Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Den ultimata spellistan: Här är Kents 50 bästa låtar – någonsin

live16kent

Stjärnor.

Slutet är nära. Efter den här veckan lägger Kent av, och det för gott.

*radavstand
Samlingsalbumet kom i höstas, men vad berättade ”Best of” egentligen om bandets långa och stolta karriär?

*radavstand

Alldeles för lite, förstås. Å andra sidan hade inte ens ett trippelalbum räckt till för att beskriva Kents största stunder.

*radavstand

Tur att det finns andra lösningar.

*radavstand

Här är den kompletta listan över Kents 50 bästa låtar.

 

bestof

Visst går det att tävla i musik! Klicka här, och se vilken låt som vann. Eller läs vidare.

50) ”Silver” (”Best of”, 2016)

Skulle kunnat heta ”Den sista sången”, om inte titeln redan var upptagen. Avslutningsspåret från Kents samling är lika välskrivet och känsloladdat som materialet på det album som kom under våren. Abba-mätarna står på elva i refrängen.

49) ”Varje gång du möter min blick” (”En plats i solen”, 2010)

Korsa Disney med Eurovision med Suede och fram träder en underskattad kärleksballad.

48) ”Vi är för alltid” (”Då som nu för alltid” 2016)

Många av texterna på avskedsalbumet är fyllda med fiffigt formulerade självironier som på det ena eller andra sättet riktas mot det oundvikliga slutet. Men också ett skört vemod. ”Gud så lätt vi glömmer/Det som drev oss, fick oss gnistra/Som dom stjärnor vi en gång var”.

47) ”Vy från ett luftslott” (”Tillbaka till samtiden”, 2007)

Kent drog till Frankrike och kom hem med ett elektroniskt mörker som rundats i kanterna.

46) ”Tennsoldater” (”Då som nu för alltid”, 2016)

Syntpop så välpolerad att det känns som att Nile Rodgers suttit bakom mixerbordet.

ke4

45) ”Musik non stop” (”Hagnesta Hill, 1999)

Bandet tjackade discokula och blickade ut över dansgolvet. Resultatet blev inte bara bländande, det blev deras största hit sedan ”Kräm” (1996).

44) ”Den vänstra stranden” (”Då som nu för alltid”, 2016)

Arvet efter Ratata.

43) ”999” (”Jag är inte rädd för mörkret”, 2012)

Kent kom hem från Frankrike, denna gång med dyster arenarock och ett eget vin. Frågan är vad som åldrats bäst.

42) ”Du är ånga” (”Du & jag döden”, 2005)

Apropå dyster rock. Och vin: ”Visst bor det ett skrik någonstans i ditt lugna, tysta liv/En vild fantasi som dränks i lådvinsnostalgi”.

kent2016

41) ”Den sista sången” (”Då som nu för alltid”, 2016)

Monumental melankoli i la-la-land.

40) ”Elite” (”Vapen & ammunition”, 2002)

De senare inspelningarna i USA har sällan färgat av sig på Kents musik. Men här gjorde de en tidig utflykt till den amerikanska södern, komplett med gospelkörer och dessutom en otippad referens till Bruce Springsteens ”57 channels and nothing on”.

39) ”Var är vi nu?” (”Tigerdrottningen”, 2014)

Elegant och storslaget på en och samma gång. Max Martin ingår i kören.

38) ”Ingenting” (”Tillbaka till samtiden”, 2007)

Kent använde loopen ”Club dance beat 007”, från Garageband – Appledatorernas simpla musikprogram, och skapade en hit som håller än. Ibland är det enkla det geniala.

37) ”Pärlor” (”Vapen & ammunition”, 2002)

Jocke sjunger om ett ”iskallt IKEA-land” och alla sjöng med.

36) ”Max 500” (”Du & jag döden”, 2005)

Intellektuelle Jocke stajlar med att namedroppa Keats, Shelley och Baudelaire – men inte värre än att han lägger till ”Det finns små trick som får folk att ge dig mer än du är värd”.

ke9

35) ”Isis & bast” (”Jag är inte rädd för mörkret”, 2012)

Musiken är dov som Depeche, texten är lika fängslande. ”De kallar mig galen älskling men hämnden är ljuv/Man måste va frisk för att bli sjuk”.

