Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Slutrapport från Bråvallafestivalen

laserpublik

Major Lazers knasiga barnkalas drog storpublik under den sista dagen.

Festivalen måste ta sig i kragen

Ocharmig, otydlig och ojämställd.
Efter den tredje upplagan av Bråvalla står festivalen vid ett vägskäl.
Nästa år måste festivalen ta sig i kragen och bestämma sig för vad den är och vad den står för, annars är risken stor att den inte har någon framtid.

 

Premiäråret gick rakt in i den svenska musikhistorien. Avicii, Green Day och Rammstein lockade över 50 000 samtidigt som Bråvallafestivalens aggressiva bokningar tvingade Peace & Love i konkurs.
I fjol bättrade Bråvalla på det svenska rekordet i antal festivalbesökare. Iron Maiden, Kanye West och Kings of Leon var huvudakter när 56 071 löste entré.
I år? Under Bråvallafestivalen 2015 har det känts betydligt glesare på festivalområdet.

Man behövde inte ens trängas för att få en bra position på den största konserten (Robbie Williams) i fredags, bara vara på sin vakt för framstapplande och framfusiga åskådare.
Ändå säger sig Bråvallafestivalen ha räknat in 50 703 besökare den här helgen. Det är en glädjesiffra som känns tagen ur luften. Eller som i alla fall förefaller besynnerligt hög.
Handlar det knappt 17 000 om dagen? Hur räknas ”besökare”? Man frågar sig. Kanske stämmer det.

Men egentligen spelar siffran mindre roll. Grattis till arrangerande Scorpio, om över 50 000 löst biljett. Pengarna kommer att behövas för fortsatta satsningar. För att boka artister med starkare lyskraft och exklusivitet än årets affischnamn.
Det viktiga nu är att staka ut en riktning och börja bygga en fanbase.
Way Out West, Sweden Rock har en sådan. Summerburst är på god väg.
Hultsfred och Peace & Love hade det när det begav sig.

Folk som åker för upplevelsens skull. För att festivalerna representerar en genre eller ringar in en rörelse. För att de är trevliga, inte minst.
Bråvallafestivalens profil är brokig, luddig och otydlig. Som om de slagit ihop de mest spelade artisterna på Bandit, NRJ och Rix FM utan någon större tanke än att det ska vara ”brett”.
När det gäller könsfördelningen finns det en rad andra festivaler som är lika värdelösa på att uppvisa någon slags jämvikt, men faktum kvarstår att Bråvalla fortfarande inte haft någon kvinnlig headliner – någonsin – och att de kvinnor som bokats i regel tilldelats hopplösa tider.

Avslutningsdagens stora kvinnliga artist, Zara Larsson, fick exempelvis den otacksamma starttiden 13.15. Jämför gärna med gitarrgubbar som Backyard Babies (17.15), Rise Against (18.15) och KSMB (20.45).
I framtiden måste Bråvalla också jobba på charmen, och det stenhårt.
Att festivalen är utslängd på ett gammalt flygfält är inte så mycket att göra åt. Det är inte attraktivt, men området är svårt att bygga om till en Slottsskogsidyll på 12 månader.

Däremot går det rimligtvis att göra något åt toasituationen, så att man slipper kryssa mellan alla pinkade snubbar som inte pallar att stå och köa till bajamajorna efter ”några” öl (alkohol är tillåtet på hela området). Det går också att rama in de fem scenerna bättre, så att de får sin egen karaktär och profil. När Scorpio ändå analyserar årets festival så småningom får de förresten gärna även göra något åt den trista maten.

Vi lever i en värld, där det inte räcker att vara ett gäng eldsjälar för att driva festival framgångsrikt , men den väldigt affärsmässiga Bråvallafestivalen ger väldigt lite kärlek och får ungefär lika lite tillbaka.
Kanske är det inte för sent att ändra på den saken, men från och med i dag tickar klockan.

lolobild

Say Lou Lou, drog mindre publik.

5 drömbokningar för Bråvalla 2016

• Beyoncé
• Taylor Swift
• Daft Punk
• Eminem
• Rihanna

 

Eminem och Rihanna.

Bäst på Bråvalla 2015

• Refused
• Seinabo Sey
• Robbie
• Zara Larsson
• In Flames

 

Robbies roliga entré.