Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Annons för Biancas smink- märke fälls för sexistisk reklam

Bianca Ingrossos sminkmärke Caia Cosmetics fälls på sin reklam. Foto: GÖRAN GRANLUND / STELLA PICTURES
Reklamen som fälls av Reklamombudsmannen.
Foto: Kanal 5

En annons för Bianca Ingrossos sminkmärke CAIA Cosmetics fälls för sexistisk reklam. 

”Fram­ställ­ningen av kvinnan saknar en tydlig koppling till det läppstift som marknadsförs, och reklamen fram­ställer därför kvinnan på ett sätt som är nedvärderande för kvinnor i allmänhet”, skriver Reklamombudsmannen.  

Bianca Ingrosso, 24, har gjort succé med sitt sminkmärke CAIA Cosmetics. Nu fälls en annons för företaget för sexistisk reklam, något som Aftonbladet var en av de första med att berätta. 

Reklamen som fälls föreställer en kvinna i underkläder, bilden är tagen underifrån och kvinnan tittar in i kameran. 

https://www.facebook.com/CAIACOSMETICS/photos/a.1858892520887183/2289830441126720/?type=3&theater

”Enligt anmälaren har reklambilden tagits fram för att marknadsföra ett läppstift. Trots det ligger fokus inte på det sminkade ansiktet, allra minst på läppstiftet. Det främsta fokuset ligger på kvinnans kropp”, skriver Reklamombudsmannen och fortsätter: 

”Kombinationen av att bilden är tagen underifrån, kläderna kvinnan har på sig och tomma blick förstärker bilden av henne som ett passivt objekt. Kvinnans kropp exponeras ytterligare genom hennes onaturliga pose där hon svankar på ett sätt som drar fokus till hennes höfter och hennes särade ben. Produkten som marknadsförs synliggörs knappt och har ingen koppling till en halvnaken poserande kvinna.”

Annonsörens ord om reklamen

Beauty Icons AB, som står för annonsen, vill lyfta fram att de aldrig ville göra någon ledsen, upprörd och de ville inte att någon skulle känna sig diskriminerad på grund av sitt kön. 

”Annonsören och deras community tycker att kvinnor (och män också) ska ha rätt att uttrycka sig precis som de själva vill. Hur man klär sig, hur man står, sitter och ligger bestämmer individen själv. Känner man för att ha kort kjol och utmanande topp tycker annonsören att man ska få ha det utan att för den sakens skull utmålas som ett objekt”, går det att läsa i Reklamombudsmannens utlåtande. 

Trots annonsörens förklaring fäller Reklamombudsmannen reklamen: 

”Fram­ställ­ningen av kvinnan saknar en tydlig koppling till det läppstift som marknadsförs, och reklamen fram­ställer därför kvinnan på ett sätt som är nedvärderande för kvinnor i allmänhet”. 

Expressen söker Bianca Ingrosso.