Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Aviciis farväl till världen är brutalt uppriktigt

Aviciis sista album ”Tim” släpps över hela världen på den svenska nationaldagen. Foto: Sean Eriksson
Chris Martin, som är sångare i Coldplay, medverkar på den nya plattan. Foto: PELLE T NILSSON / STELLA PICTURES - PELLE T NILSSON
Vargas & Lagola medverkar på flera spår. Foto: CHRIS PIZZELLO / AP TT NYHETSBYRÅN
Agnes sjunger också på en av låtarna. Foto: OLLE SPORRONG
Avicii.

Aviciis postuma album är här.

Det är en skiva som väcker många frågor men också lämnar en del svar.

Ett känslosamt farväl, som domineras av svenskens osvikliga hitkänsla.

Innan Avicii gick bort för drygt ett år sedan var han på väg mot en ny plats, både personligt och musikaliskt.

Man kan välja att lyssna på ”Tim” som tolv låtar där det aldrig råder några tvivel om vem som är avsändaren. Avicii känns igen. Låtarna är tydligt vattenmärkta med hans musikaliska personlighet.

Det som kan göra musiken svår att ta till sig är att albumet sannolikt inte hade låtit så här om han varit vid liv i dag. Avicii står med som producent på samtliga spår, men är det så här det hade låtit om han tagit dem ända in i mål? Är samtliga sångare som medverkar hans förstahandsval? Hade ”Tim” rymt just de här tolv spåren om han fortsatt skriva musik efter resan till Oman i april 2018?

Hypotetiska frågor som aldrig kommer att få några svar.

Däremot har de inblandade post–producenterna gjort ett utmärkt jobb med att förvalta Aviciis arv. Här finns inga slarvfel, inga tecken på att hitmakarna gått in i den kreativa väggen när de fått den svåra uppgiften att slutföra arbetet med skivan.

Textmässigt väjer ”Tim” inte för de tunga frågorna, trots att några av dem ter sig brutalt uppriktiga och känslosamma i ljuset av hans personliga kamp mot psykisk ohälsa.

Musikaliskt är det lika lekfullt och distinkt som på föregångarna – även om en del låtar (exempelvis ”SOS” och ”Heaven”) trampar på i gamla edm–spår. Aviciis unika känsla för melodier skiner igenom på albumet, den positiva hitkänslan är uppenbar.

Redan på Aviciis första Sverigespelningar lyste hans inre popnörd igenom. Han var en glödhet edm–dj när arenahousen tog över världen– men lika mycket en lyhörd låtskrivare och producent.

På ”Tim” är det tydligare än någonsin – här finns förvisso regelrätt edm med feta drops och tunga beats, men det är de renare poplåtarna som sticker ut och stannar kvar.

Det är vansinnigt sorgligt att han inte fick utveckla den sidan mer.

ALBUM

Avicii

”Tim”

Vem: Tim ”Avicii” Bergling föddes i Stockholm den 8:e september 1989. Han dog i Oman den 20:e april 2018. Under sin framgångsrika solokarriär jobbade han med bland andra Madonna, Coldplay, David Guetta och Robbie Williams.

Vad: Postumt album som färdigställts efter Aviciis död, med svenska låtskrivare som Carl Falk, Joakim Berg, Salem Al Fakir och Vincent Pontare. På  ”Tim” finns gäster som Chris Martin, Imagine Dragons, Aloe Blacc och Agnes.

"Tim" låt för låt

”Peace of mind (feat Vargas & Lagola)”

Fantastiskt fin öppning regisserad av Stockholms pophippies Vargas & Lagola. Det är som att känna den amerikanska västkustens 70–talssol värma ansiktet under låtens första minut. Sedan förses det akustiska gitarrplocket med ett beat, och fler instrument kommer in i bilden. Ett väldigt elegant popbygge.

”Heaven”

Precis som på Coldplays fem år gamla ”A sky full of stars” blickar Chris Martin och Avicii upp mot skyn. Chris Martin sjunger ”I think I just died and went to heaven” i en lika euforisk som logisk uppföljare. Det skulle inte förvåna om låtarna skrevs vid samma tillfälle, även om ”Heaven” drar mer åt tropical house.

