Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Recension: Drake fortsätter att ta hiphopen in i framtiden på ”Views”

utsiktdreik

Drake chillar på toppen av Torontos mest berömda byggnad. ”Views” hittas just nu endast på Apple Music.

ALBUM

*4geting

Drake

“Views”

Genre: Hiphop/R’n’b

 

Vem: 29-årige Aubrey Drake Graham från Toronto var som liten skådis i tv-serien “Degrassi: The Next generation”. Numer är han en av det senaste decenniets mest framgångsrika och inflytelserika hiphopartister. Albumdebuterade 2010 med “Thank me later”, har haft mängder med listettor sedan dess.
Vad: På produktionslistan till fjärde officiella fullängdaren “Views” finns bl a Kanye West och hemstadskollegorna Boi-1da, Nineteen85 samt förstås Noah “40” Shebib. Future, Rihanna, Partynextdoor och Wizkid är några som gästar på “Views”. Skivan finns till en början exklusivt på Apple Music.
Bästa spår: ”9”, “Weston Road flows”, “Hype”, “Keep the family close”

*radavstand

Det är ensamt och blåser på toppen.
På “Views” tar hemmasonen Drake hela Toronto på sina axlar och fortsätter att ta in hiphopen i framtiden.

*radavstand

12 februari i år var en stor dag för Drake.
Dels fick den sporttokige artisten vara med när världens bästa basketspelare i NBA kom till hans hemstad Toronto för All Star-festligheter. Dels fick Drake ta emot stadens nyckel av Torontos borgmästare John Tory.
Drake har fått mängder av utmärkelser de senaste åren. Frågan är ändå om inte den ceremoniella Toronto-nyckeln är mest välförtjänt.
Få andra artister har satt sin hemstad lika mycket på kartan som Drake. Runt egna skivbolaget (och även festivalen) OVO har nya förmågor som Majid Jordan, Partynextdoor, Boi-1da och The Weeknd vuxit fram. I mängder av textrader har han beskrivit sin stolthet för hemstadens gator och befolkning. Och på matcherna med NBA-laget Toronto Raptors sitter lagets officielle ambassadör oftast längst fram och hejar fram sitt lag.
“Views” gick fram till för någon vecka sedan under namnet “Views from the 6”, där 6 är Drakes smeknamn på Toronto taget efter stadens båda riktnummer. På omslaget sitter en photoshoppad Drake högt, högt upp på stadens landmärket CN Tower och dinglar med benen. Han ser bokstavligen ner på sin stad och vad han skapat.
Han vore inte Drake om han inte också såg bakåt i tiden.
De senaste tio åren har Drake tillsammans med producenten och ständige parhästen Noah “40” Shebib skrivit om reglerna för hur modern hiphop ska låta. Drake och “40” bytte hårda beats och machoattityd mot atmosfäriska ljud, lugnare r’b’n-tempo och skapade en mjukare version av en modern rapstjärna. Tillsammans satte de fokus på eftertänksamhet och tillbakablickar.
“Views” är ingen större avstickare från Drakes och Shebibs inarbetade ljudvärld. Texterna hovrar på bekvämlig avstånd från hemstadens uppväxtmiljöer. Han rappar om före detta vänner som nu sträcker ut handen för allmosor, om flickvänner från förr som gått vidare, om hur ensamt det kan kännas att nu vara på toppen.
Jag kan lyssna på Drakes röst hur länge som helst. Det är något med hur han kombinerar det avspända med det fullkomligt självklara. Däremot är det han säger och rappar på “Views” inte alltid lika övertygande. På flera ställen låter han oinspirerad, fast i bubblan “stackars miljonär till rapartist”, inte lika engagerad som han brukar. Tur då att produktionen hela tiden håller intresset uppe för den på gränsen för långa plattan (20 spår på sammanlagt 74 minuter).
Det är ingen vågad gissning att Rihanna-duetten “Too good” kommer ta över sommarens dansgolv.
På “Weston Road Flows” lyckas Drake ta det tillbaka till barndomsadressen där han växte upp utan att det blir för smetigt. Och på “9” smattrar kompet som ett kanadensiskt höstregn.
“My city loves me like a college running back” sjunger han i fina “Child’s play”.
Med “Views” äntligen ute finns det ingen anledning för övriga världen att sluta älska Drake.


ANDERS DAHLBOM

 

dreich

Torontos tuffaste.