Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Konsertrecension/Världspremiär med lysande XX-faktor i Stockholm

xxhovet

The XX ”I see you”-turné inleddes i Stockholm i kväll. (Foto: Magnus Liljegren/Stella Pictures)

KONSERT
*4geting
The XX
Hovet, Stockholm

Publik: 6 500
Vem: Londontrion består av Oliver Sim (sång, bas), Romy Madley-Croft (sång, gitarr) och Jamie Smith (beats). Enligt uppgifter till Expressen är de snart klara som ett av affischnamnen till Way Out West i augusti.
Vad: Turnépremiär för ett av Storbritanniens mest hyllade band under 10-talet. Tredje och senaste albumet ”I see you” gick in på den svenska topplistans fjärdeplats.

The XX får hela Hovet att lyckostorma

 

Ljusshowen är bländande.
Men själva showen?
Minimalistisk briljans.
The XX spelar numera i stora arenor, men trion spelar fortfarande i en egen division.

*rad avstand
Scenbygget till The XX första arenaturné består av fler speglar än omslaget till Abbas ”Voulez-vous”. Redan i första numret förvandlas Hovet till Lustiga Huset, när speglarna börjar snurra och enorma strålkastare skjuter ut över publiken.
Det är supersnyggt.
Ibland är det så bländande att man helt enkelt måste blunda.

Försiktig inledning

Antalet watt i högtalarsystemet är inte lika omtumlande. Trion spelar lågt, uppträder försiktigt.
Efter tre låtar säger Oliver Sim hej, och sätter ord på sina premiärkänslor:
– Det här är fucking terrifying!
Ytterligare tre låtar in i konserten och Romy Madley-Croft sjunger en avskalad version ”Brave for you”.
”So I will be brave for you, stand on a stage for you/Do the things that I’m afraid to do, I know you want me to.”

romy

Romy, sjunger fantastiskt kvällen igenom. (Foto: Magnus Liljegren/Stella Pictures)

Strålande Drake-cover

The XX uttryck är varsamt, rent och kompromisslöst. De anammar inte den vanliga arenarockdramaturgin bara för att storpubliken börjat strömma till. De är samma nördiga men älskvärda musiker som när de presenterade sig 2009. Samma ofrivilliga rockstjärnor.
Men deras XX-faktor blir bara påtagligare.
När Romy och Oliver klär sig i Rihannas och Drakes roller och gör duons ”Too good” gör de låten till sin egen fullt ut. Först halvvägs in reflekterar jag ens över att det är en cover.

oliver

Oliver. Största jublet? Första extranumret, ”On hold”. (Foto: Magnus Liljegren/Stella Pictures)

Effektfull uppbyggnad

Ibland önskar man att de kunde öppna upp lite mer. ”Islands” och ”A violent noise” låter som potentiella dansgolvsmockor, men tar tvärt slut ungefär där originalen klipper av. Innan de passerat treminutersgränsen. Eventuellt är de lite för coola för att publikfria?
Eller så är de bara noggranna.
Effekten av den återhållna första timmen blir dock att avslutningen slutar i någon slags kollektiv eufori. The XX släpper sargen – det är ändå en gammal hockeylada vi befinner oss i – och ökar trycket.

jamie

Jamie Smith, även känd som Jamie XX, står för beatsen. (Foto: Magnus Liljegren/Stella Pictures)

En avslutande triumf

”I dare you” är stor och vacker. ”The shelter” får ett magnifikt Kraftwerkbeat. Souliga ”Loud places”, från Jamie XX soloalbum, får taket att lyfta.
Sedan går bandet av, medan en trumloop stannar kvar.
Trion kommer tillbaka för tre extranummer, som förseglar triumfen.
Beatsen virvlar upp en dansfest.
Hela Hovet stormar.

ANDERS NUNSTEDT