Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Recension: Sällskapet är tillbaka med elektrisk betongblues für alle

sallskapet.net

Andrea och Pelle. Saknas på bild: Niklas Hellberg.

ALBUM

*3geting

Sällskapet

“Dispartion”

Genre: Rock

Bästa spår: “Morgenlicht”, “L’autostrada”.

*rad avstand

Thåström har lämnat Sällskapet men verkar inte ha lämnat en stor spricka efter sig (han dyker dessutom upp i ett spår på ”Disparation”). Musikaliskt är detta mer av samma egensinniga mjukvara. Tonsatt betong, med stålstinna melodier som är inlindade i elektronisk taggtråd. Att albumet slutförts i Berlins Hansastudio är nästan överflödig info. Det hörs direkt.

Pelle Osslers gitarr är fortfarande bandets vassaste vapen och tydligaste kännetecken. Men den här gången har Sällskapet sällskap av sångerskan Andrea Schroeder. Tyskan har tidigare jobbat med bland andra Nick Caves gamla vapendragare Mick Harvey. Släktskapet mellan Sällskapet och The Bad Seeds är intakt.

Disparation betyder ”försvinnande”.

*rad avstand

Det tyska språket är en ny och logisk dimension i elektroniskt industribluesiga soundet, men texterna är stundtals lite väl banala. Det är ”sonne” och ”nacht” och ”herz” och ”sehnsucht” om vartannat, på ett sätt som låter som om bandet mest plockat ut sina favorituttryck från Einsturzende Neubautens och Rammsteins album.

*rad avstand

Musikaliskt är det dock lika inspirerat som det är atmosfäriskt och grovkornigt.

ANDERS NUNSTEDT