Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Anders Nunstedt

Recension: Anna von Hausswollfs ”Dead magic” är episk kyrkrock

anders nydam

Lilla Anna och stora kyrkan. (Foto: Anders Nydam)

ALBUM
*4geting
Anna von Hausswolff
”Dead magic”

Genre: Rock
Bästa spår: ”The mysterious vanishing of electra”, ”Ka llans återuppståndelse”.

*rad avstand
När jag lyssnar på ”Dead magic” önskar jag lite att jag aldrig använt adjektivet ”episk” om annan musik. Det är ju här det passar in.
”Dead magic” är inte episk som en Metallica-final, ett svettigt extranummer med Springsteen eller ett avslutande fyrverkeri på ”Summerburst”. Anna Von Hausswolffs huvudinstrument är orgel. Kyrkorgel.
Konstigt nog är ”Dead magic” huvudsakligen inspelad i Marmorkirken i Köpenhamn. Den danska rokokokyrkan är förvisso fin, men det låter som att musikens själ snarare befinner sig i Berliner Dom, den gotiska domkyrkan i Berlin.

*rad avstand
Även om Anna von Hausswolffs experimentlusta drar röda trådar till exempelvis Björk och Kate Bush är det snarare Einstürzende Neubauten och Thåström som hade kunnat dyka upp som gäster på ”Dead magic”.
Albumet innehåller fem spår, mellan fem och sjutton minuter långa, och är inte det mest lättgenomträngliga som getts ut i år. Men, om man ger det lite tid, något av det mest fängslande.

*rad avstand
Alla som suttit bakom en enorm kyrkorgel och hamrat på instrumentet vet vilken mäktig och ödesmättad känsla som fyller rummet, ja: hela kroppen.
”Dead magic” lyckas med att översätta den känslan till dina högtalare.

Episkt.

ANDERS NUNSTEDT