slags matinéunderhållning, samtidigt som det redan i första avsnittet finns ett antal fallgropar som vi hoppas att serien undviker.

Här säger vi SPOILER ALERT för den som inte vill veta något överhuvudtaget om premiäravsnittet – återkom senare och fortsätt då att läsa under bilden. Jag och David spelade också en podcast om ”Gotham” – den finns att lyssna på här.

gotham3

Ben McKenzie spelar James Gordon med pondus – borta är den mix av valpighet och fara som utmärkte honom i ”The O.C”, i stället personifierar han en karaktär som lever för rättvisa – i hans ögon finns tvivel, men också glöd och förhoppning om att Gotham är en stad som går att förändra. Vid hans sida blir Donal Logue den motpol som krävs för att lyfta fram Gordons hjältedrag. Tillsammans är de ett radarpar som kompletterar varandra, men risken är självklart att Bullock och Gordon längre fram kommer allt för långt ifrån varandra, vilket skulle det göra det omöjligt för dem att jobba tillsammans.

Höjdpunkten i det första avsnittet är Robin Taylor som Oswald Cobblepot. Hans ibland nervösa framtoning, viljan att söndra och härska samt smilande förmåga att manipulera imponerar, trots att Bruno Heller känner sig tvingad att med alla möjliga medel påpeka att det är Cobblepot som längre fram blir Pingvinen. Exakt samma sak är det med Edward Nygma/Gåtan och – kan vi väl förvänta oss – resten av det skurkgalleri som kommer presenteras under den första säsongen.

Ny i detta galleri är Fish Mooney. Jada Pinkett Smith lyfter inte i rollen, utan förvandlar i stället karaktären till den sämsta sortens pastisch – kvar dröjer sig känslan av att hon härmar någon, men det är svårt att sätta fingret på vem. I en scen pratar Pinkett Smith så långsamt att det blir plågsamt och i en annan är hennes ilska långt ifrån trovärdig.

Visuellt är ”Gotham” väldigt tilltalande med lite Tim Burton, en hel del Christopher Nolan och känslan av att serien är påkostad och genomtänkt. Samtidigt stör musiken i ”Pilot” en hel del och passar inte in i det universum som nu börjar byggas.

Efter premiären ligger flera lösa trådar på golvet. Hur dessa nu plockas upp är avgörande för hur bra ”Gotham” klarar sig längre fram. Avsnitt två har titeln ”Selina Kyle”, vilket känns spännande samtidigt som det är ett risktagande. Som bekant blir Selina Kyle senare Catwoman och i första avsnittet smyger hon endast runt i bakgrunden utan en enda replik. Om nu fokus ska vara på en skurk åt gången i de kommande avsnitten krävs åtstramning och inte så slappa gränsdragningar som i ”Pilot”, där det är lätt att ursäkta de många dörrarna som öppnas eftersom det är en del av det roliga. Men om dessa dörrar står öppna för länge kommer draget att ta död på det som är intressant med ”Gotham”, nämligen att det i grunden är en serie om vad en stad och dess mörker kan göra med människor.

”Gotham” har svensk premiär på C More Series den 25 september 21.00. Seriens finns efter det även på C More Play och hos Filmnet.

Följ Mattias Bergqvist på Twitter: @bergqvist_m