Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Sutter slåss för en Emmy – med Walton Goggins som transa


Kurt Sutter
har grymtat, med rätta, varje år då ”Sons of anarchy” gått miste om en Emmy. I år har han bland annat skickat in scener med min favorit från ”Justified”, Walton Goggins, som transan Venus. Minns ni scenerna som fick Sutter att skämta om att det hela borde få en spin off?
– Det var bara halvt på skämt. Walton var briljant och jag tror faktiskt vi skickade in scenen till Emmy, säger Kurt Sutter till Deadline.
– Vid det här laget försöker jag sparka in Emmy-dörren på vilket jävla sätt som helst. Bästa fejkbröst, mest djupsinniga tungbitning. Jag funderar på att klä Jax i päls och byta ut Harleys mot gyllene enhörningar, fortsätter en frustrerad Sutter.
Självklart får Sutter också prata mer om varför han dödade Opie i säsong fem. En händelse som fortfarande får ögon att vattnas hos den stora tittarskaran som följer mc-gänget i Charming.
– Det var brutalt, helt brutalt. Men som den karaktären utvecklades, den väg skådisen tog honom, de beslut som togs – det slutade med att jag under pausen mellan säsong fyra och fem insåg att det inte längre fanns någonstans att gå med den här snubben. Han är klar. Och då tänds glödlampan, den som säger: ”Oh, det här är händelsen som kommer föra min hjälte till sista akten”, säger Sutter.
För några veckor sedan satte sig Sutter ner med Charlie Hunnam (Jax Teller) för att snacka säsong sex. Och det är tydligt att Opies död kommer fortsätta att spela en viktig roll i Jax och ”Sons of anarchys” liv.
– Jag sa till Charlie att en av drivkrafterna till vad Jax kommer att göra, och hans vilja att stanna i klubben, är att han känner bördan och skulden över Opies död. Han tänker inte låta det vara förgäves. Det kommer vara som om Opie säger: ”Du måste köra klart den här åkturen”. Det kommer att motivera honom för att A: Opies död är inte förgäves och B: Vi känner Opies närvaro genom hela säsong sex, säger Sutter.
Varför blir det då ingen Emmy för min absoluta favoritserie?
– Vi är de smutsiga vita pojkarna som alla är rädda för. Jag skrattar åt det nu, men efter första säsongen av ”The Shield” (Sutters tidigare serie) erkändes vi som banbrytande, men allt vi hörde under prisceremonier var syrsor, säger Sutter och refererar till Batman-filmerna som inte får en Oscar för att det är en blockbuster.
– Vi uppfattas som den stora våldsamma actionserien och hamnar i samma kategori. De säger, glöm Batman, låt oss titta på de konstnärliga grejerna. Jag jämför inte mig själv med Chris Nolan, men vi är den showen. ”Breaking bad” har den där art house-dynamiken, och uppenbarligen har ”Mad men” det. Sedan finns det shower med spektakulära produktionskomponenter, det de gör med ”Game of thrones” är magiskt. Och att fånga den värld som ”Mad men” är, det är extraordinärt. De som röstar är inte bara författare och regissörer, de flesta är produktionsfolk, ljussättare, kostymörer och castare. Det vi gör uppfattas som litet, grynigt och bullrigt. Vi brukade skämt under ”The Shield”, och det är samma sak nu, att det krävs en hel del för att få en serie att se så här skitig ut. Min kostymör jobbar lika hårt som andras, för att få våra killar att se ut som as, säger Kurt Sutter till Deadline.


Nu håller vi tummarna för Sutter, Goggins och ”Sons of anarchy”. Precis som tidigare år konkurrerar han med ”Mad men”, ”Breaking bad” och ”Homeland” med flera. Dessutom dyker Netflix originalserie ”House of cards” upp i mixen. Spännande år.

Följ David Lillemägi på Twitter, @lillemagi.