Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Recension: Per Gessle övertygar med en liten dos lugna favoriter

pgdag

Per Gessles nya album innehåller väldigt lite av tjo och tjim. (Foto: Örnberg)

ALBUM
*3geting
Per Gessle
”En vacker dag”

Genre: Pop
Vem: Per Gessle, 58, kommer från Halmstad. Han slog igenom i Gyllene Tider i början av 80-talet och bildade sedan Roxette tillsammans med Marie Fredriksson 1986. Duon toppade USA-listan fyra gånger.
Vad: Del 2 av Gessles senaste svenska soloprojekt, som inleddes i våras med albumet ”En vacker natt” och fortsatte med sommarturnén ”En vacker kväll”. Låtarna är inspelade i Nashville med lokala countrymusiker.
Bästa spår: ”Det är vi tillsammans (med John Holm)”, ”Fyrklöver”, ”Känn dej som hemma”, ”Parentes”.

*rad avstand

”En vacker dag” skämmer bort balladfansen

*rad avstand

Vid en första lyssning kan det låta som att Per Gessle upprepar sig.
Inte så konstigt i så fall.
Det har gått knappt ett halvår sedan ”En vacker natt”, men i själva verket är avståndet mellan låtarna som kom i våras och de som släpps den här veckan noll och inget. De bor under samma himmel, sover under samma korkek, andas samma luft.

*rad avstand
De spelades in på samma plats, Nashville, under samma period.

*rad avstand
De har följaktligen samma mjuka, personliga tilltal. Ett liknande sound; samma ljust vackra (!) svenska sommarvisor omsorgsfullt ihopsnickrade enligt Gessles träffsäkra popformel – lätt färgad av amerikansk country.
Åtta spår ännu en gång; ett par specifika duetter samt Helena Josefssons karaktäristiska stämband som ger Gessles röst and- och svängrum.

*rad avstand
Det är fortfarande övertygande.
Med facit i hand hade dock ett enda album, med tio elva låtar, blivit mer slagkraftigt.

*rad avstand

Del 1.

*rad avstand
Titelspåret känns exempelvis som om det gjorts på autopilot, och texten till käcka ”Trodde inte mina ögon” är inte Nobelprismaterial.
Men det finns gott om lugna favoriter.
Duetten med Gessles gamla idol John Holm, ”Det är vi tillsammans”, är skivans höjdpunkt. En skir ballad där kontrasten mellan Holms åldrande stämband och en barnkör får melodin att blomma.

*rad avstand
”Känns som första gången”, med Linnea Henriksson, är så romantisk att Niklas Strömstedts kärleksballader rodnar en aning. ”Parentes” tar en försiktig sväng förbi 60-talets soultryckare, ungefär som Wilmer X:s svensktoppsdänga ”Vem får nu se alla tårar”. Akustiska ”Fyrklöver” är en lägereld med försiktig glöd.

*rad avstand
Balladfansen blir bortskämda, igen.

ANDERS NUNSTEDT