Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Anders Nunstedt

Rihanna spårar ur

Helikopterperspektiv i en filmad tv-ruta. Från gårdagens radiogala.

SINGEL

*4geting

RIHANNA

”Bitch better have my money”

Många höjde på ögonbrynen när Rihanna släppte ”Fourfiveseconds” med Kanye West och Paul McCartney. Intitalt på grund av den oväntade konstellationen, men genast därefter tack vare kvaliteten. Singeln blev topp fem i USA, topp tre i England och etta i Sverige.

Nu handlar responsen, utomlands, på Riris nya singel mest om hennes ögonbryn på omslaget. Som om recensenterna inte vet var de ska göra av låten. Och visst, det är en ganska utmanande komposition. Långt från Calvin Harris-hitarna (”We found love”, ”Where have you been”). Samtidigt ganska mainstream, åtminstone jämfört med Kanye Wests ”Yeezus”-album (Kanye är en av producenterna).

”Yea yo, yea yo mulah-lah yea yo”, inleder Rihanna. Och på den vägen är det. 27-åringen låter lite som en elektriskt agressiv Elliphant, fram till att trap-numret spårar totalt under de sista sextio sekunderna, när trumsamplingarna drabbas av industriell klaustrofobi och rösten förvrängs in absurdum. Det är då ”Bitch better have my money” verkligen lyfter.

Rihanna stryker inte medhårs, men hon stryker under sin egen relevans genom att återigen våga utmana soundet på de topplistor hon själv dominerat så totalt.

ANDERS NUNSTEDT

riri

Urspårat? Bra spår!