Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

REC/Sam Smith

ssmith

Egentligen behöver han inte någon agent. Hans namn är Smith, Sam Smith.

SINGEL
*3geting
Sam Smith
”Writing’s on the wall”
Genre: Soundtrack.

Bond tolkad av en annan hitman

Sam Smith plockar upp stafettpinnen precis där Adele lämnade den.
Engelsmannens Bondtema är ett elegant orkesterdrama med påtaglig retrofeeling.
Det låter exakt som man förväntar sig, men det funkar oväntat bra.

 

”Spectre” har premiär den 30:e oktober.
Trots att James Bond är anställd av den brittiska underrättelsetjänsten och trots att filmhistorien är full av klassiska Bondlåtar så har aldrig en Bondlåt toppar singellistan i hemlandet. Rätt overkligt ändå; Rednex har ett bättre listfacit.
Men det är inte otänkbart att den förbannelsen bryts av Sam Smith.

Tom Jones gjorde det bra.
23-åringen från London är det perfekta valet för ”Writing’s on the wall”. I stället för att vara pampigt storslagen – som den senaste britten som fick äran att sjunga en Bondlåt, Tom Jones (”Thunderball”, 1965) – är Sam Smith sårbar. Vilket ändå rimmar bättre med Daniel Craig vars hemliga agent, förvisso macho, har ett psyke med vissa mänskliga drag. Till exempel självtvivel.

Genombrottet med Disclosure.
”How do I live, how do I breathe?” frågar Sam Smith i låten, skriven tillsammans med Jimmy Napes (”Stay with me”, ”I’m not the only one”) och producerad av Disclosure.
Genom att riskera allt för kärleken, visar det sig.

Orkestervan yngling.
Några andra risker tar han egentligen inte här, inte ens när symfoniorkestern en efter en lägger ner sina instrument och Smith överger den klara falsetten och wailar loss i den avslutande refrängen. Han för traditionen vidare, utan att själv ta mer plats än nödvändigt.
Rörande snarare än skakande.

ANDERS NUNSTEDT

 

LISTA/De 005 bästa 007-låtarna

 

1) Shirley Bassey ”Diamonds are forever”
Producenten hatade låten, och många håller hennes ”Goldfinger” snäppet högre. Men jag har alltid varit svag för det här lyxiga dramat. Samplades av Kanye West i ”Diamonds from Sierra Leone”.


2) Paul McCartney ”Live and let die”
Historien berättar att McCartney skrev den här komprimerade rockoperan på en eftermiddag 1973. Beatles egen Stikkan Anderson, George Martin, arrangerade de karaktäristiska stråkarna.


3) Nancy Sinatra ”You only live twice”
Lana Del Reys stilförebild i ett nummer som lika gärna hade kunnat framföras av farsan Frankie. Robbie Williams snodde melodin till sin hitsingel ”Millenium”.


4) Adele ”Skyfall”
Utan att ta någonting från Adele, den här retropärlans briljans ligger framförallt i produktionen. Efter 50 år av besvikelser så resulterade den i James Bond-seriens första Oscar någonsin.

5) Tina Turner ”Goldeneye”
Många – Sheryl Crow, Madonna, Garbage – har försökt göra något modernt. Få har lyckats. Men med låtskrivarhjälp från Bono och The Edge, från inte helt obekanta U2, gjorde Tina Turner ett Bond-tema som lät lika uppdaterat som allt annat på hitlistorna år 1995.