Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Artisternas ilska – bryter med H&M efter barnbilden

H&M fick hård kritik och ber om ursäkt för den utskällda produktbilden, Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL
Kanadensiske artisten The Weeknd, eller Abel Tesfaye, protesterar mot H&M:s produktbild och väljer att stoppa sitt samarbete med modejätten. Foto: SPLASH NEWS / SPLASH NEWS/IBL SPLASH NEWS
Sean Combs, även känd som Diddy och Brother Love, kommenterar H&M på Twitter. Foto: RICHARD SHOTWELL / AP TT NYHETSBYRÅN
Annonsen är numera borttagen och huvtröjan dras in på samtliga marknader. Foto: AP / AP TT NYHETSBYRÅN

H&M ber om ursäkt för bilden på en mörkhyad pojke i en tröja med texten "Coolest monkey in in the jungle", som orsakade en kritikstorm i sociala medier.

Flera kända artister tar avstånd från bilden - och H&M.

"Jag känner mig extremt förolämpad och kommer inte att arbeta med H&M mer”, skriver kanadensiske sångaren The Weeknd på Twitter.

Även superstjärnan Diddy har gjort ett uppmärksammat inlägg.

Den omdebatterade bilden som fanns i H&M:s webbshop i bland annat Storbritannien togs bort under måndagen. H&M har också beslutat att dra in huvtröjan med texten "Coolaste apan i djungeln". 

Anklagas för rasism och okunskap

Bilden kallas rasistisk och den svenska modejätten anklagas för okunskap i många arga inlägg - bland annat på H&M:s Facebooksida.

Flera kända artister reagerar på produktbilden. Sean Combs, även känd som P Diddy, Diddy och Brother Love, la upp en redigerad bild på sitt Twitterkonto där pojken tecknats och fått en krona på huvudet, samt texten "Coolest king in the world" på den gröna tröjan.

"Visa lite respekt!! När ni tittar på oss, se då kungligheter och övernaturlig gudasänd prakt. Allt annat är respektlöst", skriver Combs i Twitterinlägget som hyllas av fansen.

 

https://twitter.com/Diddy/status/950474809653301258

Den kanadensiska artisten The Weeknd, eller Abel Tesfaye, bryter sitt samarbete med H&M. Han stoppar nu allt han har ihop med det svenska modeföretaget på grund produktbilden.

”Vaknade i morse och blev chockad och besvärad av den här bilden. Jag känner mig extremt förolämpad och kommer inte att arbeta med H&M mer”, skriver The Weeknd på Twitter. Inlägget har fått 200 000 likes.

 

https://twitter.com/theweeknd/status/950447182829699072

H&M har inte velat kommentera hur man tänkt kring publiceringen av den utskällda produktbilden. Men under måndagen gick företaget ut med en offentlig ursäkt:

”Vi är oerhört ledsna över den här bilden och ber om ursäkt för den. Vi har gjort fel och vi har därför tagit bort bilden i samtliga våra kanaler. Vi har dessutom beslutat att dra in tröjan på alla marknader”.

På tisdagskvällen skickade klädjätten ut en ny ursäkt, där man tar ytterligare avstånd.

"Vi håller med om all kiritik som bilden har genererat. Vi har gjort fel här och håller med om att även oavsiktlig och passiv rasism måste utrotas." 

I Storbritannien har H&M:s produktbild  även tagits upp på hög politisk nivå, rapporterar The Guardian. Parlamentsledamoten Kate Osamor (Labour) skriver i en kommentar:

"Jag är chockad och förfärad, för att säga det minsta, över att hitta den här online-fantasin. H&M - tycker ni att den här bilden är representativ och lämplig för en ung svart pojke?"

Plus på börsen trots kritiken

Trots negativ publicitet ökade H&M:s aktie något i värde på Stockholmsbörsen under måndagen.

Varumärkesexperten Eva Ossiansson vid Handelshögskolan i Göteborg tror att kunderna trots allt kommer att fortsätta handla på H&M, även om en del blir tveksamma. Det visar erfarenheten när andra modekedjor varit i liknande blåsväder.

H&M gjorde rätt som direkt tog ned produktbilden efter kritik, anser Eva Ossiansson.

– Det bästa man kan göra är att erkänna att det här var inte bra, i stället för att veckla in sig i en massa resonemang.

Annons:
Expressen Refunder Julklappar

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!