Björn Skifs hörselproblem började för femton år sedan. Främst är det i omgivningar med sorl och hög volym där problemen märks mest. Jag undviker krogar och andra ställen med hög volym, säger han.
Björn Skifs hörselproblem började för femton år sedan. Främst är det i omgivningar med sorl och hög volym där problemen märks mest. Jag undviker krogar och andra ställen med hög volym, säger han.

Björn Skifs om sitt handikapp

Publicerad
Uppdaterad
Björn Skifs är tillbaka på toppen.
Men han har fått betala för framgången - han har hörselskador och tvingas använda hörapparat.
- Jag är som en lomhörd gammal gubbe, säger "va" 50 gånger om dagen. Det är irriterande för omgivningen men det får de stå ut med, säger han.
Björn Skifs nya skiva har gått rakt in på försäljningstoppen och grammisnominerats. - Det blev en chockartad öppning. Jag är helt tagen. Jag har inte fått någon sådan här reaktion sedan 70-talet, säger Björn Skifs. Problemen med sus i öronen och nedsatt hörsel började komma för 15 år sedan. Främst är det i omgivningar med sorl och hög volym där problemen märks mest. - Jag undviker krogar och andra ställen med hög volym. Är det en restaurang med för högt ljud går jag därifrån. Det finns många ställen jag gärna skulle vara på men volymen är för hög.

Ny teknik hjälper

I jobbet har ny teknik hjälpt till att hantera problemet. Med hörselsnäckor där var och en kan ställa in volymen och vilka instrument man vill ha medhörning på samtidigt som andra ljud stängs ute, fungerar det bra på scenen. Men han tar även hänsyn till publiken. - Jag brukar prata med ljudteknikerna så att det blir en stark, men behaglig, volym. - Ändå tycker några alltid att det är för högt. Men man ska alltid ha öronproppar. Det gäller att vara uppmärksam, annars har vi snart en generation hörselskadade ungdomar. Han tycker inte att branschen tar problemen på allvar. - På klubbar, diskotek och biografer är det ofta vanvettigt hög volym. Det är ansvarslöst. - När jag var ung trodde man att man var osårbar och tyckte att det var ballt med högt ljud. Då kom inga larmrapporter men när det dunkade i skallen flera dagar efter att man varit utsatt för höga ljud förstod man att det inte var bra.

Väljer karriären

Har karriären varit värd din hörselskada? - Jag hade inte velat välja bort den. Men jag ångrar att jag inte varit mer försiktig. Jag hoppas att det inte blir värre.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.


Annons:
Till Expressens startsida

Mest läst i dag