”Är vänner för livet efter den upplevelsen”

Foto: Ola Axman/TT / TT NYHETSBYRÅN
Just nu är Dyrholm aktuell som drottning Margareta.
Foto: Allis Nettréus/DN/TT / TT NYHETSBYRÅN
Trine Dyrholm och Gustav Lindh i ”Hjärter dam”.
Foto: www.album-online.com
Trine Dyrholm spelar en kvinna som inleder en sexuell relation med sin bonusson, som spelas av Gustav Lindh i ”Hjärter dam”.
Foto: www.album-online.com
Foto: Allis Nettréus/DN/TT / TT NYHETSBYRÅN

Att spela drottning Margareta på film blev framför allt en fysisk utmaning för Trine Dyrholm, som var tvungen att övervinna både omöjliga kläder och sin stora rädsla för hästar.

Då innebar den prisade ”Queen of hearts” en större mental resa, där hon fick stöd av motspelaren Gustav Lindh.

– Vi är vänner för livet efter den upplevelsen, säger den danska skådespelaren.

Film och tv har på senare år präglats av tv-serien ”The Crown”, samtidigt som prinsessan Dianas öde blivit film flera gånger om. Lägg till det Oscar belönade ”The favourite” om drottning Anna, ”Mary queen of scots” om Mary Stuart, samt ett antal filmer om Elizabeth I, och det står klart att intresset för kvinnliga kungligheter aldrig varit större. 

Men det är först nu med bioaktuella ”Drottning Margareta” som den nordiska historien på allvar hamnar i fokus i en film som, ovanligt nog, inte utspelar sig under de yngre fertila åren. I stället får publiken möta unionsdrottningen när fyllt 49 år.

– Det tycker jag är bra, säger Trine Dyrholm och fortsätter:

– Den här berättelsen utspelar sig under en tid då hon blir maximalt ifrågasatt i sin roll som drottning och mor, om det politiska, om sin vision om unionen. Det finns massa saker här som vi kan berätta om karaktären på ganska kort tid. Det tyckte jag var spännande.

– Jag gillar greppet att det är en dam på toppen av sin karriär. Det är ingen ”coming of age”, utan hon är redan en bra politiker som blir ifrågasatt.

Du är själv 49. Har du några tankar kring att åldras?

– Det är klart att det finns ett kroppsligt förfall. Man får en skada, och så tar det tid att läka. Man får alla möjliga spänningar, och kroppen börjar hänga lite. 

– När jag ser mig själv på film kan jag ibland reagera på det. Måste man filma så nära? Men samtidigt är jag inte fåfäng när jag arbetar. Jag vill gärna se bra ut på bilder, men när jag jobbar är det viktigt att glömma fåfängan. Ser du dig själv utifrån då, så är du inte i situationen längre.

– Samtidigt tycker jag att jag har fått bättre och bättre roller med tiden. Men jag har också valt att jobba mest med kvinnliga regissörer som jag mött tidigt i karriären. 

Hur har du förberett dig för just Margareta-rollen?

– Jag har naturligtvis läst en massa historia. Det finns en fantastisk bok av Vivian Etting. Men sen är frågan vad man ska använda allt det här till? Varje roll behöver en gång ingång, och för mig blev det, otroligt nog, hästen. Jag var faktiskt nära att säga nej till projektet eftersom jag var så rädd för hästar. Men Charlotte (Sieling som regisserat) är en duktig ryttare, och sa att det här var något jag behövde komma i gång med tidigt i processen. Så där började hela mitt inre arbete.

Hur bekvämt var 1300-talsmodet?

– Inte så bekvämt! Jag minns när jag skulle på toaletten, och inte ens kunde stänga dörren för kostymen fick inte plats. Och så de långa ärmarna på det. Det var, milt sagt, totalt omöjligt att gå på toaletten. Jag vet inte hur det gjorde förr, om de kissade i byxorna?

Ni har ju tagit er vissa historiska friheter i berättelsen…

– Vi har jobbat med historiker som kontrollerat att allt är korrekt. Samtidigt får du lov att säga att det kan ha gått till så här om saker där vi inte vet hur det var. Men allt är inspirerat av fakta. Av brev och böcker. Indicier.

Från en drottning till en annan. Du spelade även den krävande huvudrollen i ”Queen of hearts” (”Härter dam”) mot Gustav Lindh. Har ni någon kontakt i dag?

– Ja, vi är vänner för livet efter den upplevelsen. Det var ett krävande projekt som krävde mycket mod, generositet och fint samarbete. Och det hade vi. Det var verkligen en speciell film att göra, och jag älskar Gustav och även Magnus, säger Trine och syftar på Magnus Krepper. Även han spelade i filmen där Trine gestaltar en framgångsrik kvinna som inleder en sexuell relation med sin unga bonusson (Lindh).

– Jag hade inte kunnat göra den filmen om jag inte hade haft två sådana stora talanger vid min sida. Vi har haft en stor kärlek och generositet till varandra. Det är helt klart en god vän.

Gustav har ju fått en internationell roll nu i ”The Northman”!

– Ja, han ringde faktiskt och berättade det för mig. Det är så spännande för honom, och jag önskar honom allt det bästa. Jag har stora förväntningar att han lägger världen under sig nu.

Det här är Trine Dyrholm

Ålder: 49 år.

Bor: Köpenhamn.

Familj: Maken Niclas Bendixen och sonen Axel, 12.

Bakgrund: En av Nordens största skådespelare. Slog igenom redan 1987 som 14-åring i danska Melodifestivalen, där hon slutade trea med låten ”Danse i måneskin”. Filmdebuterade i ”Springflod” 1990. Har sen dess gjort sig ett namn via filmer som ”Bröllop i Italien”, ”Hämnden”, ”Kollektivet” och ”Förbrytelser”. Mycket uppmärksammad för ”Hjärter dam” (2019) för vilken hon nominerades till bästa kvinnliga skådespelare på European film awards. Även belönad med en mängd danska filmpriser.

Aktuell: På bio som drottning Margareta i filmen med samma namn.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.