Ingvar Oldsberg. Foto: CHRISTIAN ÖRNBERGIngvar Oldsberg. Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG
Ingvar Oldsberg. Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG
Agneta Sjödin. Foto: Mathias Otterberg/Warner BrosAgneta Sjödin. Foto: Mathias Otterberg/Warner Bros
Agneta Sjödin. Foto: Mathias Otterberg/Warner Bros
Lotta Engberg. Foto: Mathias Otterberg/Warner Bros.Lotta Engberg. Foto: Mathias Otterberg/Warner Bros.
Lotta Engberg. Foto: Mathias Otterberg/Warner Bros.

Agnetas och Lottas drag – efter att Oldsberg sparkats

Publicerad

För ett av Sveriges mest klassiska tv-program pekar kurvan uppåt igen – efter att Ingvar Oldsberg fått lämna.

Sedan Lotta Engberg och Agneta Sjödin tog över som programledare för ”Bingolotto” har tittningen och lottförsäljningen ökat. 

”När man delar på det som vi gjort får man dessutom en större frihet och kan stötta varandra och rycka in för varandra”, säger Agneta Sjödin i en kommentar. 

Samtidigt väntar ett antal förändringar efter sommaren, berättar nygamla programledaren Rickard Olsson: 

– Jag vill göra ett ”Bingolotto” där man undrar: ”vad ska de hitta på den här veckan?.

Som vanligt är det är svårt att missta Lotta Engbergs entusiasm. Till och med i en kommentar sprudlar orden. 

”Det ska bli så kul att återigen få uppleva när folk vinner pengar, man får faktiskt nypa sig i armen för att inse att det faktiskt är på riktigt", säger Engberg om hennes förväntan kring att kliva in i den direktsända hetluften igen.

Lotta Engberg, 55, pratar naturligtvis om ”Bingolotto”, det klassiska tv-program som hon och Agneta Sjödin, 50, har varit programledare för sedan Ingvar Oldsberg, 73, fick sparken efter en internutredning som visade på allvarliga arbetsmiljöproblem. 

Lotta Enberg fortsätter: 

"Jag älskar ”Bingolotto” och jag älskar det ännu mer när det är två som kan dela på det och jag tycker att Agneta gör ett fantastiskt jobb.”

 

LÄS MER: Agneta lottar ut bil – sen inser hon missen 

 

Vände den negativa trenden

Det var sensommaren 2014 som Ingvar Oldsberg tog över som programledare för ”Bingolotto” efter Marie Serneholt. Hösten 2015 flyttades tv-programmet från Sjuan till TV4 och då för att sändas på söndagskvällarna. 

Under sin tid som programledare vände Ingvar Oldsberg en negativ trend för programmet; lottoförsäljningen ökade, liksom tittningen. Å andra sidan sammanföll det med att ”Bingolotto” fick mer exponering i och med flytten till TV4.

Nu går det konstatera att kurvan pekar fortsatt uppåt: både antalet tittare och försäljningen av lotter har ökat sedan Lotta Engberg och Agneta Sjödin tog över som programledare om man jämför med 2017. 

Försäljningen har ökat

Johan Lindqvist är försäljningschef på Folkspel som driver ”Bingolotto”: 

– Bara under Lottas veckor gick vi upp med tre procent jämfört med föregående år och vi hoppas på fortsatt uppgång. 

Agneta Sjödin i en kommentar: 

"Jag tycker programmet är så härligt och folkligt och ett fint sätt att få bidra till föreningslivet. Jag älskar telefonsamtalen där man får prata med telefonörer från Sveriges alla hörn och det har varit jättekul att få ratta detta tillsammans med Lotta. När man delar på det som vi gjort får man dessutom en större frihet och kan stötta varandra och rycka in för varandra.”

När det gäller tittarsiffrorna lockade exempelvis programmets jul- och nyårssändningar med Lotta Engberg mer än 100 000 fler tittare jämfört med förra året. 

Skärskådar man tittarsiffrorna för ”Bingolotto" från januari fram till början av april ser man att årets omgång har fler tittare sett över hela programtiden jämfört med förra året - däremot är den högsta uppmätta tittarsiffran från 2017. 

I kampen om de där tittartopparna - de hittas alltid mellan 19.30-20.00 - är det också jämnt skägg sett vecka för vecka mellan de fjorton direktsändningar som jämförts. 

 

LÄS MER: Lotta Engberg gör om efter Oldsberg 

 

Rickard Olsson tar över efter sommaren

I slutet av augusti tar Rickard Olsson över som programledare för ”Bingolotto”. Under våren har han haft möten om hur ”Bingolotto” ska se ut i höst. 

Och förändringar är att vänta. 

- Format som ”Bingolotto” ska man aldrig vända 180 grader, men inom formatet kan man göra ändringar så länge man har tittarna med sig, säger Rickard Olsson när vi pratar i telefon. 

Han fortsätter att beskriva det som han tänker på som ”ett tittarkontrakt” och som enligt Olsson är heligt. 

- Det får man aldrig bryta, men man måste samtidigt göra förändringar så att det fortsätter att vara intressant. 

Foto: SVT

Rickard Olsson, 51, hoppas också kunna lyfta in samtidsaktuella händelser i ”Bingolotto". 

- Den här veckan skulle man ha kunnat haft Svenska Akademien. ”Du har 25 000 kronor nu, väljer du Horace eller Danius?”. Det blir extra roligt när det handlar om mycket pengar men är lite triviala lekar, säger han och fortsätter: 

- Jag vill göra ett ”Bingolotto” där man undrar: ”vad ska de hitta på den här veckan?”. Det ska inte vara ett excel-blad som man fyller i vecka ut och vecka in. Det är enkelt för produktionen, men tråkigt för tittarna. 

Tittarsiffrorna

PROGRAM 1

2018: 379 000

2017: 401 000

 

PROGRAM 2

2018: 459 000

2017: 424 000

 

PROGRAM 3: 

2018: 498 000

2017: 458 000

 

PROGRAM 4:

2018: 492 000

2017: 439 000

 

PROGRAM 5: 

2018: 456 000

2017: 446 000

 

PROGRAM 6

2018: 401 000

2017: 508 000

 

PROGRAM 7

2018: 473 000

2017: 452 000

 

PROGRAM 8

2018: 456 000

2017: 435 000

 

PROGRAM 9 

2018: 408 000

2017: 451 000

 

PROGRAM 10

2018: 411 000

2017: 509 000

 

PROGRAM 11

2018: 409 000

2017: 466 000

 

PROGRAM 12

2018: 335 000

2017: 375 000

 

PROGRAM 13

2018: 418 000

2017: 349 000

 

PROGRAM 14

2018: 325 000 

 2017: 348 000 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag