Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Alexandra Nilsson: Så mycket tjänar influencers på black week

Margaux Dietz intervjuas under Bokmässan 2019
Alexandra Nilsson.Foto: KARIN TÖRNBLOM/TT / KARIN TÖRNBLOM TT NYHETSBYRÅN
I en video på Youtube berättar Alexandra Nilsson hur mycket influencers kan tjäna på reklamsamarbeten.Foto: SKÄRMDUMP/YOUTUBE / SKÄRMDUMP/YOUTUBE
Alexandra Nilsson.Foto: /IBL / /IBL

Under black week har flöden och inkorgar svämmat över av reklam.

Nu avslöjar Alexandra Nilsson hur mycket en influencer kan tjäna på att göra reklam under den stora rea-veckan.

– Det kan sticka i ögonen på folk, säger Alexandra Nilsson i en video på Youtube.

Att influencers gör olika lönsamma reklamsamarbeten är så klart ingen hemlighet. Black week är inget undantag och flera passar på att göra extra många samarbeten – och tjänar stora pengar på det. 

Men hur mycket pengar rör det sig om? 

Nu avslöjar Alexandra Nilsson, 28, hur mycket en influencer kan tjäna - bara på reklamsamarbeten under black week.

– Jag har lagt ut massa reklam, men till skillnad från många andra skäms jag inte för det, jag vill inte jobba gratis, säger Alexandra Nilsson i en video på Youtube.

Ger exempel i videon

I videon säger Alexandra Nilsson att hon förstår att det blir mycket reklam kring black week men menar samtidigt att hon inte tycker att följare ska klaga på de samarbeten influencers gör med företag.

– Om ni kollar er mejlkorg har ni fått hur erbjudanden som helst, så precis som du kan radera mejlet kan du välja att inte kolla på det vi lägger upp.

Influencers kan inte förväntas jobba gratis, lyder budskapet. 

Enligt Alexandra Nilsson kan summan under black week som stora influencers får vara så mycket som en halv miljon kronor.

Som exempel räknar hon på tre videos för 50 000 kronor styck, tre stories på Instagram om 30 000 och tre bilder på Instagram för 30 000 vilket sammanlagt blir 330 000.

– Nu har jag räknat lågt, så vi säger 500 000, fortsätter Alexandra Nilsson i videon.

Vidare menar 28-åringen att hon förstår att summan kan sticka i mångas ögon, men att det inte borde göra det.

– Det borde vara ”åh, gud vad kul, de sliter och kämpar och gör bra content, engagerar sig och svarar på följarnas kommentarer, gör roliga, relevanta bilder och så får de cash för det, hur bra är inte det?”.

Rimlig summa

I kommentarsfältet till youtubeklippet har många reagerat på den stora summan som Alexandra Nilsson menar att influencers kan tjäna på reklamsamarbeten. 

Men sociala medie-konsulten Maria Gester menar att de summor som Alexandra Nilsson nämner i videoklippet är rimliga.

– En influencer jobbar inte som någon som är anställd och kan gå hem efter en viss tid. De lägger enormt mycket tid på att skapa innehåll och att ta fram en bra video för Youtube innebär en hel del planering, införskaffning av eventuellt material, redigering av både ljud och bild. Det tar mer tid än man tror, förklarar Maria Gester för Expressen.

Hon menar även att Youtube är den plattform som kräver mest tid och att man därför kan ta som mest betalt där.

Vidare menar hon att reklamsamarbeten kommer att öka i framtiden och att det snarare är de mindre profilerna som kommer att vinna på det.

– Det gäller dock för dem att våga ta betalt och inte gå med på att få en rabattkod eller en vara, utan faktiskt fakturera sin tid och arbetet de lagt ner. Oavsett om man är stor eller mindre så lägger man sin tid och då ska man också ta betalt.

Tar 200 000 för ett samarbete

Alexandra Nilsson är inte den enda influencern som tjänar mycket pengar genom reklamsamarbeten i sociala medier.

Therese Lindgren, 32, med sina dryga en miljon följare på Youtube cashar in. Expressen har tidigare rapporterat att hon, fram till i dag, har fått 5,5 miljoner kronor utbetalt för sina Youtubeklipp eftersom de har visats en halv miljard gånger.

På Instagram har Lindgren omkring 983 000 följare och för ett samarbete på Instagram får hon mellan 150 000-200 000 kronor.

Även Bianca Ingrosso, 24, tjänar stora pengar genom att göra samarbeten i sociala medier.

I podcasten ”Framgångspodden” avslöjade Ingrosso tidigare i år att hon tar uppemot 150 000-200 000 för ett sponsrat inlägg som exponeras för hennes dryga en miljon följare.

 

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.