Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Anders Nunstedt: Så blev Sverige bäst – på att skriva världshits

Under hösten fick Max Martin sin 19:e USA-etta. Bara John Lennon och Paul McCartney har noterats för fler.
Super-Max framgångar är exceptionella, men de är ingen enskild företeelse. Det svenska musikundret fortsätter att färga popkartan världen över.
Expressen har träffat nyckelpersonerna bakom de internationella framgångarna för att ställa frågan: hur gick det här till?

Abba är ett kapitel för sig. Ett fenomen som går utanpå allt annat, en framgång som inte går att komma runt. Abba satte Sverige på popkartan och öppnade dörrar som Europe och Roxette sedan kunde kliva igenom. Men även Joey och Gessle var separata händelser i det här sammanhanget.

Den svenska hitmakarhistorien fick i själva verket sin turboinjektion i Cheironstudion vid Fridhemsplan, där Ace of Base inledde sin korta men sensationellt framgångsrika karriär.
I början av 90-talet tog Dag Volle steget från dj-båset till studion. Han var en av de drivande krafterna bakom dj-kollektivet Swemix - StoneBridge och Emil Hellman var två andra - som remixade andra artister, och även börjat ge ut egna skivor. De första artisterna hette Kayo och Dr Alban.

"Vi har fler förfrågningar än vad som går att hantera"

- Swemixgänget var mina idoler. De kom från ett annat håll än Roxette, Abba och Europe. Jag har själv dj-bakgrund, och när "Dagge" började producera musik utan att bry sig om vad som var coolt eller inte så var jag imponerad. Detta är ju en bransch där det inte finns något facit på förhand, utan bara en magkänsla, säger Jonas Wikström på musikförlaget Universal.

Sebastian Ingrosso i siffror

Sebastian Ingrosso, 31

DJ och en av de tre tidigare medlemmarna i Swedish House Mafia. Bor i Djursholm utanför Stockholm.

Ingrosso utvandrade till Schweiz 2010 under Swedish House Mafias mest framgångsrika period. Han flyttade först till en adress där Steve Angellos fru Isabel Adrian i dag är skriven, bytte senare adress till en postbox i Schweiz enligt Skatteverket. Flyttade tillbaka till Sverige i maj 2013 och uppgav till Skatteverket att han varit boende på Malta. I dag bor Ingrosso i fashionabla Djursholm utanför Stockholm där han har ett arrendeavtal på en fastighet. Ingrosso har fyra svenska bolag - samtliga startade han 2014 och inga bokslut finns tillgängliga ännu. Uppges, enligt Celebrity Net Worth, vara god för cirka 70 miljoner kronor.

I sin roll som "senior creative director" har Wikström jobbat med Swedish House Mafia och arbetar nu vidare med Axwell & Ingrosso. Han har tidigare kontrakterat artister som Kleerup, Veronica Maggio och Seinabo Sey och jobbar även med ett flertal låtskrivare, exempelvis Vincent Pontare, Salem Al Fakir och Magnus Lidehäll.
- Det svåra är att komma till nivån där man breakar låtskrivare, väl där så rullar det ju på. Vi har fler förfrågningar än vad som går att hantera, konstaterar han.

Under en period - ungefär när Cheiron inledde sina samarbeten med Britney Spears och Backstreet Boys - hände det att jag hälsade på i den då inte ännu legendariska studion vid Fridhemsplan. Cheiron låg på vägen hem från jobbet, och en dag hörde Denniz Pop av sig och ville spela upp något sjusärdeles han gjort tillsammans med en ny snubbe.

- Det här är Max Martin, han är ett geni och han är framtiden, sa Denniz med något som liknade falsk blygsamhet.

Max Martin i siffror

Martin "Max Martin" Sandberg, 43

Bor i ett Town house på Östermalm i Stockholm.

Max Martin har toppat den amerikanska Billboardlistan 19 gånger. Svensken har skrivit låtar och producerat för världsartister som Britney Spears, Celine Dion, Bon Jovi, Pink, Pitbull och Katy Perry. Max Martin blev när han fick sin senaste listetta hyllad av Per Gessle som på Twitter skrev: "Fantastiskt. En stor runda applåder från Halmstad". I dag badar Martin i pengar.

Omsättning i moderbolaget "2006 i Stockholm AB": 195 miljoner kronor.

Vinst 107,6 miljoner kronor (efter finansnetto).

Tillgångar: 439 miljoner kronor.

Eget kapital: 289 miljoner kronor.

Pop hade ju precis skrivit och producerat låtarna som placerat Ace of Base högst upp på både singel- och albumlistan i USA, och den blyge killen i studiostolen bredvid levde bara upp när han spelade upp de samplade Kiss-trummorna som han jobbat med i veckor för att få till, till en Leila K-låt.

Första världshiten

Fyra fem år senare, i januari 1999, fick Max Martin och Denniz Pop sin första gemensamma USA-etta. Britney slog igenom med buller och brak med "Baby one more time". Då hade Denniz Pop precis avlidit i cancer och för en utomstående såg det ut som det svenska låtskrivarundret kunde ha tagit slut där. I stället utvecklade Max Martin det som han och Denniz Pop, Rami Yacoub, Herbie, E-Type, Andreas Carlsson, Jörgen Elofsson med flera påbörjat i Cheironstudion.
Tillsammans skapade de en modern musikfabrik som i dag producerar hits på löpande band. När 2013 summerades var Sverige det land i världen som stått bakom flest hits i världen, räknat per capita. Och framgångarna fortsätter.

Popundret förklarat

Jörgen Elofsson, låtskrivare:

- Sverige har alltid varit ett nyfiket land. Den bästa musiken har kommit hit snabbt. Tidningarna och radion har alltid haft ett stort intresse för det som görs utanför Sverige. Det är ingen slump att Sverige var ett av de första länderna som Stones, Beatles och Springsteen först spelade i.

Pelle Lidell:

- Ska man gå långt tillbaka så handlar det om de kommunala musikskolorna och en bra smältdegel för amerikansk och engelsk musik. Succé föder succé. Nu vågar vi leka med musikaliska bastarder och har en bra känsla för melodier. Dessutom behärksar vi det engelska språket bra.

Jonas Wikström:

- De internationella framgångarna har skapat ett förtroendekapital. Utomlands vet de att svenska låtskrivare jobbar stenhårt. Jag tyckte att utvecklingen var otrolig redan för fem år sedan, och i dag går det bättre än vad man kunde drömma om. Nu är jag inställd på att det kommer att vara ännu mer fantastiskt om fem år.

Ash Pournori:

- Svenskar är arbetsvilliga. Vi har en massa bra förebilder och många kan relatera till vårat melankoliska och melodiska sätt att göra musik. Sverige har ett jättegott rykte utomlands. Sen är det en annan historia att folk inte kan någonting om Sverige. De tror att Zürich är en svensk stad.

Vincent Pontare:

- Det är "Volvomentaliteten". Vi svenskar jobbar på, levererar i tid och står vid vårat ord. Sen är vi väldigt effektiva. Det finns ett stänk av svensk folktradition, ett melodispråk som verkar funka, och ett amerikanskt sound som förfinats. Dessutom har vi bra förutsättningar. Ta Internet till exempel, USA är typ ett U-land på vissa håll om man snackar uppkoppling.

Salem Al Fakir:

- När man åker till exempelvis Los Angeles märker man att det är något med vår arbetsmoral. Vi har det väldigt kallt i Sverige stora delar av året, kanske är det något som lärt oss att jobba på. Men så har vi förstås musik i rötterna. Skolavslutningar, kommunala musikskolan, alla körer... Det är en extremt bra grund att stå på.

Jörgen Elofsson, 52, tar emot i sin studio på Lidingö. När han häller upp morgonens första kaffe berättar en av hans adepter att de pillat färdigt med en sampling. Brittiska Hurts ska komma på besök nästkommande vecka - "de är Abba-fans och tog kontakt efter att ha hört Agnetha Fältskogs album".

Elofssons låtar har toppat den amerikanska singellistan två gånger och den engelska vid åtta tillfällen. Totalt har han sålt över 150 miljoner album och singlar.
Elofsson hamnade under Denniz Pops låtskrivarparaply sedan Cheiron producerat Jörgens soulpopduo Me and Pete (senare: Hearsay) 1995.
- Martin hade också precis hamnat där med sitt hårdrocksband, It's Alive. Men Denniz och hans partner Tom (Talomaa) var så upptagna med att jobba med det som slog så det blev aldrig någon skiva gjord för våran del. Vi höll på i tre år, sen tröttnade min engelska partner.
Under alla dagar och nätter i studion som resulterade i "ingenting" lärde sig Jörgen Elofsson i stället det berömda hantverket.
- En av "Dagges" största talanger var att han kunde scouta folk, och ge dem en chans. Han var helt prestigelös. Efter ett tag började det hända grejer, jag fick in en fot här och en fot där. På låtar med Meja och Dr Alban. En av de överblivna låtarna från det där albumet som aldrig blev av hette "Will be yours", som Boyzone spelade in. Den släpptes 1998 och blev min första internationella framgång.

Hitreceptet? Töntig musik

Jörgen Elofsson nämner Denniz Pops arbetsmoral och stora visioner som en förklaring till varför Cheironstudion växte till en hitfabrik.
- "Dagge" gick mot strömmen och gjorde musik som inte var kreddig eller ens så jävla bra... Fast i dag fattar jag hur bra det var, det var bara att på den tiden var det så annorlunda. Han sket i vad andra tyckte och gjorde sånt som han själv älskade.
Under slutet av 90-talet stod de nya amerikanska och engelska popstjärnorna på kö för att jobba med Cheironligan. Britney Spears, Backstreet Boys, Bon Jovi, Boyzone, Bryan Adams, Celine Dion, Gary Barlow, N'Sync och Westlife var några av artisterna som hittade in.
- Det var cirkus utanför studion. Ibland var det så mycket fans samlade att enda sättet att ta sig in var att köra in i garaget på baksidan. Sverige sågs ju som ett mini-Motown, alla blickar riktades mot oss.
Succén höll i sig ett par år efter Denniz Pops död 1998, men 2001 stängde studion igen. Max Martin och Tom Talomaa grundade Maratone, som i dag ligger i centrala Stockholm.

"När 9/11 inträffade slutade amerikanerna tvärt att resa"

Jörgen Elofsson, Per Magnusson och David Kreuger började jobba mot England.
- När "Dagge" dog i cancer var det som att Cheiron överlevt sig själv. Det blev aldrig det samma. 2001 blev det tydligt, när 9/11 inträffade och amerikanarna tvärt slutade att resa. Som tur var hade vi bra kontakt med Simon Cowell, som var A&R-höjdare på ett engelskt skivbolag.

Den klassiska studion Foto: Daniel Reimann / Wikicommons

På uppdrag av Cowell skrev Jörgen Elofsson och kollegorna David Kreuger och Per Magnusson en rad hitsinglar åt bland andra Westlife och Il Divo. När engelsmannen sedan bestämde sig för att starta "Idol", kopplade han in Elofsson.
- Jag satt tidigt med honom - innan programmet ens börjat sändas - och skrev två låtar, "Evergreen" till England och "A moment like this" till USA.
I dag har Jörgen Elofsson världsrekordet i antalet "Idol"-vinnarlåtar - sjutton stycken.
- De första blev ju jättehits, och sedan rullade det på. Allt funkade. Jag var inne i stormens öga, och när man är där inne då jävlar snurrar det runt omkring en. Det är ett häftigt ställe att vara på, säger Jörgen.

- Svenska producenter är helt klart högaktade internationellt. Kanske är det alla månader av mörker som gör er till arbetsmyror? Det känns som att alla svenskar jobbar stenhårt, säger tyske dj:n Zedd.

Zedd har producerat Lady Gaga och Ariana Grande och även jobbat med svenskar. Han skrev Nicki Minaj och Justin Biebers "Beauty and a beat" tillsammans med Max Martin.
- Jag träffade Martin på en fest i LA för två år sedan. Först förstod jag inte vem det var som kom fram och snackade, han är ju väldigt hemlig av sig. Men jag har alltid beundrat honom, berättar Zedd.
När Expressen frågar om Zedd följer svensk popmusik talar han sig varm om Aviciis känsla för harmonier.
- För mig finns det definitivt ett svenskt sound, på något sätt hörs det ofta på melodierna. Swedish House Mafia lyckades vara banbrytande med i princip varje singel de gav ut. De har satt Sverige på EDM-kartan mer än någon annan, och dessutom visat vägen för progressiv house.

"Bästa hantverket – i världen"

Zedd - född Anton Zaslavski i forna Sovjetunionen - kontaktade Miriam Bryant efter att ha hört hennes "Finders, keepers" på tysk radio. Tillsammans spelade de in "Find you", som blev en stor klubbhit i USA. Framgången ledde till att de fortsatt skriva låtar tillsammans.
Miriam Bryant, som nyligen gett ut minialbumet "I am dragon", har rest mellan Sverige och Los Angeles under året. Hon vittnar om att svensk pop är eftertraktad på den amerikanska marknaden.
- Jag har lite svårt att förstå det här "svenska soundet" som de pratar om i LA, men den svenska popkänslan är högt ansedd här borta. Låtskrivarhantverket anses nog vara det bästa i världen.


På sina USA-resor har 23-åringen från Göteborg träffat Lady Gaga, skrivit låtar med Mac Davis (Elvis "In the ghetto" och "A little less conversation") och Chris Braide (Beyoncé, Lana Del Rey) och konstaterar att det är "intressant att se hur lyxigt det är för dem att jobba med svenskar".
Bryant har även skrivit med Jimmy Jam och Terry Lewis, den legendariska producentduon som haft sexton listettor i USA och jobbat med Michael Jackson, TLC och Kanye West.
- Det var en absurd upplevelse att sitta i studion med dem! Resultatet blev kanske inte så jättebra, men det var väldigt coolt och lärorikt.

Icona Pop, singeletta i England och topp tio i USA med "I love it" skriver på sitt kommande album med svenska och amerikanska producenter.
- Man kan lätt höra om det är svenskt, om man lyssnar på små detaljer. Vi är proffs på att skriva bitterljuva melodier. Till och med i dansmusiken petar vi in små operfekta melodraman. Det kanske har med folkmusiken att göra, med vemodet som finns i svenska visor, säger Aino Jawo.
Den andra halvan av Icona Pop, Caroline Hjelt, ser även ett annat arv som förklaringen till att så många svenskar lyckas utomlands just nu.
- Sverige är ganska litet. Är man beredd att kämpa och göra jobbet grundligt så får man chansen att jobba med andra som är etablerade och kan ta det vidare utomlands.
Under 2014 har Icona Pop varit förband åt både Miley Cyrus och Katy Perry. Som av en händelse är Tove Lo nästa svenska som ska vara förband åt Perry. Tove, som under hösten klättrat upp på topp tre i USA med sin singel "Habits", är kontrakterad till Max Martins stall och har innan egna debuten skrivit texter åt bland andra Cher Lloyd, Girls Aloud och - Icona Pop.
- Det låter kanske tråkigt och osexigt att uttrycka det så, men svenska produktioner är ofta smakfulla. Vi är bra på att inte "over-do" it, och låter melodin vara kvar i centrum, säger Caroline Hjelt.

En mindre känd sida av svensk musikexport är den som inte siktar på andra sidan Atlanten, utan i stället vänder blicken mot den enorma marknaden i Asien.

Under drygt fem år var Pelle Lidell vd för musikförlaget Murlyn, vars hitmakare levererade hits åt bland andra J Lo, Madonna och Britney Spears.
I sin nuvarande roll som internationell chef för Universal i London är Lidell - välbekant jurymedlem för dem som följde "Idol" 2011 - en förlagschef med koll på hela världen, men med en speciell kunskap om den asiatiska marknaden.
- Det händer en massa grejer i Japan och Sydkorea, det är i princip skytteltrafik till Seoul. Varje vecka är det någon svensk writer där och jobbar. Samtidigt flygs det hela tiden in k-popartister till producentteamet Kennel i Solna. Vi hade 26 listettor i fjol, och många av de skivorna tillhör de bäst säljande i hela världen.

"Dollar eller won, det gör jag ingen skillnad på..."

En av Pelle Lidells klienter heter Girls Generation, "nio brudar som sålt 40 miljoner plattor, det gör dem till världens största band i sin kategori".
- Skandinavien, Tyskland, England, Nordamerika och Australien... Större är inte världen för västpop. Men i Asien bor det miljarder. Kina är en sovande jätte och i Indien vill de ju också sjunga, dansa och ha roligt.

Foto: Kento Nara

Pelle Lidell beskriver popklimatet i Sydkorea, där k-pop väver ett spindelnät av hitmusik över alla grannländer undantaget det i norr, som glossy, färgstarkt, urbant och extremt modemedvetet.
- Det har en ekonomi och en levnadsstandard som vi inte kan föreställa oss. När jag var i Seoul under en vecka så gick jag omkring i en 25-miljonersstad med ett pulserande liv. Jag hörde en enda låt från en artist från väst under de dagarna! Många har uppfattningen att de bara kopierar oss, men i själva verket ligger de steget före. Deras version av Spotify är exempelvis ljusår före Spotify.

Vem är Sveriges största låtskrivare?

Totalt har The Kennel producerat över sextio listettor till den asiatiska marknaden. Bland höstens framgångar märks en albumetta i Sydkorea - Ylva Dimberg är låtskrivare på pojkbandet Super Juniors "Mamacita" - och en indonesisk Grammy för X-factorvinnaren Fatins debutalbum ("For you", producerat av Gustav Efraimsson, har sålt tio gånger platina).
Den japanska marknaden var i fjol lika stor som den amerikanska, och Pelle Lidell spår en fortsatt stark utveckling i öst.
Tempot är högt. Det är inte ovanligt att de största artisterna släpper ett par album per år, samt enskilda singlar utöver det. Klimatet påminner om hur det såg ut i Europa och USA på 60- och 70-talet.
- Jag har kolleger som lett lite i mjugg åt mitt engagemang för k-pop och j-pop, men jag är hellre pionjär än hoppar på någon slags bandwagon. Jag hatar folk som har tunnelseende, och Universal älskar att jag sonderar terrängen. Dollar eller won, det gör jag ingen skillnad på...

Det är lugna gatan utanför Carl Falks och Rami Yacoubs studio, Kinglet, på Söder. Det är inte varje dag. Falk och Rami har varit med på hela One Direction-resan, och efter de unga britternas enorma genombrott har fans mer eller mindre campat utanför lokalen varje gång One Direction besökt Sverige.
Skivorna med "1D" har toppat listorna över hela världen, och öppnat upp för en rad nya möjligheter. En av de mer oväntade ligger på Falks hårddisk, en låt skriven till Fleetwood Mac. För att göra en lång historia kort: Mick Fleetwoods barn är stora One Direction-fans.
Carl Falk spelar upp låten, som ännu så länge är en avancerad skiss. Han har skrivit den tillsammans med Jocke Berg, och det är Kentsångaren som sjunger på demon.
- Nu är tanken att den ska skickas över till Max Martin, som ska skriva en refräng. Vi får se hur det går. Jag har jobbat en del med Jocke tidigare fast det har inte hänt så mycket med de grejerna, men nu känns det som den här Fleetwood Mac-grejen faktiskt kan funka.

Expressens fotograf Alexander Donka klår upp Harry Styles i en hårtävling. Foto: Instagram

Ett annat hedersuppdrag som hänger i luften är Madonnas kommande album. Avicii fick frågan från världsstjärnan tidigare i år, och ett svenskteam bestående av Falk, Vincent Pontare, Magnus Lidehäll, Salem Al Fakir och Avicii flög över till Los Angeles.
- Det är inte alls något edm-spår som vi utforskar. Det blir något helt annat, något som vi kände att hon borde göra det. Madonna är cool, hon har många egna idéer och gillade dem som vi presenterade.
Det är väldigt många låtskrivare och producenter inblandade i dagens pophits.
- Knepet är att jobba med folk som är bättre inom något område, att fixa ett team där olika personer inte är bra på samma saker. Det kan vara sju låtskrivare under en låt, så länge alla verkligen har bidragit är det skit samma. Huvudsaken är att det blir jävligt bra.

På jakt efter talanger

Carl Falk inledde sin karriär på The Location, studion som tog över Cheirons lokaler när Denniz Pops livsverk gick i graven. Meriterade hitmakarna Andreas Carlsson, Jake Schulze och Kristian Lundin (Celine Dion, N'Sync, Backstreet Boys) startade om på ny kula och Falk fick ta plats.
- Det var min skola, att lyssna på dem genom studioväggarna. Jag fick chansen att komma in i en miljö med proffsiga låtskrivare, och det var imponerande att följa deras hantverk.

I samma tradition har Carl Falk och Rami Yacoub tagit in lärlingar i sin studio.
- Vi har två unga killar här. Det är bra för oss, som letar efter talanger som vi inte har, och för dem kan det också vara skönt att få input från någon som har gjort det här ett tag.

Carl Falks använder sig av samma arbetsmetod till det mesta han skriver.
- Alla låtar bygger egentligen på ett gitarriff. När vi skulle börja jobba med One Direction gjorde jag en Spotifylista med Beach Boys och sådant och utgick från den känslan. Det är så enkelt att det nästan blir dumt. Samtidigt är vi väldigt noggranna. Ibland kan man sitta i dagar i jakten på det perfekta ljudet av en hi-hat.
Han spelar upp den första demon till "What makes you beautiful". Det är studiokollegan Savan Kotecha som sjunger "kan han sjunga det så kan alla sjunga det" - och det låter förbluffande likt One Directions inspelning.
- Men ibland kan man testa nya saker och misslyckas, men ändå träffa rätt. "Starships" var vårat taffliga försök att göra en Swedish House Mafia-låt.
"Starships" hamnade hos Nicki Minaj, och i toppen av listorna världen över.
- Vissa låtar och låtidéer hittar ett hem efter ett par år. Det handlar om tajming, vilket är en anledning till att One Direction funkar. Allting bakom kulisserna stämmer, de är rätt band som säger rätt saker och de ligger rätt i tiden.

Den mest spektakulära svenska popexporten under de senaste åren är förstås Avicii, eller Tim Bergling som han egentligen heter. 25 år gammal har han nått enorma framgångar. Största hiten "Wake me up" är den mest streamade låten på Spotify - någonsin.
Under sommaren har han turnerat i USA och producerat två topp tio-hits (Coldplays "A sky full of stars", David Guettas "Lovers on the sun". Nya singeln "The days", med Robbie Williams på sång, kom i början av oktober.

"Vad ska man göra sedan? Turnera i Skövde och Norrköping?"

På Strandvägen i Stockholm ligger At Night - Aviciis managementbolag. Lokalen delas med egna skivbolaget PRMD, och är lyxigt inrett av Ralph Lauren Home. Aviciis reklamdeal med jeansmärket Denim & Supply har resulterat i att Aviciis manager Ash Pournouri har en plats i märkets marknadsföringsgrupp. De specialbeställda handtagen till dörrarna i lokalen är alla formade som små förgyllda pyramider.
I en studio sitter Cazzette och arbetar på nytt material. De andra studiolokalerna står tomma. Avicii är i USA. Tiësto, Wyclef Jean och David Guetta har alla precis varit där och jobbat.

John Martin i siffror

Martin "John Martin" Lindström, 34

Sångare, låtskrivare och rösten bakom Swedish House Mafia låten "Save the World". Bor i Hägersten i Stockholm.

Martin är långt ifrån lika förmögen som de övriga medlemmarna i Swedish House Mafia. Hans bolag - John Martin Productions AB omsatte 2013 4,9 miljoner kronor och gjorde en vinst på 2,5 miljoner (efter finansnetto). Bolaget har ett eget kapital på cirka 2 miljoner kronor. Martin Lindström äger också 20 procent i sin storebrors däckföretag - Däckspecialen i Stockholm AB där han tidigare också jobbade - med en omsättning på 12 miljoner kronor. Bolaget gjorde 2013 en vinst på 321 000 kronor.

Ash Pournouri multitaskar. Samtidigt som han plockar fram mineralvatten och berättar om de nyrenoverade lokalerna så håller han sig uppdaterad via sin smartphone.
- I perioder kan det här jobbet bli för mycket. Jag kan vakna mitt i natten och komma på saker som jag måste fixa. Nu har jag precis anställt mer folk så att jag kan spendera mer tid med min familj, åtminstone i teorin. Jag har ett team som kan ta hand om bruset.

Framgången är byggd från scratch. Ash drev en klubb och dj:ade själv, men ville mer.
- Jag tyckte att det var skitkul att dj:a, men jag hade inte tid att lära mig programmen för att göra musik. Det hade tagit ett år, och den tiden ville jag inte offra.
Ash fick kontakt med Avicii, som lagt ut låtar på nätet, och de bestämde sig för att satsa. Inte försöka; utan att ge allt.

- Vi hade tidigt enorma ambitioner. Vi bestämde oss för att hellre satsa stort och misslyckas lite på vägen än att sakta låta det växa fram. Det är väl kul att vara stor i Sverige, men vad ska man göra sedan? Turnera i Skövde och Norrköping?

Ash Pournori finns själv med bland upphovsmännen till Aviciis största hits, som "Levels", "Wake me up" och "Hey brother".
- Tim är ett geni med sin laptop, han är extremt snabb. Det tar i princip en dag för honom att göra en låt. Jag har en exekutiv producentroll och kan hjälpa honom när han sitter fast. Lite som en kreativ A&R. Det finns dom som gör betydligt mindre, men ändå finns med bland låtskrivarna. För mig är det viktigt att jag känner mig fullt involverad.
Pournori är manager och Avicii är hans klient. Men 32-åringen från Stockholm beskriver deras förhållande som att de är ett team.

