Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Anders Knave: "Jag blev mordhotad efter Idol"

Anders Knave med kanalens nya profil under armen. Viasats programchef liknar flera programledare vid rashästar, som kräver speciell behandling. "Det finns vissa paralleller till hur man hanterar en skock skolbarn." Foto: Magnus Jönsson
Egentligen, säger Anders Knave, är det som att sälja korv på Ica.
Som tv-chef gäller det att ge folk vad folk vill ha.
Det är exakt vad han har gjort i 15 års tid. Få vet lika mycket om de känslor som ett tv-program kan väcka - på gott och ont.
Detta är den fjärde och sista delen i CHRISTOFER BRASKS intervjuserie med cheferna som bestämmer vad du får se på tv.

FAKTA

Fembarnsfar och tv-chef



Namn: Anders Knave.
Född: 13 december 1962.
Familj: Fru och fem barn i åldrarna 2-19 år. "Det finns ingen som bytt blöjor under så många år som jag."
Bor: Stocksund, norr om Stockholm.
Karriär: Efter journalisthögskolan tidningsjobb, bland annat på Dagens Nyheter och Expressen. Började på TV4 1994. Har sedan dess haft chefsjobb på TV4, Kanal 5 och TV3. I dag programdirektör för Viasatkanalerna TV3, TV6, TV8 och ZTV.
Tv-vanor: "Som fembarnsfar är det inte så jäkla lätt att hinna se tv. Det blir mycket långfilm och bra serier lite senare på kvällen." 

En mörk decembermorgon bjuder Viasat in till frukostmöte för att presentera vårens nyheter i TV3, TV6, TV8 och ZTV. I huvudkontorets källare bänkar sig programledare, journalister och framför allt - potentiella reklamköpare.
Renée Nyberg, Lars Adaktusson och Hanna Graaf berättar om sina kommande program. På stora skärmar visas trailern för realityserien "Sandhamn", där karaktären DJ Hångel eventuellt kan bli en ny Färjan-Håkan eller Ullareds-Morgan.
I en annan filmsnutt uppmanar Anna Anka reklamköparna att öppna plånboken: "Nu ska vi tjäna pengar!"
Efteråt, när frukostmackorna är uppätna och juicen är urdrucken, kliver en ung fotograf fram till en medelålders man i kavaj och jeans. Killen skruvar lite på sig innan han frågar:
- Ursäkta, vad heter du?
- Anders Knave.
- Och vad gör du?
- Jag är programdirektör.
Det är lite som att vara bli bjuden på frukost hos maffian och fråga Don Corleone vem han är. Ändå är det begripligt.

Till skillnad från många chefskollegor i tv-branschen har Anders Knave aldrig synts i rutan själv. I gengäld har han under de senaste 15 åren varit ansvarig för en lång rad av det mest hyllade och sågade programmen i svensk tv.
Anders Knave sägs å ena sidan ha en närmast övernaturlig känsla för vad folk vill ha, men har å andra sidan blivit häftigt kritiserad för vad denna känsla resulterar i. DN:s tv-kritiker Johan Croneman har beskrivit honom som "en fullblodscyniker som säkert aldrig i livet skulle vilja föda upp sina egna ungar på Anna Anka, men gärna låter andra tugga i sig skräpet".
- Det farligaste som finns är när man gör underhållning och kommunikation som ligger ovanför huvudet på folk.

När han pratar om personliga favoriter och förebilder är det just det folkliga han lyfter fram: Stefan och Krister - "det är fantastiskt att se hur de trollbinder sin publik". Och Bert Karlsson - "han har en jäkla spännande näsa för att hitta vad folk gillar".
Men på skrivbordet står en mugg märkt "Penguin Books", det brittiska förlaget som specialiserat sig på litterära klassiker i pocketformat.
- Jag tror det är bra att insupa olika typer av information. Jag tycker det är fel att tala om finkultur och skräpkultur, för det finns bra och dåligt inom varje genre. Det finns bra opera och dålig opera. Det finns bra buskis och dålig buskis. Men den ena genren är inte bättre än den andra, säger Anders Knave.
Hans väg in i tv-branschen gick via Expressen. I början av 90-talet fick han i uppdrag att jaga tv-nyheter till nöjes-sidorna - vilket då var något helt nytt.
- Det var jackpot. Det var bara att ringa till SVT och fråga om de hade något nytt program att berätta om, så svarade de: "Javisst!" Eftersom ingen annan skrev om tv på det sättet kunde jag producera fem, tio nyheter per dag.

Hösten 1993 ringde Janne Zachrisson, underhållningschef på TV4: "Nu har du skrivit så mycket om oss. Det är väl dags att se om du kan göra något själv."
Första uppdraget blev "Fångarna på fortet". Anders Knave minns hur han - när första programmet som han var ansvarig för hade sänts - fick beskedet om tittarsiffrorna på telefon: Tre komma noll fyrtiofem miljoner. Han var tvungen att köra upp sin blå Ford Sierra på en refug utanför Stockholms stadion, kliva ur och vråla rakt ut av lycka.
På den vägen är det.
Sedan dess har Anders Knave varit programchef på alla de stora kommersiella kanalerna - TV4, Kanal 5 och TV3. Han startade "Big Brother" i Kanal 5. Han drog igång "Idol" och "Parlamentet" och hann köpa in "Let's Dance" till TV4 innan han gick vidare till TV3. Där har han beställt program som "Lyxfällan", "Grann-fejden" och "Svenska Hollywoodfruar".
- När tv utvecklas är det ofta i projekt som är så nya och omvälvande att det blir ett väldigt hallabalo. Det är vad vi sett med "Big Brother", "Idol" och "Expedition: Robinson". Jag har varit med om två av de stormarna, konstaterar Anders Knave.

"Idol" talar han om med blandade känslor. Han är stolt över programmet och hur det utvecklats, men blir tydligt upprörd när han talar om debatten hösten 2004.
- Det blev en våldsam hetsjakt. På TV4 blev jag och min biträdande chef Åsa Sjöberg uppkallade till nyhetsredak-tionen där det skulle hållas brandmöte om hur vi över huvud taget kunde göra sån kommersiell skit som "Idol". Folk darrade på rösten av ilska över att det var så fruktansvärt hur vi lämnade ut människor i det här programmet. Debatten om "Idol" började med en ganska elitistisk mediediskussion där många sa: "Jag har inte sett programmet, men..." Till slut blev det en så uppiskad stämning att jag blev utsatt för mordhot.
Jag frågade Eva Hamilton vilket program från en konkurrentkanal som hon skulle vilja se i SVT. Vad tror du att hon svarade?
- Det borde vara "Lyxfällan". "Idol"? Ja, där ser man. Konceptet har satt sig och i dag kan man inte säga att något program absolut inte skulle funka i någon kanal, det handlar om hur man gör det. "Svenska Hollywoodfruar" skulle passa jättebra i SVT - om de gjorde det på sitt sätt.
Även "Lyxfällan" var omdebatterat i början, eller hur?
- Ja, det uppfattades som provocer-ande eftersom deltagarna pratade öppet om sin privatekonomi. Folk pratar ju hellre om vilka sexuella ställningar de föredrar än hur mycket de tjänar.
Kan du se dig själv som chef på SVT?
- Nja. För det första skulle det ju krävas att SVT skulle vilja ha mig, men... tveksamt. Jag har inte riktigt förstått SVT. Det är en väldigt stor organisation och som utomstående ser jag inte hur man jobbar.
Hur mycket dragkamp är det om de populäraste programledarna?
- Det var värre förr. Vi väljer att inte skriva exklusiva dealar med så många. Om man knyter upp för många, som TV4 och Kanal 5 gör, kan man få oro i lägret. De här programledarna är rashästar, de vill synas. Har du inte rätt program för dem kan du få problem.
Hur behandlar man rashästar?
- Har du några tips? Som i alla rela-tioner handlar det om öppenhet och tydlighet. Men det finns vissa paralleller till hur man hanterar en skock skolbarn. Det är många viljor och alla har inte förmågan att se helheten och lyssna på de intellektuella argumenten, utan mycket byggs på känslor. Vilket jag kan förstå.

Jämfört med Eva Hamiltons och Jan Schermans flotta chefsrum kan Anders Knaves liknas vid en stökig skrubb. Men han har i alla fall eget rum, vilket är stort när man jobbar för Stenbeck.
Ett gammalt fotografi av Robert Aschberg står lutat mot väggen. På anslagstavlan spökar Aschberg igen - med en uppnålad papperslapp med hans presentation av programidén"Ystad-Haparanda": de båda ortsnamnen med en pil emellan.
Anders Knave sammanfattar sitt uppdrag:
- Man ska komma ihåg att de kommersiella kanalerna, oavsett om man gillar det eller inte, handlar om att sälja ögonpar i en publik. Det fungerar på samma sätt som med Ica - om man tror att man kan få in mer kunder genom att ha korv på hyllorna, då måste man ha korv på hyllorna. Och sen gäller det att göra en så jävla bra korv som möjligt.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!