Det är journalisten och Expressenmedarbetaren Jan Gradvall som har träffat samtliga Abba-medlemmar. Björn Ulvaeus och Benny Andersson blir intervjuade i Stockholm, medan Anni-Frid Reuss svarar på frågor från Mallorca. Men det är i London hack i häl på Agnetha Fältskog som Gradvall låter historien ta sin början.

Fältskog har checkat in under pseudonym på lyxiga hotell Corinthia. Hon är inte den enda stjärnan på plats, även teamet från senaste "Star Trek" gör intervjuer och skådespelaren Jeremy Piven. Men det är Fältskog som får folk att stanna upp och titta en extra gång.
Själv är hon inte särskilt sentimentalt lagd, åtminstone inte när det kommer till musiken och skivorna:
- Nej, jag har ingen koll på det. Mycket skänkte jag bort till Abba-museet. Vissa lp och cd har jag kvar, men de ligger i lådor. Jag lyssnar väldigt sällan på det jag själv har spelat in. Ett undantag är "The winner takes it all". Den lyssnar jag på när jag har dåligt självförtroende. Där kan jag berömma mig själv, "det gjorde du bra", säger sångerskan i DI Weekend. Och utan tvekan ställer hon fortfarande höga krav på sig själv.
- Det var intressant nu när jag började sjunga igen efter ett så långt uppehåll. Jag tog i för mycket till en början, fick ont i halsen. Det gäller att använda magmusklerna, använda den extra styrkan. Det är först när man känner sig säker på tekniken som man kan uttrycka mycket. Jag gillar att vara nära micken. Jag sitter gärna ned när jag sjunger i studion.
Inför comebacken tog Fältskog sånglektioner, tränade i månader för att få till tekniken. Själva uttrycket är inte lika problematiskt:
Sjunger sittandes
- Jag tycker själv att jag blev en bättre sångerska ju mer livserfarenhet jag fick. Man får så mycket man vill dela med sig av. Och mitt sätt att dela med mig av är sången. Jag lägger mina känslor där.
Hon sjunger gärna sittandes nära mikrofonen. I nödfall liggandes - för Gradvall avslöjar hon en hemlighet:
- När jag gjorde sångpålägget till "Thank you for the music" så låg jag ned i studion. Vi hade prövat olika versioner men inte fått till det. Det finns en inspelning där jag sjunger den som Doris Day. När vi spelade in på nytt var jag gravid med Christian (Agnethas och Björns andra barn) och höll på att föda för tidigt. Jag fick förhållningsorder av doktorn att bara ligga ned och ta det lugnt. Men det var Abba, världen väntade på ett nytt album. Vi löste det genom att bära in ett slags vilstol i studion. Så jag sjöng liggande i stolen, det är den tagningen som är på albumet.
Flera av de hängivna journalisterna på plats i London hade närapå dödat för den typen av uppgifter. Till och med USA:s största morgonshow "The Today Show" är där och Abbafrossar. Intervjun med Fältskog gör de i anrika Abbey Road-studion.
Lär barnbarnen spela
Mellan alla intervjuer kopplar stjärnan av med promenader i Soho, träning och spa-besök. Inte så mycket sightseeing, med tanke på att det är Fältskogs första utlandsvistelse på decennier.
Men den mytiska Garbo-bilden stämmer inte riktigt. Fältskog pratar gärna. Hon har inte isolerat sig under åren som gått - hon har varit upptagen.
- Folk undrar vad jag har gjort under alla år jag inte synts i medierna, men jag har haft fullt upp. Jag har en gård med hästar att sköta och jag har barnbarn. När jag sätter mig vid pianot i dag är det oftast för att lära barnbarnen spela, lära dem vad tonerna heter. De är väldigt musikaliska, roligt nog, men ärligt talat mer intresserade av hästar än att spela.
Själv är Fältskog mest intresserad av sina nära och kära. Det är därför hon har skrivit låten "I keep them on the floor beside my bed" till senaste albumet "A".
- Jag har en liten låda med minnesbilder i sovrummet. Det är kanske vanligare bland kvinnor än bland män. I lådan har jag bilder på människor som jag älskar och älskat, barn, barnbarn och hundar. Jag ville skriva en låt om det sättet att samla och bevara minnen. I slutänden blev det ändå en kärlekslåt mellan en man och en kvinna, men det var den känslan jag utgick ifrån och ville få fram.
Hur ofta tar du fram den lådan? frågar Gradvall.
- Ofta.