200 resdagar om året

- I början var jag ute hela tiden med Tim, för att lära känna marknaden. Jag hade över 200 resdagar på ett år, och satt i möten och förhandlingar. Jag är nog den enda managern som valt att bosätta sig på en marknad innan man attackerar den.
Innan "Levels" gavs ut i USA bodde Ash i Los Angeles för att lära sig hur amerikansk radio funkar. Nyligen bodde han i Sydafrika - "sjukt intressant, det är nyckeln in på hela kontinenten" - sedan i Singapore och innan dess i Australien i ett par månader.
- Det är viktigt att förstå kulturen. Hur upptäcker folk ny musik? Det är olika överallt. Det går inte att googla sig till den kunskapen.
En annan inte särskild hemlig hemlighet som låg bakom Aviciis genombrott är hans och Pournouris långsiktiga ekonomiska filosofi.

Redone i siffror

Nadir "Redone" Khayat, 42

Låtskrivare och producent. Numera bosatt i Los Angeles.

Främst känd för att ligga bakom Lady Gagas debutlåtar "Just Dance" och "Pokerface". Producerade även hennes uppföljare och megahit "Bad Romance". Redone har också samarbetat med artister som Michael Jackson, Leona Lewis och Jennifer Lopez. Nadir Khayats förmögenhet uppskattas till cirka 140 miljoner kronor.

- 2011 gjorde vi en välgörenhetsturné i USA. "House for hunger" drog in en miljon dollar. Det var 25% av vår totala omsättning, men vi gjorde det som en investering. När vi sedan för första gången fick in mycket pengar brandade vi om ett helt hotell i Miami, för att få varumärket Avicii att växa. Vi tjänade inga pengar på det, men det är så vår verksamhet funkar. u har vi en framgångsrik finansiell modell.
Framgångarna har inte bara gjort att Aviciis manager får ägna mycket tid åt att sortera bland olika erbjudanden från artister som vill jobba med svensken. Flera stora skivbolag har försökt köpa At Night och PRMD.
- De kommer med jättestora checkar, men vi är inte klara än.
Förutom samarbetet med Madonna är nästa stora grej albumet "Stories", som kommer under 2015.
- Det är en grej jag inte kan prata så mycket om. Men det kommer att bli ett steg bort från traditionell dansmusik. Tim är ett musikfan i grunden. Alla i branschen sa "fan va smart!" när han lekte med country. Men det enda "smarta" var att han lyssnade på sig själv. Han lyssnade mycket på Imagine Dragons och Monsters & Men, och det påverkade produktionen i en riktning som förvånade många.

Bakom flera av Aviciis hits figurerar Salem Al Fakir och Vincent Pontare. Duon är upphovsmän till bland annat "Hey Brother", "You make me" och senaste singeln "The Days".
De båda forna popstjärnorna - både Pontare och Al Fakir har tagit time-out från rampljuset - har jobbat hårt bakom sitt mixerbord på Söder Mälarstrand i Stockholm under det senaste året. De delar arbetsplatsen med Magnus Lidehäll, som dock är på Gotland och spelar in nytt material med Seinabo Sey när Expressen sjunker ner i studiosoffan.

Foto: Planet Photos

- I den där soffan satt Katy Perry i för inte så länge sedan, säger Vincent Pontare.
- Det är jättekul att åka iväg till LA och jobba, men vårat mål är att artisterna ska komma hit i framtiden. Använda vår egen soffa, säger Salem Al Fakir.
Duons entré på dansgolvet skedde ungefär samtidigt, fast på skilda håll. Vincent Pontare var en av låtskrivarna på Swedish House Mafias "Save The World" som kom strax innan Avicii släppte "Silhouettes", med Salem Al Fakir på sång.
- Nu är det full rulle. Tim bor ju i LA i dag och kan förmodligen jobba med vem som helst, men vill helst jobba med svenskar som han gillar, säger Salem. Han har ett skitbra öra.
- Han kommer med referenslåtar som man inte trodde att han skulle ha koll på. Han spelade igenom "Jesus Christ Superstar" för oss, bara för att demonstrera ett clap-ljud som han gillade. En annan gång kom han med en ackordföljd som han hämtat från en tecknad film han älskade som barn. Det kan komma precis vad som helst, säger Vincent Pontare.

Axwell i siffror

Axel "Axwell" Hedfors, 36

DJ och en av de tre tidigare medlemmarna i Swedish House Mafia. Bor i Enskede i Stockholm.

