Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
SPOILER ALERT

Krönikan: ”Sherlock” ger oss det vi inte vet att vi vill ha

Sherlock Holmes ger aldrig upp.
Men mästerdetektivens tuffaste kamp är alltid med de egna känslorna.

Lika roligt som det är att se ett nytt avsnitt av ”Sherlock” – Mark Gatiss och Steven Moffats uppdaterade och charmerande version av mästerdetektivens äventyr – är det att se om serien.
SVT är föga förvånade kanalen som sänder den tredje säsongen. ”The Empty hearse”, första avsnittet av sammanlagt tre, visades förra helgen. I morgon är det dags för avsnitt två, ”The Sign of three”.
För alla som vill se välskriven tv är det glädjande att över en miljon tittare enligt mätföretaget MMS bänkade sig i soffan för säsongspremiären – eller så satt de bara kvar; Melodifestivalen är ju en relativ stark lead-in för en serie som har sänts både i Storbritannien och USA.

Första säsongen av ”Sherlock” var nära på nydanande med en fot i samtiden och den andra i Arthur Conan Doyles fortfarande lika mästerliga berättelser. Säsong två fortsatte i samma fotspår, medan den nya säsongen av någon konstig anledning fått ett mer ljummet mottagande. Svenska Dagbladet recenserande exempelvis under rubriken ”plumpt publikfrieri” och lite varstans existerar missuppfattningen att det första avsnittet är en blinkning till, och skrivet för, fansen.
Så är det självklart inte.

Jag är övertygad om att Gatiss och Moffat skriver ”Sherlock” först och främst för sig själva och har svårt att se att populärkultur – må det så vara tv, film, musik – blir bra om skaparna endast riktar sig till en trogen skara beundrare. Snarare tvärtom, vi ska få ta del av det som vi minst av allt vet att vi vill ha.
Ytterligare en villfarelse kring de nya avsnitten är kritiken mot att Benedict Cumberbatchs version av Holmes visar mer känslor än tidigare. Sherlock säger visserligen själv att känslor är i vägen för hans arbete, men det är inget hinder för det uppenbara: Han är en känslomänniska.
Det visar han framför allt under ”His last vow”, säsongens närmast perfekta avslutning som i ett ursinnigt tempo drar undan mattan för tittarna gång efter annan.

Följ Mattias Bergqvist på Twitter: @bergqvist_m

BÄST JUST NU:
1. ”House of Cards”
Säsong två lovar gott och nyheten att Netflix satsar på ytterligare 13 avsnitt är värt åtminstone två glädjeskutt.
2. ”Ettor och Nollor”
Manusförfattaren Oskar Söderlund och regissören Johan Renck lyckas mer än väl. Premiär på söndag.
3. ”24: Live another day”
Bara ett antal intetsägande teasers hittills, men oj vad jag ändå ser fram emot att se Jack Bauer igen.

INTE ENS NÄRA:
Philip Seymour Hoffman har gått bort. Den för alltid underskattade skådespelaren hade precis påbörjat arbetet med serien ”Happyish” – det är nu oklart vad som händer med den.