Rebekah Shelton blev utsatt för skämt – är inte död. Foto: TWITTER
Rebekah Shelton blev utsatt för skämt – är inte död.  Foto: TWITTER

"Big Brother"-stjärnan Rebekah Shelton inte död – utsatt för skämt

Publicerad

"Big Brother"-stjärnan Rebekah Shelton är inte död.

Det var under morgonen som flera medier, däribland BBC och The Sun, rapporterade att Shelton hade avlidit.

Men sanningen är att någon kapat hennes Twitter för att sprida den falska nyheten.

"Det har varit ett rent helvete efter den här tweeten", berättar hon nu i en ny video. 

Det var på Rebekah Sheltons twitterkonto som nyheten spreds under morgonen att hon var död.

Ett uttalande från familjen löd följande:
"Vi är ledsna över att informera om att vår underbara och älskade Rebekah plötsligt somnade in i onsdags kväll. Vi ber er att visa hänsyn till familjen under denna svåra tid".

Flera medier, däribland BBC, The Sun och även Expressen skrev att stjärnan hade avlidit, men detta visade sig senare vara felaktigt.

Under fredagseftermiddagen gick Rebekah Shelton själv ut på sociala medier och berättade i en video att hon inte alls var död och att hennes Twitter blivit kapat av någon.

"Snälla, sluta sprid nyheten att jag är död, för det är jag uppenbarligen inte. Det har varit ett helvete i dag sedan någon använde min Twitter för att skriva den där dumma statusen", berättar hon i videon. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag