Det var i början av 2021 som Loa Falkman ersattes i rollen som Ica-Stig av två andra skådespelare. Inte vilka som helst: Suzanne Reuter och Björn Kjellman.
Kjellman erkänner i podden ”Nemo möter en vän” att han var lite skakis innan han tackade ja.
– Det tog lång tid för mig att bestämma mig. Jag blev nog väldigt rädd när jag fick frågan. Att jag inte skulle få några andra jobb om jag började med reklam.
”Kände mig lite kaxig också”
En seriös skådespelare säljer sig inte till kommersen. Så lät det ungefär när unge Kjellman gick ur Scenskolan på 80-talet. Men tiderna förändras, konstaterar han.
– Var och varannan skådis gör ju reklam, det är inte så udda i dag. Hade kulturen sett ut på ett annat sätt, och hade vi fått bra betalt på teatern till exempel. Det är ju väldigt låga löner på institutionsteatrarna. Film, tv och privatteater är bättre betalt.

Björn Kjellman har en lång och gedigen karriär på teatrar, i tv-serier och på filmduken. Från ”Pelle Svanslös” till ”Torka aldrig tårar utan handskar”, ”Molières Misantrop” och ”Göta kanal 4”.
Men under pandemin var det kärva tider för skådespelare och artister med stängda konserthus och teatrar. Erbjudandet från Ica kom i rättan tid.
Kjellman har inte ångrat en sekund att han hoppade på Ica-tåget.
– Jag tänkte att jag verkligen behöver de här pengarna – och det är inte ett tråkigt jobb. Det är riktigt kul med Suzanne och hela gänget som jobbat ihop jättelänge.
– Någonstans kände jag mig lite kaxig också, som gjorde det, säger Björn Kjellman till Nemo Hedén i podden.
Uppsving för egna bolaget
Ica-jobbet har varit rena sedelpressen. Kjellmans bolag, som drivs ihop med hustrun, ökade omsättningen från 1,9 miljoner kronor 2020 till 3,7 miljoner 2021.
I årsredovisningen kan man läsa:
”Flertal uppdrag, som sköts upp under pandemin, har kunnat genomföras under räkenskapsåret. Det har även tillkommit ett nytt mer omfattande uppdrag.”
Vinsten blev enligt senaste bokslut (2021) 1,4 miljoner kronor, vilket nästan var en fyrdubbling från föregående år.