Anders Nunstedt: Det mesta är sig likt

Publicerad

Gyllene Tider går en enorm sommar till mötes, med en comebackshow som liknar de tidigare - stundtals lite för mycket.

Gessle & co kommer att dra in många miljoner kronor på sin sommarturné, men de varierar sig inte för fem öre.

Jodå - det mesta är sig likt.

Konserten inleds med att Filips och Fredriks röster presenterar bandet, som dyker upp som tecknade karikatyrer på videoskärmarna.

Under resten av kvällen är det svårt att skaka av sig känslan av att det är fem seriefigurer som står där uppe på scenen. Men är det Krösus Sork och hans kumpaner? Eller Stålmannen och hans superhjältar?

När den älskvärde trumslagaren Micke Syd kliver fram till mikrofonen och ylar låter det mest som Scooby-Doo och hans vänner.

Det är en premiär som ställer lika många frågor som den levererar svar under de hundra minuter konserten varar.

Den viktigaste frågan är kanske - hur relevant är den här comebacken, egentligen?

I långa stunder är konserten identisk med Gyllene Tiders tidigare publiksuccéer. Inte bara låtmässigt - även om det är frapperande att endast 3 (tre!) nya titlar har slagit sig in sedan det begav sig senast, 2004. Mycket låter också exakt som det lät den gången.

Bandet tar det säkra före det osäkra, på ett lite för ängsligt sätt. Scenografin tar inte alls ut svängarna, videoskärmarna koncentrerar sig mest på att visa livebilder på publiken och bandet. Har man någon av live bandets liveskivor blir man inte överraskad en endaste gång.

Det mest förvånande är att de struntar i att plugga nya singeln "Man blir yr". Fast den är å andra sidan så klen att det inte är särskilt märkligt.

Upplägget gör att Gyllene Tider får kämpa, mer än de tvingats kämpa någon gång jag sett dem tidigare.

Det som gör att de fixar biffen är arsenalen med bombsäkra publikfriare, och den energi som uppstår när de riffar loss i de stilsäkra popbagatellerna från tidigt 80-tal.

Hits som "Ljudet av ett annat hjärta" och "(Dansar inte lika bra som) Sjömän" raderar all tvekan och fyller i stället Gyllene Tider med självförtroende och spelglädje. Det är smittsamt, och det är kul.

Det är något att bygga vidare på. För än så länge lever den här showen bara upp stundtals upp till vad den lovar.

Nog för att fansen kommer för att höra sina gamla favoriter en gång till, men Gyllene Tider får passa sig så att de reduceras till en förutsägbar reprismaskin.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.


Annons:
Till Expressens startsida

Mest läst i dag