Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Anders Nunstedt

Recension: Houserulle full av snygga bilder men tom på innehåll

smrbrstfilm

Nervo, Icona Pop och fans. En massa fans. Och explosioner förstås.

FILM
*1geting
Kygo med flera
”Summerburst – the 3D movie”

Genre: House
Vem: EDM-dokumentär av Levan Tsikurishvili, med en rad housestjärnor – Alesso, Axwell & Ingrosso, David Guetta, Icona Pop, Kygo, Nervo och Steve Angello – som medverkar.
Vad: Summerburst är dansfestivalen som 2017 går in på sitt 7:e år i Stockholm och 6:e år i Göteborg. Filmen är 1,43 lång och visas i 3D över hela landet. Förutom liveklipp finns även intervjuer och backstagematerial.
Bästa spår: Axwell & Ingrosso ”On my way (feat Salem Al Fakir & Vincent Pontare), Alesso ”Heroes”.

*radavstand

Nunstedt: Summerburstfilm en missad chans

*radavstand

En stabil konsertprodukt av vår tid, eller en missad jättechans?
Man blir inte riktigt klok på ”Summerburst – the 3D movie”.
Förmodligen för att filmen själv inte vet vilket ben den ska stå på.

*radavstand
Å ena sidan är det inzoomade dansande ungdomar med alkoläsk i ena näven, illa dold produktplacering, internationella artister som hyllar den svenska housefestivalen (”så välarrangerad!”) och publiken (”svenskar är så vackra!”). Fyrverkerier som exploderar i 3D (svårfilmat), och en miljon olika klipp på artister och fans som formar sina händer till hjärtan.

*radavstand
Klichéerna staplas på varandra, med liv och lust.

*radavstand
Å andra sidan är konsertljudet en hi-fi-upplevelse, drönarfotot över Ullevi i Göteborg och Gärdet i Stockholm riktigt läckert och alla dj-stjärnor låter sig intervjuas.
Själva storyn?
Glöm den. Det finns ingen.
Och det är egentligen det som är mest synd med filmen.

*radavstand
Med tanke på artistuppställningen så hade filmen verkligen kunnat berätta något. I stället känns det som en avancerad snapchatvideo som vägrar ta slut.

*radavstand
För tio år sedan var edm inget annat än ett felstavat EMD. I dag är electronic dance music en världssuccé.
Housemusiken har tagit steget från klubbarna till hitlistorna, från garagelokalerna till de största arenorna. Men den historien berättas inte allt. Inte heller får biobesökarna någon inblick i arbetet. Hur går snacket mellan alla dj:s när de spelar varandras hits? Hur mycket ändras i stunden? Hur går det till när de sitter och förbereder sina liveset?

*radavstand
Armin van Buuren säger glatt att det är sjukt (”ridiculous”) att han får åka världen runt och spela musik, och dessutom får betalt för det.

*radavstand
Steve Angello lanserar en lite luddig teori om att dansmusiken ses med andra ögon i Sverige, beroende på att de som skriver om Summerburst ”vanligtvis intervjuar Bruce Springsteen” och inte förstår dansmusik.

*radavstand
David Guetta förklarar att det är interaktionen mellan dj:n och publiken som bygger showens energi, men hans snack mynnar till slut ut i att han delar upp publiken i ”sexiga tjejer” och ”partykillar”.

*radavstand
Afrojack är mest inne på den svenska ramsan ”Bira-bira-bira, bärs-bärs-bärs”. Vilket kanske trots allt är den mest sanna definitionen av housefestivaler.

*radavstand
Live är Axwell & Ingrosso i en liten klass för sig. Medan alla andra konsertupptagningar känns lite för långa är duon de enda som får en att längta efter mer.

*radavstand
De är filmens stora undantag.

ANDERS NUNSTEDT