Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Anders Nunstedt

Spotifydödaren – näst bäst i test

Tidalpresentationen

Sjukt fet uppställning i New York strax efter 23.00 i natt. Från vänster Rihanna, Nicki Minaj, Madonna, Deadmaus, Kanye West osv. Daft Punk, Alicia Keys, Jack White och Beyonce är också på scen. Calvin Harris och Coldplays Chris Martin är med på länk. Stjärntät attack på Spotify. (Skärmdump från den livestreamade presentationen på Tidal.com).

Stjärnparaden visar att Jay Z:s satsning är en jätteutmanare


Jay Z:s nya streamingtjänst beskrivs som en ”game changer”, och artisteliten hakar på ”Spotifydödaren” från start.

Det är nämligen inga småstjärnor som backar upp den nya streamingtjänsten. Eller vad sägs om bland andra Daft Punk, Rihanna, Madonna, Beyoncé, Kanye West och Coldplay?

Spotify borde vara skakat.

Jay Z köpte svensk-norska Wimp i början av året och lanserar nu om streamingtjänsten med ett nytt namn och storartat buller och bång – men med samma selling point:

Tidal erbjuder hi fi-ljud.

Det låter utmärkt (!), men jag tror inte att det är avgörande. Ljudet i Spotify är bra nog.

Men kändisarna då? Jay Z:s fru Beyoncé är inte den enda som promotat Tidal på sociala medier den här veckan. Alicia Keys, Madonna, Nicki Minaj, Rihanna, Kanye West, Daft Punk och Arcade Fire tillhör några av dem som gjort digitala tummen upp – och det är inga dåliga namn. Men än så länge är de ”bara” just det: inga dåliga namn. En tung signal till den så kallade branchen, men mindre betydelsefullt för den vanliga musikälskaren i Budapest och Borås.

Jay Z är heller inte mindre businessinriktad än att hans musik fortfarande finns kvar på Spotify.

tidalswift

Tidal har mycket. Tidal är snyggt. Här en skärmdump på webspelaren.

Tidals gränssnitt är snarlikt Spotifys, både i webläsaren och i mobilen (för att kunna streama i hifi krävs Google chrome). Båda funkar utan problem rent tekniskt, och att exempelvis streama ljudet från mobilen till stereon är lätt som en plätt. Båda alternativen erbjuder ett offline-mode. Tidal har videomaterial. Spotify känns dock aningen användarvänligare.

Tidals musikutbud är dessutom snarlikt Spotifys. Gräver man ner sig med ambitionen att leta skillnader hittar man säkert tusentals, men vid en första anblick – tjänsten släpptes i sin nya form 23.00 på måndagskvällen – är de försvinnande få.

Söker man Seinabo Sey i Spotify dyker dagsfärska ep:n ”For Maudo” upp. Gör man samma sökning i Tidal blir det bom.

Söker man på Taylor Swift i Spotify kammar man noll. I Tidal är det betydligt bättre utdelning, men: senaste albumet ”1989” (släpptes oktober 2014) finns faktiskt inte alls.

Apropå Swift hade Tidal mått bra en riktig sensation. De har AC/DC, men hade nog behövt Beatles för att den köpstarka generationen på 40+ skulle impulstecknat en prenumeration redan i dag. För det är vad Tidal behöver just nu, samt i framtiden; prenumeranter. Till skillnad från Spotify finns ingen reklamfinansierad version av tjänsten, bara en normal variant för 85 spänn samt hifi-varianten för det dubbla (i månaden).

tidalmobil

Tidalspelaren i mobilen.

Spotify har fått kritik för låga ersättningar till artisterna. Spotify har förtvivlat svårt att visa upp plusresultat. Men Spotify är kung hos användarna. När hörlursdirektören Dr Dre, en annan driven hiphopare med ambitioner att ta kronan från Spotify, lanserade Beats Music för drygt ett år sedan trodde en del på tronskifte. Av det har världen hittills sett nada (Beats köptes sedan upp av Apple, som sägs planera en relansering – troligtvis blir det tuffare för den svenska föregångaren då).

Gratis är gott, det går inte att komma ifrån. Men det viktigaste i längden är innehållet. Netflix & co har visat att publiken är beredd att betala för exklusivt material, och kanske är det nästa fas i popstreamingkriget.

Tidalpresentationen i New York i natt var ju en mäktig föreställning, pophistoria rentav, fylld med så mycket stjärnglans att man för en stund glömde bort att alla artisterna på scenen är väl representerade på Spotify, ännu så länge.

Den dagen Tidalstjärnorna börjar ge ut exklusivt material på plattformen, något som sägs vara på gång, så kan dock allt ändras i ett ögonblick. Tidal själva uttryckte i natt sin ambition att ge prenumeranterna material som inte finns någon annanstans.

Den dagen Daft Punks, Beyoncés och övriga stjärnors (delägares) album enbart kommer att släppas på Tidal, den dagen kan bli blodig för Spotify.

Måndagen? Den var bara lite småsvettig.