H&M fick hård kritik och ber om ursäkt för den utskällda produktbilden, Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBLH&M fick hård kritik och ber om ursäkt för den utskällda produktbilden, Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL
H&M fick hård kritik och ber om ursäkt för den utskällda produktbilden, Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL
Kanadensiske artisten The Weeknd, eller Abel Tesfaye, protesterar mot H&M:s produktbild och väljer att stoppa sitt samarbete med modejätten. Foto: SPLASH NEWS / SPLASH NEWS/IBL SPLASH NEWSKanadensiske artisten The Weeknd, eller Abel Tesfaye, protesterar mot H&M:s produktbild och väljer att stoppa sitt samarbete med modejätten. Foto: SPLASH NEWS / SPLASH NEWS/IBL SPLASH NEWS
Kanadensiske artisten The Weeknd, eller Abel Tesfaye, protesterar mot H&M:s produktbild och väljer att stoppa sitt samarbete med modejätten. Foto: SPLASH NEWS / SPLASH NEWS/IBL SPLASH NEWS
Sean Combs, även känd som Diddy och Brother Love, kommenterar H&M på Twitter. Foto: RICHARD SHOTWELL / AP TT NYHETSBYRÅNSean Combs, även känd som Diddy och Brother Love, kommenterar H&M på Twitter. Foto: RICHARD SHOTWELL / AP TT NYHETSBYRÅN
Sean Combs, även känd som Diddy och Brother Love, kommenterar H&M på Twitter. Foto: RICHARD SHOTWELL / AP TT NYHETSBYRÅN
Annonsen är numera borttagen och huvtröjan dras in på samtliga marknader. Foto: AP / AP TT NYHETSBYRÅNAnnonsen är numera borttagen och huvtröjan dras in på samtliga marknader. Foto: AP / AP TT NYHETSBYRÅN
Annonsen är numera borttagen och huvtröjan dras in på samtliga marknader. Foto: AP / AP TT NYHETSBYRÅN

Artisternas ilska – bryter med H&M efter barnbilden

Publicerad

H&M ber om ursäkt för bilden på en mörkhyad pojke i en tröja med texten "Coolest monkey in in the jungle", som orsakade en kritikstorm i sociala medier.

Flera kända artister tar avstånd från bilden - och H&M.

"Jag känner mig extremt förolämpad och kommer inte att arbeta med H&M mer”, skriver kanadensiske sångaren The Weeknd på Twitter.

Även superstjärnan Diddy har gjort ett uppmärksammat inlägg.

Den omdebatterade bilden som fanns i H&M:s webbshop i bland annat Storbritannien togs bort under måndagen. H&M har också beslutat att dra in huvtröjan med texten "Coolaste apan i djungeln". 

Anklagas för rasism och okunskap

Bilden kallas rasistisk och den svenska modejätten anklagas för okunskap i många arga inlägg - bland annat på H&M:s Facebooksida.

Flera kända artister reagerar på produktbilden. Sean Combs, även känd som P Diddy, Diddy och Brother Love, la upp en redigerad bild på sitt Twitterkonto där pojken tecknats och fått en krona på huvudet, samt texten "Coolest king in the world" på den gröna tröjan.

"Visa lite respekt!! När ni tittar på oss, se då kungligheter och övernaturlig gudasänd prakt. Allt annat är respektlöst", skriver Combs i Twitterinlägget som hyllas av fansen.

 

https://twitter.com/Diddy/status/950474809653301258

Den kanadensiska artisten The Weeknd, eller Abel Tesfaye, bryter sitt samarbete med H&M. Han stoppar nu allt han har ihop med det svenska modeföretaget på grund produktbilden.

”Vaknade i morse och blev chockad och besvärad av den här bilden. Jag känner mig extremt förolämpad och kommer inte att arbeta med H&M mer”, skriver The Weeknd på Twitter. Inlägget har fått 200 000 likes.

 

https://twitter.com/theweeknd/status/950447182829699072

H&M har inte velat kommentera hur man tänkt kring publiceringen av den utskällda produktbilden. Men under måndagen gick företaget ut med en offentlig ursäkt:

”Vi är oerhört ledsna över den här bilden och ber om ursäkt för den. Vi har gjort fel och vi har därför tagit bort bilden i samtliga våra kanaler. Vi har dessutom beslutat att dra in tröjan på alla marknader”.

På tisdagskvällen skickade klädjätten ut en ny ursäkt, där man tar ytterligare avstånd.

"Vi håller med om all kiritik som bilden har genererat. Vi har gjort fel här och håller med om att även oavsiktlig och passiv rasism måste utrotas." 

I Storbritannien har H&M:s produktbild  även tagits upp på hög politisk nivå, rapporterar The Guardian. Parlamentsledamoten Kate Osamor (Labour) skriver i en kommentar:

"Jag är chockad och förfärad, för att säga det minsta, över att hitta den här online-fantasin. H&M - tycker ni att den här bilden är representativ och lämplig för en ung svart pojke?"

Plus på börsen trots kritiken

Trots negativ publicitet ökade H&M:s aktie något i värde på Stockholmsbörsen under måndagen.

Varumärkesexperten Eva Ossiansson vid Handelshögskolan i Göteborg tror att kunderna trots allt kommer att fortsätta handla på H&M, även om en del blir tveksamma. Det visar erfarenheten när andra modekedjor varit i liknande blåsväder.

H&M gjorde rätt som direkt tog ned produktbilden efter kritik, anser Eva Ossiansson.

– Det bästa man kan göra är att erkänna att det här var inte bra, i stället för att veckla in sig i en massa resonemang.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.


Annons:
Till Expressens startsida

Mest läst i dag