Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Amelia Adamos metoder: Så tacklar hon livet med artros

Amelia Adamo om kärlek efter 70
Amelia Adamo berättar hur hon bäst handskas med sin artros. Foto: JOHAN JEPPSSON/TT / JOHAN JEPPSSON TT NYHETSBYRÅN
Tror tips om olika dieter, är det inget som intresserar henne i nuläget. Foto: OLLE SPORRONG
Amelia Adamos leopardfärgade handledsvärmare. Foto: Amelia Adamo / Privat
”Sen handlar det också om mental attityd. Du måste ha en positivt mental attityd”, säger hon. Foto: ANNA-KARIN NILSSON

Amelia Adamo, 72, lider sedan flera år tillbaka av artros i tummarna.

Trots den uppsjö av tips och råd på hur man lindrar smärtorna tycks tidningsdrottningen vara säker på vilka metoder som funka bäst för henne:

Träning, positiv mental attityd – och leopardfärgade handledsvärmare.

– Jag tror inte på nyponpulver och sådant där. Men det är klart, skulle jag bli desperat så kanske jag skulle göra det.

72-åriga Amelia Adamo, känd som grundare av bland annat tidningarna Amelia, Tara och M-magasin, har tidigare berättat om sina problem med artros.

Besvären har drabbat hennes tummar, som särskilt i kallt väder börjar värka.

När Expressen talar med Adamo efter ett halvår av varmare väder beskriver hon sig själv som en allt som allt välmående 72-åring, vars artros just nu är överkomlig.

– Det påverkar ju förstås. Jag menar, det gör ju ont, men jag tycker det gör mindre ont nu. Det kanske kan bero på att jag har varit i Italien där det är varmt. 

Att hålla värmen gör hon också genom att så ofta som möjligt bära handledsvärmare. När vintern närmar sig använder hon stickade varianter.

– Jag har handledsvärmare på mig jämt. Även när det är ganska varmt. Leopardfärgade, de värmer väldigt bra.

Tränar med personlig tränare

För Amelia Adamo handlar mycket om att hålla i gång kroppen – och om mental inställning.

– Jag tränar med en PT, som tränar muskelstyrka. För det är jätteviktigt när man är äldre, för muskler är en färskvara. Sen måste man komma upp från legogolvet, vi som har barnbarn. Och det märker man ju att det är lite svårare. Då får man ju träna balans och upp och ner, upp och ner. Och sen de här berömda skidåkarmusklerna, du vet, som sitter ovanför knäna. Det måste man göra, för att det är jätteviktigt när man är äldre.

– Men sen handlar det också om mental attityd. Du måste ha en positivt mental attityd. Jag brukar säga att vi har inte PMS i den här åldern, vi har PMA. Positiv mental attityd, fortsätter hon.

Nedringd med hälsotips

Senast Amelia Adamo pratade om sin artros blev hon nedringd av folk som ville komma med olika tips.

– Det var allt ifrån vad jag ska äta för olika häloskostgrejer till maskiner.

Vad för maskiner?

– Det är en människa nere i Landskrona som håller på att utveckla någonting som gör elektriska impulser. Han säger att om man stoppar in handen regelbundet i hans maskin så försvinner artrosen. Och han hade olika bevis för detta.  Men jag tyckte nog, att med tanke på att man är journalist, så köper man ju inte grisen i säcken, och att han skulle återkomma med lite mera. Jag måste liksom ändå ha läkarutlåtanden eller någonting. Han var ju tekniker, inte läkare.

Men du har inte testat något diettips?

– Nej jag tror inte på det. Jag tror inte på nyponpulver och sådant där. Men det är klart, skulle jag bli desperat så kanske jag skulle göra det. Nu så är det mycket lindrigare. Så kanske när den är kylan sätter i gång igen.  Då kanske jag börjar med något lingonpulver, men just nu har jag ingen lust. 

AMELIA ADAMOS 5 BÄSTA HÄLSOTIPS

1. PMA, positiv mental attityd. 

 

– Jag har inte så mycket att gnälla över. För i min ålder får man artros, eller så får man ont i en fot, eller sådana saker. Men det är inte cancer, det är inget livshotande. Då blir man lite tacksam när man vaknar på morgonen och har kroppen i behåll. Man måste skaffa sig lite PMA.

 

2. Träna – helst tillsammans med andra.

 

– Skaffa en vandringskompis, en promenadkamrat. Men då måste man ju ta kontakt. Och det är ju det viktiga, att man måste våga ta kontakt. Jag tror att väldigt mycket av den här ensamheten är fullständigt onödig. Du måste ta ett personligt initiativ. Det låter som ett hån, men litegrann får du jobba för ditt eget umgänge också. Och inte sitta och vänta på att bli uppbjuden.

 

3. Håll lederna varma om du har artros

 

– Jag kör jag med mina leopardfärgade handledsvantar och än så länge går det bra. Men det kan ju ha att göra med att än så länge har det inte blivit riktigt kallt. 

 

4. Unna dig att njuta. Själv tar hon sig en whisky fem dagar i veckan.

 

 – Det är ganska kul att bli äldre om man har hälsan som det heter. Men då kan man inte hålla på och tjata om knän och artros. Då får man försöka ta den där whiskyn och njuta lite.

 

5. Uppskatta din ålder

 

– Unga människor tror att det är hemskt att bli äldre, det är ju inte det. Det finns en väldigt massa saker som faktiskt blir bättre. Bland annat det här underbara ”prestationsslippet”, eller vad jag ska kalla det. Jag ska inte prestera något mer än att ställa upp och vara barnvakt, det ska jag prestera. Det är inte så svårt eftersom det är mina barnbarn.

DET HÄR ÄR ARTROS

Artros kännetecknas av ömma och stela leder.  Det är en ledsjukdom där brosket bryts ned fortare än der byggs upp.

 

Ofta kan stelheten och muskelsvagheten börja i fingrar, tår och knän. Senare kan även höftleder, rygg, axel eller käke drabbas.

 

Orsaker till artros kan vara ärftlighet, övervikt, tung och långvarit belastning på leder, muskelsvaghet och fysisk inaktivitet. 

 

Botemedel för artros saknas, men genom bland annat viktnedgång och fysisk aktivitet kan smärtan lindras.