2013 omsatte Axwell 13,6 miljoner kronor i sitt svenska bolag, Axwell Music AB, och gjorde en vinst på drygt 48 miljoner kronor (efter finansnetto) tack vare en aktieutdelning på 41 miljoner kronor från sitt engelska bolag, Axwell Ltd. Privat unnande sig Axwell - förutom lön - en aktieutdelning på 26 miljoner kronor.

Efter att ha jobbat med Petter, Veronica Maggio och Avicii så har listan med uppdrag växt. Duon är inblandade i Axwells och Ingrossos kommande album - "det blir riktigt roligt, de kommer hit i morgon för att testa en grej" - och är, troligtvis, inblandade i Madonnas kommande skiva.
- Vi får tydligen en massa förfrågningar. Vi har bra rådgivare, och tar bara de projekt som vi verkligen vill göra, säger Salem.
- Vi har en massa grejer på väg ut, men vi får se vad som händer. Vi vet inte ens om vi får med en låt till Madonna, säger Vincent.

Byggde om Madonnas studio

Han plockar fram mobilen för att visa bilder på hur de byggde om Madonnas lyxiga studio i Los Angeles till något intimare.
- Vi drog in en soffa, flyttade fram flygeln och satt nära varandra. Det är långt mycket mer kreativt än att sitta vid ett gigantiskt mixerbord, berättar Vincent.
- Det var riktigt old school. Vi använde inte en enda datorskärm, förutom den vi skrev texten på. Madonna skrev mycket själv också.

De beskriver världsstjärnan som påläst, intelligent och vass.
- Man märker att hon har en sån fruktansvärd rutin. Full koll på allt. Samtidigt har jag nog aldrig skrattat så mycket som de dagarna i studion med henne, säger Salem.
- Hon var så skön. Sa grejer som var helt uppe på läktaren, säger Vincent.

Även om Avicii var inblandad skrevs det nya materialet på piano och gitarr.
- Vi hade ett brainstorming-möte innan om vad som skulle vara rätt för henne, och tog en påse idéer med oss.
- Sen satte Madonna dagordningen, och så jobbade vi fram låtarna. Allt gjordes på plats. Tim sprang från rum till rum hela tiden. En dag satt jag och spelade piano fem timmar i sträck. Då var jag glad att jag har min klassiska skolning, säger Salem.
- Resultatet blev oftast jävligt bra, säger Vincent.

Den svenska mallen – en matematisk formel

Resultatet blir ofta just det: jävligt bra. Bakom den lilla truppen av internationellt framgångsrika artister, för tillfället Avicii, Tove Lo, Icona Pop, Lykke Li, Robyn och In Flames, finns en armé av svenska hitmakare som levererar succé efter succé.
Carl Falk slår sig ner bakom sitt keyboard i studion för att illustrera hur ackorden från en rad kända pophits följer samma ackord som finns i klassiska svenska psalmer och godnattvisor. Det är det svenska vemodet, upphöjt till pophits.

- Det finns en slags svensk mall som funkar. Ett matematiskt tänk som ger ett bra råmaterial. Vi i Sverige har alltid bra melodier, vi gömmer oss inte bakom en stor produktion.
- Abba är ett arv som finns i folksjälen. Psalmer och folkmusik är ett annat. Det finns en melodisk melankoli som är väldigt tydlig, säger Jörgen Elofsson.
Att etablerade låtskrivare är generösa med att ta in och träna upp unga talanger är en annan möjlig förklaring. Denniz Pop tog in Max Martin & co. På samma sätt tog Max Martin in Shellback i sin studio, och i dag har den hitsäkra duon skapat det nya teamet Wolf Cousins där en samling låtskrivare - bland andra Tove Lo och Ilya Salmanzadeh - levererat hits åt bland andra Ariana Grande, Christina Aguilera och J Lo.

- Jag vill att det ska vara lite som i hiphopvärlden i USA, där det är featuring hit och dit och artisterna hjälper varandra att komma fram. Dagge gav mig en sådan chans, och jag har alltid förskt att hjälpa andra på samma sätt, säger Jörgen Elofsson.
Förutom Denniz Pops och Max Martins betydelse för musikundret, pekar Elofsson åt ett annat håll.
- Man ska inte underskatta Stikkan Anderssons alla översättningar av engelska och amerikanska hits under 60-talet; han måste ha gjort tusentals. Vi fattade ju inte att det inte var svenska original, men på så sätt fick vi influenser från världen utanför.
Nu är det svensk pop som influerar omvärlden.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!