Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Artisten köpte framgång på Spotify – ökade med tusentals lyssningar

Artisten Mange Schmidt har gjort ett experiment för att bevisa hur lätt det är att manipulera strömningar på plattformen Spotify.Foto: MAGNUS JÖNSSON
Spotify vidtar åtgärder mot falska strömningar meddelar företaget.Foto: PELLE T NILSSON / STELLA PICTURES

Mange Schmidt köpte 100 000 strömningar på Spotify för drygt 5 000 kronor.

På en dag ökade lyssnandet av hans låt ”In the ghötto” med 2 600 procent.

Nu går han ut med experimentet som visar hur artister kan manipulera strömningstjänsten – och köpa sig till framgång.

– Man bygger en karriär som egentligen inte finns, säger Mange Schmidt.

På nyårsafton fick Mange Schmidt nog av det påstådda fusket i musikbranschen. Artisten beslöt sig för att göra ett experiment för att få reda på hur det egentligen ligger till med fejkade strömningar på Spotify.

Upplägget var enkelt – Mange Schmidt köpte 100 000 strömningar på en sajt för 470 euro, motsvarande cirka 5 000 kronor. Under drygt två veckor skulle köpet öka lyssnandet markant på hans låt ”In the ghötto” som släpptes i maj 2019.

– Målsättningen var att dubbla antalet lyssningar för den här låten, vilket skulle bevisa att det här kan absolut inte ha hänt av sig själv. Det blev väldigt tydligt när det ökade med 3 000 procent, säger Mange Schmidt.

Mycket riktigt steg låtens popularitet hastigt. Redan första dagen ökade låtens lyssningar på Spotify med 2 600 procent, från 155 lyssningar per dag till 4 200 lyssningar. Och framgången har hållit i sig, sedan köpet gjordes har lyssnandet på ”In the ghötto” ökat med 80 000 spelningar – och listas i dag som Mange Schmidts mest lyssnade låt på strömningstjänsten.

Ifrågasätter trovärdigheten

Mange Schmidt själv har dokumenterat varje del i experimentet – som först offentliggjordes i Dagens Nyheter.

Han har även publicerat datum, priser och siffror i sina sociala medier. Experimentets resultat menar Mange Schmidt att ifrågasätter hela branschens trovärdighet:

– Syftet med allt det här är att få stopp på den här möjligheten. Att det ska bli en rättvis spelplan. Det här är ett korrumperat och manipulerbart system som gör att det blir helt oseriöst. Det går inte att ta guldskivor, galor, musikjournalistik och topplistor på allvar om den här möjligheten finns.

Spotify betalar royalties till artister vars musik spelas på deras plattform utifrån hur mycket låtarna spelas. Företaget använder sig av en pro rata-modell som innebär att det inte finns en exakt summa artister får för ett visst antal strömningar, utan företaget har en begränsad summa pengar som fördelas till artister utifrån vilken mån deras musik spelas på plattformen.

Detta innebär att när en artistens intäkter från Spotify ökar – minskar en annans. Med sitt experiment vill Mange Schmidt förtydliga problematiken i att en artist kan fuska till sig till en falsk karriär – på bekostnad av andra artisters framgångar.

– Man bygger en karriär som egentligen inte finns. Och så hamnar du på Digilistan och så skriver journalister att det här är den nya artisten att hålla ögonen på. Om du som artist inte har stolthet, eller är lite desperat, så är det här ett jättesmidigt sätt att nå framgång direkt. 

Besviken på branschen

I och med att experimentet offentliggjordes på torsdagsförmiddagen har reaktionerna strömmat in.

– Folk är så jävla lacka, och tycker att branschen är väldigt naiv.

Framförallt artistkolleger, lyssnare och journalister har visat sitt stöd för Mange Schmidts experiment. Men reaktionerna från branschen uteblir.

– Ingen har hört av sig från Spotify, IFPI, skivbolag eller så – än. Jag hade hoppats att dom skulle höra av sig direkt och fråga vad jag håller på med.

Det finns en PR-fördel för dig att göra det här experimentet. Hur ser du på det?

– Eftersom jag går ut med att jag har gjort det här experimentet så får vi se vad konsekvenserna blir. Jag kanske blir avstängd från Spotify, jag kanske inte får släppa låtar där längre. Jag lär ju knappast få tillbaks pengarna eftersom jag visat att jag har köpt streams.

Mange Schmidt vill förtydliga att han inte har en personlig vendetta mot någon med experimentet. Däremot vill han lyfta fenomenet – och hjälper gärna till att få stopp på fusket.

– Jag vill bara att det ska upphöra. Jag hjälper gärna till om Spotify eller någon sådan vill ha hjälp. Det är mitt syfte, inte att svartmåla någon enskild person.

Spotify besvarar kritiken

Spotify i sin tur meddelar att man ser allvarligt på manipulation av lyssningar på sin plattform och vidtar åtgärder.

”Artificiell manipulation av lyssningar är något som påverkar hela industrin, och som världens mest populära ljudströmningsplattform ser vi väldigt allvarligt på det. Liksom för andra stora digitala tjänster så finns det individer som kommer att försöka lura systemet. Vi har flera åtgärder och metoder på plats för att övervaka användningen av våra tjänster för att skydda våra användare och vi samarbetar aktivt med våra branschpartners för att tackla dessa problem.” skriver Fredrik Westin, talesperson från Spotify i ett mejl och fortsätter:

”När vi identifierar eller blir uppmärksammade på otillåten aktivitet vidtar vi åtgärder som kan inkludera borttagning av streams, innehållande av royalties och åtgärder för att motverka effekten på placeringar på våra topplistor. Vi fortsätter att arbeta för att ta bort incitament för otillåten aktivitet.”

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.