Anna Serner. Foto: SVEN LINDWALLAnna Serner. Foto: SVEN LINDWALL
Anna Serner. Foto: SVEN LINDWALL
Regissören Susanne Bier. Foto: LIONEL HAHN / STELLA PICTURES ABACAUSA.COMRegissören Susanne Bier. Foto: LIONEL HAHN / STELLA PICTURES ABACAUSA.COM
Regissören Susanne Bier. Foto: LIONEL HAHN / STELLA PICTURES ABACAUSA.COM

Anna Serners krav: Fler kvinnor bakom kameran

Publicerad

Filminstitutets vd Anna Serners krav: Fler kvinnor bakom kamerorna.

Annars drar institutet in stöder till manliga filmskapare, berättar hon i en intervju med Sveriges Radio

Filmfestivalen i Cannes pågår just nu och på plats har metoo-kampjanen stått på agendan och tagits upp ett flertal gånger under festivalen

Efter ett seminarium, Take Two, om just detta kom Anna Serner med sitt hot – marknadsstödet som går till de mest kommersiella filmerna kommer bara ges till kvinnor år 2020 om inte fler kvinnliga filmskapare får chansen. 

– Om inte vi ser att den kommersiella delen av marknaden hjälper oss i att släppa fram lika många berättelser som är gjorda av kvinnor som av män, så kommer vi år 2020 öronmärka hela marknadsstödet till bara kvinnliga filmskapare, säger vd:n till Sveriges Radio. 

Vill se förändring

Hon betonar att det inte behöver vara 50/50 men att det behövs en förändring – hur stor preciserar hon däremot inte. 

Vd:n menar vidare att hon minst vill se att kvinnorna står för 30-40 procent av ansökningarna och att en sådan förändring skulle kunna förändra hela branschen: 

– När kvinnor berättar berättelsen bakom kameran så vet vi att vita duken kommer ha fler kvinnor i ledande positioner, det kommer vara andra berättelser med andra perspektiv. Vi ser att allt detta som alla klagar på, nämligen att kvinnor inte syns på vita duken kommer förändras, säger Anna Serner i Sveriges Radio. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag