Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Anders Nunstedt

Poptempen: Strålande från Renck, tveksamt från Madonna

Männen på taket: Stellan Skarsgård och Jared Harris. (Foto: Sky/HBO Nordic)

1) Chernobyl (HBO Nordic)


Drygt halvvägs in i miniserien – tre av fem avsnitt har streamats – börjar Johan Renck–regisserade ”Chernobyl” redan kännas som en klassiker. Stellan Skarsgård och Emily Watson är två av många lysande skådespelare, men samtliga i ensemblen står ändå i skuggan av Jared Harris – britten som kanske är mest känd som Lane Pryce i ”Mad men”. Harris får varje scen att, ehm, stråla. Den brutala berättelsen om katastrofen i Tjernobyl har just nu sällsynt magnifika 9,6 i snittbetyg på IMDB. Jag håller helt med min kollega Mattias Bergqvist om getingbetyget:

2) Vampire Weekend ”Father of the bride”


Drygt tio år efter debuten fortsätter Vampire Weekend att vandra i Paul Simons fotspår. Men med nytt schwung i stegen. För första gången sedan deras självbetitlade hipsterklassiker går lekfullheten hand i hand med skickligheten, hela vägen. Från den inledande countryvisan ”Hold you know”, en duett med Danielle Haim, till den avslutande melankolin i ”Jerusalem, New York, Berlin”. Via en massa höjdpunkter – främst ”How long?”; jag har inte haft så svårt att få en melodi ur skallen sedan ”Can’t get you out of my head”, typ.

3) The National ”I am easy to find”


På sitt åttonde album fortsätter kvintetten från Cincinnati att tonsätta sina livsskriser med indiefärgad depprock. Den här gången med filmregissören Mike Mills i producentstolen. Ljudbilden har en delvis ny klang, mycket tack vare fem kvinnliga gästvokalister, även om Matt Berningers baryton ser till att The National alltid känns igen. Sexton ambitiösa spår gör ”I am easy to find” till bandets mest omfattande album hittills, men frågan är om inte kvantiteten naggar på kvaliteten här.
Att svenska skådespelerskan Alicia Vikander pryder omslaget har sin förklaring i att hon spelar huvudrollen i den 24 minuter långa filmen, regisserad av Mills som ackompanjerar albumet.

4) Hov1 ”Vindar på Mars”


Hiphopkvartetten är förvisso inget boyband, men det råder något som liknar boybandhysteri kring dem. Bara en sån sak som att samtliga – samtliga! – låtar från deras nya album ”Vindar på Mars” (i skrivande stund) ligger bland Spotifys 25 mest spelade låtar i Sverige. Det är imponerande. Fast också lite förbryllande, när man betänker den ojämna låtkvaliteten. Veronica Maggio–duetten ”Hornstullsstrand” spelar exempelvis i en annan division och liga än den enerverande ”Ma chérie”.

5) Ulf Lundell ”Tranorna kommer”


Lundell ska ut på vägarna igen och har därför hottat upp sju låtar från fjolårets akustiska ”Skisser”. Det är bandversionerna av titelspåret och sex ytterligare spår som bjuds. Det är vad det är. Här finns inget att uppröras över – eller upphetsas av. Musikaliskt låter det som att Ulf Lundell går på autopilot, och man måste nog vara ett diehard–fan för att bli upplyft av det välbekanta soundet. Texterna är behållningen. Genom rocklyriken visar Ulf Lundell att han fortfarande är ensam i sitt slag.

6) Madonna Ciccone


Under natten till förra söndagen, i Expressens direktsändning från Eurovision, hävdade jag att ”Like a prayer” lät toppen. Herregud. Jag har lyssnat på Madonnas framträdande i efterhand – inte hennes fixade version – och hon sjöng verkligen, verkligen förfärligt. Till mitt klena försvar ska sägas att ljudet i pressrummet i Tel Aviv inte alls förmedlade den falsksången. Det är ett minimysterium. Jag ber så förfärligt mycket om ursäkt för mitt tveksamma omdöme, även om jag jag fortfarande anser att själva showen såg förträfflig ut.

Inte nog med att mellanakten i Eurovision blev hårt kritiserad där ute. Madonna kämpar i motvind efter att ha gett ut fyra singelspår från kommande albumet ”Madame X”, som alla floppat hos både lyssnare och kritiker.

…förresten – Johan Renck har gjort flera musikvideor med Madonna, bland annat den här: