Bianca Ingrosso, 24, gör succé med sitt sminkmärke Caia Cosmetics, vars produkter säljer som smör i solsken.
Men det går mindre bra för sminkmärkets reklamkampanjer. Nu fälls nämligen en tredje av Caia Cosmetics reklamkampanjer av Reklamombudsmannen. Tidigare i november fälldes två andra kampanjer som märket har gjort, då de ansågs vara könsdiskriminerade.
Caica Cosmetic fälls för läppstiftreklamen
Nyheter 24 skriver att det nu är en reklamvideo som släpptes i samband med att Caia Cosmetics lanserade läppstift som har fällts. Även denna gång är det sexism som gör att Reklamombudsmannen är missnöjd.
”Nämnden finner att kvinnorna framställs som sexobjekt, bland annat genom scenen där en kvinna häller mjölk så att det rinner längs med hennes mun, hals och ner på bröstkorgen, och scenen där en kvinna tittar in i kameran samtidigt som hon slickar på en godisklubba”, står det i RO:s motivering till att fälla reklamfilmen.
Domen om Ingrossos reklam: ”Är sexobjekt”
Reklamombudsmannen menar också att videoklippet saknar koppling till de sminkprodukter som de ska marknadsföra.
”Reklamen framställer därför kvinnorna som sexobjekt på ett sätt som är nedvärderande för kvinnor i allmänhet. Reklamen är därför könsdiskriminerande”, skriver Reklamombudsmannen.
Intrycket av att kvinnorna i klippet är sexobjekt förstärks också av att man valt att ha en manlig sångare upprepat sjunga ”Give me that”, skriver Reklamombudsmannen i sitt beslut.