34) ”En timme en minut” (”Verkligen”, 1996)

Som utsänd för Expressen Fredag tog undertecknad en gång Englandsbåten till London, där Kent skulle mixa sitt andra album. På den blöta båtresan över Nordsjön tog någon fram gitarren och Kent tolkade Abba i sin hytt. Man skulle haft en smartphone på den tiden… Men till poängen: är det inte ett Benny Andersson-piano som dyker upp här, mot slutet?

33) ”Om du var här” (”Isola”, 1997)

Disten i botten i refrängen, ett annat trick Kent tidigt gjorde till sin eget. På b-sidan hamnade lättglömda ”På nära håll”. Men på maxisingeln (!) däremot: En Koop-remix av ”Om du var här”, och så den där parentesen som av någon anledning aldrig fick plats på albumet: ”Utan dina andetag”…

32) ”400 slag” (”Du & jag döden, 2005)

En väldigt fri och ödesmättad tolkning av ”Ondskan”, om den i sin tur kan ses som en slags version av François Truffauts film ”De 400 slagen”.

31) ”Egoist” (”Best of”, 2016)

Brinnande kors, vänstervåld, hat och terrorism… Textmässigt är den här snudd på socialt medveten… punk? Live är den en så kallad arenavältare.

ke10

30) ”Innan himlen faller ner” (”Tigerdrottningen”, 2014)

”Även vi som är så unga ska dö en dag”. Man kan se tankarna på döden som en fixering, om man vill. Kan vara svårt att inte göra det. Men hey – det blir ju så bra! Med Compton Gospel Choir i studion!

29) ”Sundance Kid” (”Vapen & ammunition”, 2002)

Filmreferenserna har haglat genom hela Kents karriär. Här är det västernrullen ”Butch cassidy & The Sundance Kid” från 1969 som spökar. Men musikaliskt ligger den närmare Thåströms betonggrå Östberlin.

28) ”Palace & main” (”Du & jag döden”, 2005)

Knappt tio år innan Jocke Berg jobbade med Avicii och Adrian Lux sjöng han ”Jag sköt en DJ sent igår/Blodet stänkte, blev en Pollock i hans bås”. Eventuellt en uppdatering av Smiths ”Hang the dj”-refräng.

27) ”Socker” (”Vapen & ammunition”, 2002)

Ambitionerna med ”Vapen & ammunition” var att göra ett album där alla låtar skulle kunna vara singlar. Man får konstatera att den lyckades till 99 procent.

ke11

26) ”Mirage” (”Tigerdrottningen”, 2014)

”Le Mirage betyder hägring”, sjunger Jocke Berg i ett disconummer med svarta palmer och solnedgångar. Mirage är även ett Las Vegas-hotell som syns i videon till ”Palace & main”.

25) ”Minimalen” (”En plats i solen”, 2010)

Joakim sjunger om sig själv i tredje person, och om Elvis och Memphis. Låter som en mjuk technoremix av ett outgivet spår från ”Röd”.

24) ”Berlin” (”Tillbaka till samtiden”, 2007)

”Förruttnelsen börjar precis när vi fyllt 37”, sjunger Jocke, 37. När David Gahan var lika gammal stod han i Electric Lady och sjöng texten ”We are the dead of night/We’re in the zombie room”. Knappt ett decennium åkte Kent till samma New York-studio och spelade in sitt sista album.

23) ”En helt ny karriär” (”B-sidor 95-00”)

Jocke Berg kammar till Thom Yorkes frilla och tar på sig David Bowies kostym.

22) ”När det blåser på månen” (”Kent”, 1995)

Jo, jag såg dem i det där öltältet i Hultsfred 1994. Och skrev efteråt att de borde ge ut ”När det blåser på månen” som debutsingel. ”Vi gjorde som du skrev. Du fick bestämma”, avslöjade en medlem efteråt. Det behöver förstås inte vara helt sant, och frågan är dessutom om det var ett så lysande singelval. Debuten tog ju sig inte ens in på den svenska singellistan. Å andra sidan röstades låten fram som bandets bästa från debuten på kent.nu, och det får man säga håller än i dag. Startskottet för Kent innehöll en stark melodi, litterära referenser (titeln är hämtad från Eric Linklaters barnbok) och avslöjar Jocke Bergs fascination för David Bowie. ”Är jag en astronaut? Är jag så ensam?”, frågar hans versionen av Major Tom om och om igen innan en röst räknar ner från tio.

21) ”Klåparen” (”Du & jag döden”, 2005)

En annan idol – Bono – går igen i en av de ödsligaste låtar bandet skrivit.

artipelag

20) ”Terapi” (”Best of”, 2016)

Jocke Berg har förklarat flera av sina texter, men motvilligt och sällan. Smart. Den här – briljanta – texten kan tolkas på ungefär 999 olika sätt. Och rymmer dessutom textraden ”Våra tolkningar av verkligheten/Skiljer sig som natt och dag”.

19) ”Vinternoll 2” (B-sida till ”Dom andra”, 2002)

Gammal 90-talsdemo som Kent plockade fram och putsade upp. Tur det.

18) ”Låt dom komma” (”Jag är inte rädd för mörkret”, 2012)

”Jag är grym som en grekisk gud, bara grymt mycket fulare”. Snyggt.

17) ”Stoppa mig juni (lilla ego)” (”Hagnesta Hill”, 1999)

Jocke var även grym som barn, säger han. Och den här har en grym avslutning, när han kvider ”Snälla du förlåt mig, jag glömde vem Jag var/Snälla sluta lyssna, glöm allt Jag sa/Jag mår bra, du måste lämna mig i fred”. Känslan av att den hade kunnat bli en världssuccé med Radiohead är fortfarande svår att skaka av sig.

16) ”Förlåtelsen” (”Då som nu för alltid”, 2016)

En personlig tillbakablick med ett enastående driv.

ke8

15) ”Ensammast i Sverige” (”Tillbaka till samtiden”, 2007)

Det finns en anledning till att Kent är älskade för sina albums avslutningsspår. Här sker finalen i form av Depeche Modes ”The sun and the rainfall”, placerad i ett hopplöst ytligt och känslokallt Stockholm.

14) ”Utan dina andetag” (”B-sidor 95-00”, 2000)

Hösten 1997 kom det nästan som en chock att Kent kunde låta så här nakna och uppriktiga. I dag hörs det att den är producerad ett annat årtusende, men bandet har gjutit nytt liv i den under höstens turné.

13) ”Kärleken väntar” ”Vapen & ammunition”, 2002)

Kents försiktiga dansbeat och mjuka melodi och vi-mot-dom-attityd är en modern klassiker. Och angående likheterna med en gammal 80-talsklassiker skrev Jocke Berg en gång irriterat på bandets forum: ”Inledningsharmonin i refrängen på KV är väldigt lik fade to greys, men det är en skitvanlig ackordföljd. Du kan sjunga trettiotusen låtar till just den gången. I och för sig är jag nog mest sur för att vi inte upptäckte det före alla andra./…/Det är INTE samma låt med små ändringar som nån elaking påstod.” Ja ja. Någon hade kunnat lägga till ”Hör du sanningen, den lät som ett skratt”. Men det hade ju klingat falskt.

12) ”Romeo återvänder ensam” (”Du & jag döden”, 2005)

Kents deppiga tonår får återbesök när The Mission möter ”Music for the masses”.

11) ”Dom andra” (”Vapen & ammunition”, 2002)

Kent premiärspelade låten inför ett folktomt Globen på Grammisgalan i början av året. Sedan följde bandets första singeletta, som även blev årets låt när Kaj Kindvall summerade P3:s ”Tracks”-lista. Sedan var det ingen som längre ifrågasatte vilka som var landets största rockband.

jocke

10) ”Sjukhus” (”Röd”, 2009)

Kent drog till Berlin och spelade in i Hansastudion, där idolerna Bowie, Depeche och U2 varit före dem. Inte så konstigt att de lät inspirerade.

9) ”Elefanter” (”Tillbaka till samtiden”, 2007)

Goran Kajfes spelar ödslig trumpet i den klaustrofobiska inledningen där Jocke sjunger ”Du var en fadersgestalt i en taxi, med ett järngrepp om mitt hår/…/Jag såg min kropp ovanifrån”. Sen brakar det loss, med technotrummor, vocoders och en sequencerbas som Martin L Gore hade nickat gillande till.