”SOS (feat Aloe Blacc)”

Första singeln från sista albumet behöver ingen närmare presentation – samarbetet med ”Wake me up”–sångaren Aloe Blacc närmar sig 200 miljoner lyssningar på Spotify. Låter, precis som ”Heaven”, väldigt mycket Avicii. Så pass mycket att det låter som att Avicii gjort den här edm-popen ganska många gånger förut.

”Tough love (feat Agnes, Vargas & Lagola)”

Fin melodi och fina sånginsatser från Agnes Carlsson, Vincent Pontare och Salem Al Fakir. Avicii hittade inspirationen till melodislingan när han snöade in på indisk musik. Slutresultatet påminner dock mer om gammal mellanösternblingad Eurovision–schlager från Ukraina.

”Bad reputation (feat Joe Janiak)”

Brittiske singer/songwritern Joe Janiak har skrivit låtar med Tove Styrke, Britney Spears och Ellie Goulding. Samt sjungit duett med Tove Lo (”Vibes”). Här låter det som att han, tillsammans med Avicii, Carl Falk och Jocke Berg, skrivit en låt åt Zara Larsson. Det låter catchy, men lite opersonligt.

”Ain’t a thing (feat Bonn)”

Det är inte den före detta Västtyska huvudstaden som hörs på sång, det är svenske producenten och låtskrivaren Kristoffer Fogelmark som döljer sig bakom artistnamnet Bonn. ”Ain’t a thing” jobbar, precis som ”SOS”, med kontraster. Bakom det positiva popsoundet ligger en dyster text och grubblar.

”Hold the line (feat Arizona)”

New Jersey–bandet Arizona, kända från spellistor som ”Feelgood workout”, ”Running songs” och ”Mood booster”, kliver in med sitt goda humör i en låt som handlar om att inte ge upp trots att allt känns mörkt. Alla intäkter går till Tim Bergling Foundation, och med tanke på det snabbfästande dropet kan de bli en hel del.

”Freak (feat Bonn)”

”I don’t want to be seen in this shape I’m in”/”I don’t want you to see how depressed I’ve been”/…/”Never wanted to die young”/”I don’t want you to see all the scars within”. Det råder ingen tvekan om att Avicii ville dela med sig av sina innersta känslor den här gången. Det låter som att han själv talar i sångtexten. Hade ”Freak” blivit klar 2017 hade den varit ett perfekt soundtrack till trasiga Aviciidokumentären ”True stories”.

”Excuse me mr sir (feat Vargas & Lagola)”

Vargas & Lagola ligger bakom Axwell & Ingrossos största hits – fast här låter det snarare som att de låg bakom Gessles Beatles–flummiga popprojekt Son of a Plumber. ”Excuse me mr sir” är kanske kul hellre än bra, men också ett sådant spår som gör att man sörjer att Avicii inte finns hos oss längre. Den där Oasis-gitarren hade han gärna fått utforska mer.

”Heart upon my sleeve (feat Imagine Dragons)”

Albumets mest logiska gästartister. Vid sidan om Coldplay är Las Vegas–kvartetten Imagine Dragons det rockband som ivrigast implementerat edm–musikens mest bombastiska knep och knåp. Man kan tycka vad man vill om Dan Reynolds testosteronstinna sångröst, men låtens pampiga stråkar är briljant producerade och arrangerade. 

”Never leave me (feat Joe Janiak)”

Börjar som en försiktig kärleksballad och brister sedan ut i en lycklig refräng med syntljud som påminner om amerikansk radiorock från 80–talet snarare än 10-talets svenska edm–våg. På ”Never leave me” är Avicii ljusår från stekarhouse–killen i bakvänd keps som körde lyx-Volvo utan körkort. 

”Fades away (feat Noonie Bao)”

Svenska Noonie Bao stod för en av de mest minnesvärda insatserna på förra albumet med ”City lights”. Här gör Tumbas svar på Kate Bush en elektrisk sånginsats, i en vemodig men också euforisk albumavslutning där Avicii återigen visar prov på sin känsla för stråkarrangemang.