Recension: Europe fortsätter resan mot rymden på ”Walk the earth”

jorop

Europe: take a hajk!

*4geting
Europe
“Walk the earth”

Genre: Rock/Heavy metal.
Vem: Sveriges genom tiderna mest framgångsrika rockband startade som Force och bytte 1982 namn till Europe. Plattan “The final countdown” från 1986 har sålt i över 15 miljoner exemplar. Efter flera år i dvala gjorde Europe skiv-comeback 2004. Består av Joey Tempest (sång, gitarr), John Norum (gitarr), John Levén (bas), Ian Haugland (trummor) och Mic Michaeli (keyboards).
Vad: Europe-platta nummer elva är inspelad i anrika Abbey Road Studios och är precis som föregångaren “War of kings” producerad av Dave Cobb (Rival Sons, Jason Isbell). Europe är i november ute på turne i Storbritannien med Deep Purple och kommer på egen hand till Sverige i början av december.
Bästa spår: “Walk the earth”, “Pictures”, “Haze”.

*rad avstand

Dahlbom: Bandets bästa på hela 2000-talet

*rad avstand

De kommer alltid förknippas med en rymdfärd mot Venus. Europe har idag fötterna stabilt på jorden.
Ett äldre, tyngre och på flera sätt bättre band än då.

*rad avstand

Och bandet spelade vidare.
Med “Walk the earth” har nu Upplands Väsbys finest släppt fler skivor efter comebacken än före. Europe kommer alltid förknippas med åttiotalet, men är idag ett helt annat band än när pudelfrisyrer var på modet. Poängen var tydlig under förra årets jubileumsturné när då färska “War of kings” luftades i sin helhet innan alla hits: vi är lika mycket här och nu som då.

*rad avstand
Europe har gått vidare och är idag – faktiskt – på flera sätt bättre. Och som alltid går man bäst framåt genom att ha full koll på vägen man redan färdats.

*rad avstand
I gruppens största hit lämnade mänskligheten jorden för Venus. På nya “Pictures” berättar Joey Tempest vad som hände efter “The final countdown”. I balladen (som märkligt nog påminner om Airs “How does it make you feel”) svävar han ute i rymden och klipper till slut av kabeln som håller honom fast. Han släpper taget om framtiden då gårdagen inte räcker till, som sångaren formulerar det.
Europe tar sig framåt genom att just gå tillbaka till stabila förebilder.

*rad avstand

En gemensam turné nästa månad med Deep Purple är ingen slump.

*rad avstand

*rad avstand

“Walk the earth” är rock med hög densitet, tunggung som andas både Purple och Rainbow. I inledande titelspåret lägger Mic Michaeli fläskiga Jon Lord-ackord, plattan igenom skär John Norum precisa gitarrslingor. Tempests röst är på flera ställen större än vad högtalarna klarar av. Det är helt enkelt rakt igenom ett jäkla ställ. Jag lyssnar och väntar på en dipp framåt slutet som aldrig kommer. Låtarna håller.

*rad avstand
Med “Walk the earth” har Europe släppt sin starkaste låtgiv på tvåtusentalet.
Resan fortsätter.