Här Anders Jansson, Johan Wester, Adde Malmberg, Anik Albertsson, Kim Sulocki, Robert Rydberg, Mattias Linderoth och Johan Glans. Foto: Julius production AB
Här Anders Jansson, Johan Wester, Adde Malmberg, Anik Albertsson, Kim Sulocki, Robert Rydberg, Mattias Linderoth och Johan Glans. Foto: Julius production AB

Anders Björkman om "Spamalot": Fånigt roligt

Publicerad
Uppdaterad
Spamalot
Nöjesteatern, Malmö.
BÄST: Johan Glans showstopper.
SÄMST: Första akten luktar Lundaspex två gånger.
Monty Python-musikalen har inte ett enda allvarligt ögonblick. Allt är skämt och parodi, tramsig humor och smarta lustigheter.
Men det är iscensatt med stort allvar av regissören Anders Albien.
Förbluffande välsjunget och en rad läckra shownummer. Vilket kräver begåvning, balans och barnasinne.
Musikalen driver med det mesta: Gud, England och Finland, Las Vegas, gayshower och judars inflytande på Broadway, medeltiden, dryga fransmän och inte minst musikalernas värld.

Hipphipp-komikerna Johan Wester och Anders Jansson har de stora rollerna och fungerar väl.
Men den som skapar en äkta showstopper - publiken applåderar så föreställningen bromsas upp - det är Johan Glans.
I rollen som söte, blondlockige sång- och-dans-riddaren Sir Robin visar han rätt känsla och distans i sitt stora Broadway-nummer.
Kim Sulocki, kung Arthurs trogne väpnare, har ansvaret för musikalens stora hitlåt, "Always look on the bright side of life", och drar proffsigt in hela publiken i gungande allsång.

Anki Albertsson gör den enda kvinnliga rollen med kraftig sångröst och mycket humor. När hon i andra akten stormar in framför ridån och i ett ilsket sångnummer frågar var det blev av hennes roll, då är det ett nytt lyft.
"Spamalot" är lilla julafton för överlevande Monty Python-fans, men även fånigt roligt underhållning för alla andra.
Ta på den mentala lösnäsan och vissla med i "Always look on the bright side of life."

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag