Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Anders Nunstedt

Roxette gör om ”The look”

Per och Marie i Kapp-Ahls så kallade teaser.

Spelar in succélåten för ny reklamkampanj

 

REKLAM. Roxette, som spelar i Sverige i juli, gör soundtracket till Kapp-Ahls kommande reklamfilmer – som passande nog också kommer i juli.

Om detta kan man tycka en del. Exempelvis att de knappast behöver pengarna? Att det hade varit mer klädsamt (!) att initiativet till nyinspelningen kommit från dem själva, och inte från en marknadsavdelning? Att Kapp-Ahl storchansar med innehållsleverantören?

Man kan också se det som en fullt naturlig, eller åtminstone oundviklig, utveckling. Det är bara någon dryg vecka sedan Axwell & Ingrosso släppte ”Sun i shining”, som även tonsätter en H&M-reklam. Och Mapei håller som bäst på att göra reklam för Volvo Lastvagnar. Och så vidare – listan är jättelång.

Vill man nå ut med sin musik, då är reklam en väg. Som dessutom ger klirr i kassan. Det står inte längre än stor kör och mässar ”sell-out” så fort en artist lånar sitt varumärke till ett stort företag. Det hörs på sin höjd lite spridda protester, men när till och med Thåström verkar komma undan med att ge ut en egen brandy på systemet inser man att det här med artistisk integritet inte är en superkänslig potatis år 2015.

rox94

Per och Marie 1994.

Roxette sålde för övrigt en miljon nedbantade ex av ”Crash! Boom! Bang” på McDonalds i USA 1994. Ingen dålig siffra, även om kampanjen dödade försäljningen av det album som skulle följa upp succén med ”Joyride”.

Själva Kapp-Ahl-kampanjen kommer att börja visas i augusti.

– Att göra en helt ny inspelning av “The Look” kändes lockande men var samtidigt en stor utmaning. Det känns extra kul att göra ett unikt samarbete med just KappAhl, som är ett svenskt företag som vi båda respekterar och gillar, säger Gessle i ett pressmeddelande.

”Extra kul”?

David Bowie i Louis Vuittons kampanj från i fjol.

Jag som tänkte att Gucci, Prada, Louis Vitton eller åtminstone Paul Smith låg närmare ”extra kul”. Men där ser man vad lite man vet.

Hur som helst: Kampanjerna har olika inriktningar och går under namnen ”The Chic Denim Look”, ”The Always Black Look”, ”The Must-have Look”, ”The Wellbeing Look” och ”The Hot Look”.

Nyinspelningen av ”The look” kommer att släppas på Spotify inom en snar framtid. Mer material från inspelningarna av låten kommer den 14:e juli, med fokus på ”The making of the look”.

Så här lät det 1988.