Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Absolute Dan Hylander

"HEMMA". Dan Hylander på KB i Malmö.Foto: Per Nilsson
Den gamle refrängkokaren på återbesök i hemstaden.
Inte ens frisyren har förändrats.
Blundar man låter det 1981. Tittar man ser det ut som 1981. Dan Hylander måste ha legat i typ formalin sedan Raj Montanas glansdagar. En bedrift i sig. Och en styrka. Hylander har ett alldeles eget uttryck. Och oavsett vilka musiker han omger sig med så låter det Abolute Hylander.

Han var med och invigde KB, när det låg på Erikslust, förra seklet. Nu är han tillbaka som inget har hänt. Och det är underhållande. Faktiskt.
Första avdelningen ägnas nya skivan som tog sig direkt in på cd-listans fjärde plats. Men skivan är möjligen lite för färsk för publiken som mest verkar bestå av övervintrade Raj Montana-fans. Plattan innehåller emellertid pärlor som den New Orleans-doftande "Riberalta" och inte minst översättningen av Townes Van Zandts första låt, "Waitin' around to die".

Men det är när han en timme in i konserten lägger in Raj Montana-växeln och inleder med "Farväl till Katalonien" som publiken tar över sången och festen kan börja.
Sedan var det där med diciplinen. Mellan varven framstår konserten mer som en chat där bandmedlemmarna babblar i munnen på varandra. Och en låt som "Mamma, tro mig" försvinner ut i någon slags uppvisning i solon. Och varför i hela fridens namn ska bandmedlemmarna lufta lungorna i diverse solonummer? Kanske för att Hylander som i hyvens, hygglig kille.
Och som i hyllad... Med all rätt.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.