Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Beyoncé flyttar fram gränserna – stjärnans stora förändring

Beyoncé. Foto: PARKWOOD ENTERTAINMENT / AP TT NYHETSBYRÅN
Beyoncé Foto: PARKWOOD ENTERTAINMENT / AP TT NYHETSBYRÅN
Beyoncé Foto: RALL / STELLA PICTURES BACKGRID US
Beyoncé Foto: ALEX LJUNGDAHL
Beyoncé och hennes make Jay Z. Foto: PLANET PHOTOS / STELLA PICTURES SUPPLIED BY PLANET PHOTOS

Beyoncé fortsätter att ligga i musikindustrins absoluta framkant.

Förra veckan släppte hon Netflix-dokumentären ”Homecoming” tillsammans med en streamingmaximerad liveskiva.

Nu ställer sig superstjärnan i frontlinjen för att avliva en av de senaste årens trender – det plattformsexklusiva albumet.

Förra veckan var det premiär på Netflix för ”Homecoming: A film by Beyoncé” på Netflix. Dokumentärfilmen, som regisserats och producerats av Beyoncé själv, kretsar kring hennes två jättekonserter på den amerikanska festivalen Coachella förra året.

Förberedelserna och repetitionerna tog åtta månader – samtidigt som Beyoncé kämpade för att komma i fysisk form efter en tuff tvillinggraviditet.

– Jag är tacksam att jag ta de här galna idéerna och göra något av dem som kan läka folk och som kan tända gnistor, som visar att de kan drömma stort och som visar att de är gränslösa. Det är möjligt. Om jag kan lyckas, då kan de lyckas, säger hon i ”Homecoming”.

Konserterna på Coachella, med över 150 dansare och musiker, flyttade fram gränserna för scenunderhållning.

Med filmen och den tillhörande, oannonserade, liveplattan ”Homecoming: The live album” flyttar Beyoncé fram gränserna för att nå maximal exponering i dagens digitala musikklimat.

Beyoncés marknadsföring: ”Musikens framtid”

Samtidigt som Netflix marknadsförde dokumentärfilmen marknadsförde musiktjänster som Spotify och Apple Music överraskningsalbumet.

Det amerikanska musikmagasinet Rolling Stone skriver att de båda ”Homecoming”-släppen på så sätt tecknar ett ”perfekt porträtt av musikens framtid”. Man syftar då både på kombinationen av musik och film och sättet som skivan är utformad och släpptes på.

Tidningen skriver att långa album med många låtar funkar bra i den moderna streamingbaserade affärsmodellen – det går snabbare att få många spelningar vilket gör det lättare att klättra på listorna.

Med 40 låtar och en total speltid på närmare två timmar passar således ”Homecoming: The live album” dagens musikklimat som handen i handsken.

Dessutom har överraskningsalbum visat sig vara ett effektivt sätt att väcka stort intresse snabbt. Eftersom det inte kostar något extra att är det många som går in på en streamingtjänst och lyssnar av ren nyfikenhet – även om de inte är fans.

Och mycket riktigt: ”Homecoming: The live album” gick rakt in på den amerikanska Billboardlistans sjundeplats. En extremt imponerande placering då skivan släpptes mitt i veckan och därför bara hade två dagar på sig att ta sig in på listan, skriver Billboard.

Tidigare trend går i graven

”Homecoming”-albumet släpptes dessutom på samtliga musiktjänster samtidigt. Enligt amerikanska medier ses det som en tydlig signal på att det plattformsexklusiva albumet är dött.

De senaste åren har en rad stora artister släppt sina skivor enbart på en utvald musiktjänst. Till exempel släppte Beyoncé sitt omtalade album ”Lemonade” exklusivt på Tidal – streamingtjänsten som hon och maken Jay-Z är delägare till. Taylor Swift vägrade samtidigt länge att lägga ut sin musik på Spotify.

Trenden har dock mattats ut i tysthet. Rolling Stone skriver att artister har insett att det inte fungerar med plattformsexklusiva album om man vill klättra på listorna, maximera intäkterna och helt enkelt bli lyssnad på.

I går morse kom också beskedet att Beyoncé till slut väljer att släppa ”Lemonade” på andra streamingtjänster som Spotify och Apple Music, rapporterar Pitchfork.

Hur det fungerade? Jo tack, ”Lemonade” gick rakt in som trea på Apple Musics topplista – på dagen tre år efter att Beyoncé ursprungligen släppte albumet.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!