Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Peter Bjorn and John – popexport red att säga hello till Sverige

ppbbjj

Peter Bjorn and John! Eller om man ska vara petig: Björn, John och Peter.

Hello.
Det är dags för Peter Bjorn and John nu.

 

*radavstand

Tio år efter genombrottssingeln ”Young folks” är Peter Bjorn and John fortfarande en ovanligt osvensk angelägenhet.
För en del är de ”vissellåten”, för andra inget alls.
Det är ganska orättvist egentligen, och rätt märkligt.
I fredags spelade trion i Los Angeles, i går i San Francisco. Tillsammans med några få utvalda – The Hives, Swedish House Mafia, Icona Pop – tillhör Peter Bjorn and John den exklusiva skara svenska artister som spelat på klassiska Madison Square Garden i New York.
De har en hel Europaturné inbokad i sommar. Men bara ett svenskt datum är spikat.

*radavstand
Hur blev det så här?
– Inte vet jag, säger Peter Morén. Vi skulle gärna spela mycket oftare här hemma. Men intresset har väl inte varit på topp.
Vi träffas i en Ingrid-studion på Söder, centrum för det artistkollektiv som även huserar Lykke Li, Miike Snow och Amason. En svensk liten exportfabrik. Som indieversionen av Cheironkollektivet.
Den gamla studion har succéanor. Abba har använt den. ”Jag tror Carola spelade in ’Främling’ här”, säger Peter Morén och kliar sig i skäggstubben.

pbjstudio

Live i lilla Ingrid-studion.

*radavstand
Själv har jag träffat Gyllene Tider i samma studio, innan Ingrid lade beslag på den. ”De är rätt bra ändå”, konstaterar Morén.
Anledningen till att Peter Bjorn and John öppnat upp sin studio är att de ska framföra några av låtarna från kommande albumet ”Breakin’ point” för internationell press.

*radavstand
Influgna journalister från bland annat The Times och Clash Magazine ska få lyssna på låtarna för första gången, och stämningen är lätt upptrissad. Det ligger ölflaskor i en ishink, som står oroväckande nära en laptop. Britterna förser sig glatt. Några viskar om att trion producerat Primal Scream, Chrissie Hynde och Katy Perry i just den här studion. Det sistnämnda stämmer inte.
Någon trycker på en knapp på laptopen, och högtalarsystemet fyller rummet med disco, pop och rock. Det låter internationellt, det låter nytt och det låter coolt.
Peter Bjorn and John känns igen, men deras sound står inte till.

*radavstand
Björn Yttling och jag pratar tennis, vi tränar i samma hall. Björn tränar flera dagar i veckan när bandet är hemma i Sverige. Spelar så mycket han kan när trion är på turné.
– Det har blivit som ett slags måste.
Trots att de själva är eftertraktade producenter har de jobbat med både svenska hitmakare och internationella hotshots på kommande skivan.
Emile Haynie, som producerat Rolling Stones, Lana Del Rey och Kanye West.
Paul Epworth, som producerat U2, Lorde och John Legend.
Greg Kurstin, som producerat Sia, Ellie Goulding och Adele.
När Peter Bjorn and John spelar några nummer från albumet i den trånga studion känns det nya materialet som det hittigaste de gjort på tio år.
Ja, det var Kurstin och Adele som skrev fjolårets stora ballad, ”Hello”.

*radavstand

Texten tidigare publicerad i Expressen 8/5.