8) ”Allt har sin tid” (”Tigerdrottningen”, 2014)

En elektronisk storstadssymfoni. Avslutningen, där Jocke Berg växelsjunger med kören (Beatrice Eli, Rudie Edwards, Camela Leierth och Petra Marklund) är episk.

7) ”Ensamheten” (”Röd”, 2009)

Efter ett par minuter exploderar det lugna gitarrintrot, en slags repris på ”Mannen i den vita hatten”, i stroboskopspyntad techno.

6) ”La belle epoque” (”Tigerdrottningen”, 2014)

Kent är inne på sitt elfte studioalbum, och vägrar konsekvent att stryka medhårs. Det här är del 2 av ”Sverige”. Hotfullare, mer cynisk och mer politisk. Till ettriga stråkar och ett minimalistiskt groove som det inte går att ducka för.

ke7

5) ”747” (”Isola”, 1997)

Det sägs att titeln kommer från numret på en stråksampling hos producenten, men så småningom fick ju bandets U2-ballad vingar… Den klassiska roadmovien följer ett förhållande som håller på att krascha, men räddas i sista stund. Fast då är det redan försent, då är det något annat än hjärtan som går i tusen bitar.

4) ”Berg & dalvana” (”Hagnesta Hill”, 1999)

I texthäftet slutar den kärlekstörstande balladen med orden ”Stå ut med mig, jag behöver dig”, men på skivan läggs meningen ”Jag älskar dig” till. Det är så enkelt, men träffar så hårt.

3) ”Den döda vinkeln” (”Du & jag döden”, 2005)

Under slutet av inspelningarna skickade Jocke Berg ut ett meddelande till fansen: ”Plötsligt kände jag att det måste sägas: Denna skiva är fan i mig tjugo ggr bättre än ALLT vi gjort tidigare. Stolt kan jag meddela att jag spelar i det bästa bandet i världen just nu! Helt sjukt.” Han visste vad han skrev.

2) ”Columbus” (”Tillbaka till samtiden”, 2007)

Var det här verkligen allt? Jocke Berg blir sin generations språkrör när han sår sina tvivel genom bandets största, bästa och vackraste Stockholmsserenad.

knetenigen

1) ”Mannen i den vita hatten (16 år senare)”

(”Du & jag döden”, 2005)

Känslostormen tar sitt avstamp i brytpunkten mellan barndomen och vuxenlivet. Mannen i den vita hatten är pojken med studentmössan, som blivit 35 och är ”livrädd för att leva” och ”dödsrädd för att dö”. Samtidigt som ett musikaliskt drama pågår i bakgrunden.

*radavstand

Det är bandets stora epos, en klassiker som aldrig kommer att dö.

*radavstand

Och live har den fortsatt att leva.
Alla som haft lyckan att få uppleva den under en Kentkonsert har också någon gång blivit golvade av att låten aldrig tycks sluta förändras. Jocke Berg har fortsatt att lägga till nya verser till sitt mästerstycke.

*radavstand

En gång i tiden avslutades ”Mannen i den vita hatten” kort efter att han sjungit ”älskling vi ska alla en gång dö”. Sedan dess har det tillkommit vers på vers.
En djupgoogling visar att det finns runt femton, men det kan vara fler. Här är ett exempel på en fortsättning: ”Jag är 40 år från döden
, enligt dagens statistik
/Det är en rogivande tanke 
att vi har så ont om tid
.”

nyketuna

*radavstand

Här är ett annat: ”Och alla dina vänner, 
och hela din familj
/Dom går med stormsteg mot den dagen, 
då de inte längre finns
.”
Ett till: ”Och han som stirrar ut från spegeln, 
det kan väl inte vara jag?/
När blev jag så ful & trött & gammal
, så ensam, feg och svag
.”
Samt: ”Jag har alltid gillat svaghet
, som sex & sprit & knark
/Det finns alltid som en utväg
, och jag har aldrig varit stark
.”

*radavstand

Men det här är ändå min älskling:
”Jag hatar sångerna jag skrivit, jag hatar allt jag nånsin sagt
/Och jag hatar den jag blivit
, när jag trott att jag haft makt/
Jag hatar klyschorna jag spridit
, på sång och dans och sprit
/Man kanske borde ta sitt liv nu
, men jag trivs ju så bra i min svit
.”

ANDERS NUNSTEDT

Bara att börja lyssna, med andra ord: