Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Björn och Bennys miljonregn – efter nya Abba-succén

Björn Ulvaeus och Benny Andersson. Foto: KEITH MAYHEW/RETNA / AVALON.RED B21
Abba-stjärnorna. Foto: ANDERS WESTIN/WESTIN PROMOTION/T / TT NYHETSBYR?N ANDERS WESTIN/WESTIN PROMOTION
Ur filmen. Foto: JONATHAN PRIME / © UNIVERSAL PICTURES
Foto: BFA / ALAMY / BFA / ALAMY/IBL ALAMY [DOWNLOADED]

”Mamma Mia! Here we go again” har passerat en miljon biobesökare i Sverige. 

Runt om världen rosar filmen marknaden och spelar in miljontals kronor. 

Men succén var långt från given - regissören Ol Parker och filmens producenter var tvungna att övertyga Björn Ulvaeus och Benny Andersson om att uppföljaren var en bra idé. 

Och trots livliga diskussioner och dragkamper: 

- Om det skulle varit något som vi absolut inte tyckt skulle vara med så hade det aldrig kommit så långt, säger Björn Ulvaeus. 

Björn Ulvaeus, 73, och Benny Andersson, 71, var tveksamma - regissören Ol Parker beskriver dem till och med som ”väldigt misstänksamma” till en början - men tåget hade i alla fall börjat rulla.  

Nu var frågan om ABBA-legendarerna skulle lösa biljett och hoppa på. 

Framför dem låg det manus som senare skulle bli ”Mamma Mia! Here we go again”, fast det som följde just då enligt filmen producent Judy Craymer var ”livliga diskussioner” och ”ett slags dragkamp”. 

- De har en tendens att vara väldigt försiktiga, säger Judy Craymer. 

Björn och Benny behövde helt enkelt bli övertygade. Dels har duon alltid varit noga med hur ABBA:s musikskatt används och dels undrade de om det verkligen var en bra idé att göra en uppföljare till en av de mest inkomstbringande musikalfilmerna genom tiderna. 

Den här gången var ju insatserna än högre. 

- Frågan är om det är så intressant att göra en nummer två? Det tog en stund, men det kom ett manus som vi tyckte om. Det lyckades. De var ihärdiga, säger Benny Andersson. 

Tio år efter det att ”Mamma Mia! The Movie” började sin succéresa på biografer runt om i världen hade uppföljaren premiär och även den rosade marknaden. 

Foto: JONATHAN PRIME / © UNIVERSAL PICTURES

 

Största sommarfilmen

I samband med helgen passerade ”Mamma Mia! Here we go again” exempelvis en miljon biobesök på de svenska biograferna. 

Det gör ”Mamma Mia! Here we go again” till den största sommarfilmen i Sverige sedan ”Mamma Mia! The Movie” och dessutom den överlägset mest sedda i år. 

Under premiärperioden spelade filmen in 76,4 miljoner dollar globalt - uppdelat på 34 miljoner i USA och 43,4 miljoner i resten av världen.

Öppningen i USA är imponerade, men ingen garant för att ”Mamma Mia! Here we go again” ska nå samma framgångar som sin föregångare. 

Den drog visserligen ”bara” in 27 miljoner dollar under första helgen i USA, men fortsatte att växa i populäritet och landade slutligen på 609 miljoner dollar under sin tid på biografer världen över. 

Enligt de senast tillgängliga siffrorna har ”Mamma Mia! Here we go again” spelat in nära 392 miljoner dollar globalt och har därmed en bit kvar till samma succé som den första filmen. 

Anna Wig, marknadschef på United International Pictures, säger i en kommentar: 

”Biopubliken har verkligen tagit filmen till sina hjärtan. Det är en riktig feelgood-film med fantastiska skådespelare – och förstås ABBA:s underbara musik – som många har sett både två och tre gånger.”

Foto: JONATHAN PRIME

 

"Man var helt slut"

Avgörande för att Benny Andersson och Björn Ulvaeus skulle ge sitt första godkännande till ”Mamma Mia! Here we go again” var alltså manuset. 

Efter det följde flera andra viktiga beslut, där duon i rollen som exekutiva producenter ständigt var redo med yxan. 

- Vi har final cut och kan säga tvärnej, men det har aldrig gått så långt. Man diskuterar sig fram längs vägen. Det har aldrig varit några problem, säger Benny Andersson. 

Björn Ulvaeus: 

- Om det skulle varit något som vi absolut inte tyckt skulle vara med så hade det aldrig kommit så långt.

Som exempel: filmen - den är delvis en prequel och berättar historien om Donna och Sam, Bill och Harry som unga - behövde en skådespelare som kunde sjunga och ge scenerna samma sprudlande energi som Meryl Streep gav ”Mamma Mia! The Movie”. 

Entré för Lily James, 29, vars far spelade in blandband med ABBA till sin dotter när hon var liten. 

För att få rollen var hon tvungen att passera de kvalitativa nålsögon som tillhör  Björn och Benny. 

- Ja, vi godkände Lily James. Så var det även förra gången. Man måste ju veta att de kan sjunga, säger Benny Andersson. 

Björn Ulvaeus: 

- Hon kom hon till studion och sjöng så in i helvete bra. Man var helt slut.

Med tanke på framgångarna för båda ”Mamma Mia!”-filmerna vore det logiskt att tänka att en tredje film kan vänta runt hörnet. 

Icke så. I alla fall för tillfället. 

- Om tio år kommer vi alla att vara så gamla. Det är klart att snacket har gått, men det finns inget manus och inga planer på att skriva ett. Vad jag vet, säger filmens producent Judy Craymer. 

Regissören Ol Parker: 

- Det finns tillräckligt med låtar för en del tre, så man ska aldrig säga aldrig. Det måste ju gå att få med min favorit “The day before you came” i någon film.

 

Succé på bio

Titel: ”Mamma Mia! Here we go again”

Regi: Ol Parker

Manus: Catherine Johnson och Richard Curtis.

I rollerna: Lily James, Amanda Seyfried, Dominic Cooper, Meryl Streep, Julie Walters, Christine Baranski, Pierce Brosnan, Colin Firth och Stellan Skarsgård.  

Handling: Utspelar sig fem år efter den första filmen. Sophie driver sin mors taverna och försöker få reda på mer om Donnas historia och liv; hur det kom sig att hon byggde tavernan, hur hon träffade Sam, Harry och Bill och varför hon uppfostrade Sophie ensam. 

 

”Mamma Mia! Here we go again” på bio

# Efter helgen har ”Mamma Mia! Here we go again” setts av fler än en miljon biobesökare i Sverige. Det har då gått cirka två och en halv månad sedan premiären. Siffrorna förväntas öka. 

# ”Mamma Mia! Here we go again” är den överlägset mest sedda biofilmen hittills i år i Sverige och har cirka dubbelt så många biobesökare som tvåan på listan. 

# I och med att ”Mamma Mia! Here we go again” passerade en miljon biobesökare i Sverige tar filmen sig även in på topp 10-listorna i Sverige över årtiondets största filmer samt engelskspråkiga filmer genom tiderna.

# Under premiärperioden spelade filmen in 76,4 miljoner dollar globalt - uppdelat på 34 miljoner i USA och 43,4 miljoner dollar i resten av världen.

# I skrivande stund har ”Mamma Mia! Here we go again” dragit in cirka 392 miljoner dollar globalt sedan filmens premiär i mitten av juli. 

Annons:
Expressen Refunder Miami

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!